Polska najatrakcyjniejszym państwem dla inwestycji w regionie

Polska jest najatrakcyjniejszym państwem w regionie, jeśli chodzi o inwestycje - wynika z badań Polsko- Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, przedstawionych w czwartek na konferencji Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Polska zdobyła w badaniu 4,7 pkt na 6 możliwych i znalazła się na pierwszym miejscu w rankingu najatrakcyjniejszych lokalizacji inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Ubiegłoroczni liderzy - Czechy i Słowacja - też poprawili swoje wyniki, ale z jednakowymi ocenami 4,3 pkt zajęli drugie i trzecie miejsce.

W ubiegłym roku w rankingu Polska zajęła trzecie miejsce, zdobywając 3,6 pkt.

W badaniu 82 proc. respondentów wyraziło zadowolenie z wyboru Polski dla swojej inwestycji. 8 proc. było przeciwnego zdania.

Jako alternatywę dla inwestowania w Polsce 38 proc. ankietowanych wskazało Słowację, która dzięki euro postrzegana jest przez inwestorów jako kraj bezpieczny walutowo w czasach kryzysu, 23 proc. Niemcy, 15 proc. Czechy, a po 8 proc. Rumunię, Rosję i Turcję.

W opinii ankietowanych przedsiębiorców, najważniejszymi czynnikami decydującymi o inwestowaniu w danym kraju są: kwalifikacje pracowników, stabilne prawodawstwo, produktywność i zaangażowanie pracowników oraz członkostwo w Unii Europejskiej.

W zestawieniu tych czynników popyt wewnętrzny spadł o dziewięć pozycji, po zajęciu drugiego miejsca w 2007 r. i pierwszego w 2008 r.

Jako największe atuty naszego kraju inwestorzy zagraniczni wskazują przynależność do UE, dostępność lokalnych poddostawców oraz kwalifikacje, zaangażowanie i produktywność polskich pracowników. Negatywnie oceniają infrastrukturę publiczną, system i administrację podatkową, efektywność administracji publicznej, przewidywalność polityki gospodarczej oraz stabilność prawodawstwa.

Przedsiębiorcy niekorzystnie postrzegają obecną sytuację gospodarczą Polski. Tylko 9 proc. ankietowanych (ośmiokrotnie mniej niż przed rokiem) uważa, że jest ona dobra. 67 proc. respondentów nie liczy na jej poprawę w tym roku.

Ponad połowa przewiduje też spadek koniunktury w swojej branży, jedna trzecia liczy się z pogorszeniem sytuacji swojej firmy, 53 proc. respondentów przewiduje redukcję wydatków na inwestycje, a 38 proc. zmniejszenie zatrudnienia.

Eksperci uważają, że stosunkowo dobrze wypadają prognozy dla eksportu. W 2008 roku 32 proc. firm zwiększyło eksport (o 2 proc. więcej niż w 2007r.). Wzrosła też liczba firm, których eksport zmniejszył się - z 9 proc. w 2007 r. do 13 proc. w 2008 r.

Co czwarty respondent uważa, że eksport jego firmy zmniejszy się również w tym roku. Korzystniej wypada wymiana handlowa z największym partnerem handlowym Polski - Niemcami. Tylko 7 proc. ankietowanych odnotowało w 2008 r. spadek sprzedaży towarów za Odrę.

Ankieta Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej została przeprowadzona w dniach 16 - 27 lutego 2009 r. Wzięło w niej udział 163 przedstawicieli firm działających w Polsce, w tym 73 z sektora usług, 39 firm produkcyjnych, 18 z sektora budownictwa, 10 energetycznych i 18 z innych branż.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...