Pozycjonowanie stron www zamiast reklamy

Michał Fura
rozwiń więcej
Przedsiębiorstwa chcące pozyskać klientów w sieci coraz częściej zamiast na reklamę wydają pieniądze na usługi pozycjonowania stron www.

Coraz więcej firm rezygnuje z innych form reklamy i przesuwa wydatki na pozycjonowanie ich stron w wyszukiwarkach internetowych. Firmy świadczące takie usługi (tzw. SEO) przeżywają boom.

- Klientów zainteresowanych pozycjonowaniem jest znacznie więcej niż nawet tych chcących się reklamować w wyszukiwarkach - podkreśla Błażej Miernikiewicz, prezes agencji interaktywnej Artefakt, zajmującej się pozycjonowaniem stron dla blisko 300 firm z całej polski, m.in. Ecco Holiday, Real Logistics czy księgarni internetowej Kolportera.

- Zainteresowanie tego typu usługami jest zaskakująco wysokie. W ostatnim czasie szczególnie wzrosło ze strony małych i średnich przedsiębiorstw - przyznaje Adam Oskaldowicz, corporate sales director w innej firmie świadczącej m.in. usługi SEO Performance Media, która pracuje m.in. dla Millennium Bank czy LOT-u.

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to usługi polegające na takiej optymalizacji strony internetowej, aby po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Firmy zajmujące się SEO pracują więc z jednej strony nad odpowiednią konstrukcją strony klienta, aby była - jak mówią specjaliści - przyjazna dla wyszukiwarek internetowych. Głównie chodzi o Google, który dominuje na rynku, ale także o mniejszych graczy jak Netsprint. Z drugiej strony zadaniem speców od SEO jest zwiększenie popularności danej strony w wyszukiwarce, np. za pomocą dołączania do niej linków do innych stron, uznawanych przez wyszukiwarki za strony wysokiej jakości. Decyduje o tym algorytm wyszukiwarki, który nie dość, że tajny, to na dodatek jest zmieniany i modyfikowany nawet kilkaset razy rocznie. W nim tkwi jednak tajemnica tego, co decyduje, że dana strona uznawana jest przez wyszukiwarkę za mniej lub bardziej wartościową. Wiadomo, że liczba odwiedzających stronę nie jest najważniejsza.

- O wysokości w wynikach wyszukiwania twojej strony decyduje m.in. liczba i jakość linków, które do niej prowadzą. Jedna z tajemnic skutecznego SEO to m.in. właśnie umiejętność dobrania najbardziej wartościowych z punktu widzenia klienta linków - tłumaczy Błażej Miernikiewicz.

Ile osób zajmuje się w Polsce usługami SEO, nie wiadomo, ale można je liczyć w setkach. Większość to jedno- lub kilkuosobowe firmy, a często studenci kierunków informatycznych. Nie więcej niż 50 to średnie i duże firmy specjalizujące się w marketingu w wyszukiwarkach, na który oprócz SEO składa się też SEM (reklama w wyszukiwarkach). Koszt usługi zależy od wielu zmiennych, ale miesięczny ryczałt na usługę pozycjonowania w niektórych firmach zaczyna się od 400 zł. Wydatki, w zależności od wielkości firmy, wynoszą od kilku tysięcy do nawet kilku milionów złotych rocznie na SEO.

- Wartość rynku też trudno zmierzyć, bo największe firmy najczęściej oferują SEO w pakiecie z SEM - tłumaczy Adam Oskaldowicz.

Zdaniem Błażeja Miernikiewicza można szacować, że wydatki na SEO zwiększą się w tym roku o od 10 do 20 proc., czyli tyle, ile wzrosnąć mogą wydatki na SEM. Podobnie, według różnych szacunków, wzrosnąć ma w tym roku - mimo recesji - cały rynek reklamy internetowej, osiągając wartość nawet 1,4 mld zł. Zarówno on, jak i Adam Oskaldowicz zgadzają się, że wydatki na samo SEO sięgać mogą już rocznie kilkudziesięciu milionów złotych.

Wydatki na reklamę internetową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MichaŁ Fura

michal.fura@infor.pl

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...