Dodatkowe świadczenia można refakturować

Magdalena Majkowska
rozwiń więcej
Koszty dodatkowe do sprzedawanej usługi można przenieść na ich odbiorcę. Refaktura musi posiadać taką samą stawkę VAT jak faktura pierwotna. Dodatkowe koszty mogą też stanowić element kalkulacyjny wynagrodzenia.

Pomimo że ustawa o VAT obowiązuje od 2004 roku, do tej pory nie został rozwiązany problem refakturowania usług. Praktyka pokazuje, że firmy ciągle mają wątpliwości, czy koszty nabytych usług, których faktycznymi odbiorcami są ich klienci, można refakturować, czy też powinny one stanowić element kalkulacyjny ceny za świadczenie jednej kompleksowej usługi.

Ustawa o VAT nie definiuje refakturowania usług. Jest ono jednak przyjęte w praktyce i orzecznictwie. Jak wyjaśnia Anna Łukaszewicz-Obierska, radca prawny, wspólnik w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr przez pojęcie refakturowanie należy rozumieć przeniesienie poniesionych kosztów na podmiot, który faktycznie z danej usługi korzysta.

- Refakturowanie będzie możliwe, gdy jego przedmiotem będą usługi, do usług nie zostanie doliczona marża, odbiorcą refaktury będzie korzystający z usług, a firma dokonująca refakturowania zastosuje tę samą stawkę VAT co dla usługi pierwotnej - mówi Anna Łukaszewicz-Obierska.

Dodaje, że problem refakturowania usług najczęściej dotyczy mediów, np. gazu, energii elektrycznej lub cieplnej, gdzie formalnym odbiorcą usług jest właściciel budynku, a rzeczywistym ich adresatem najemca. W tym przypadku faktura jest wystawiana na właściciela, który następnie może refakturować usługi.

W niektórych jednak sytuacjach, np. dotyczących usługi prawnej, kancelaria ponosi koszty związane z realizacją zlecenia, np. opłaty sądowe, koszt transportu, zakwaterowania, i koszty takie stanowią część ustalonego wynagrodzenia. Wykonawca usługi nie narzuca na nie żadnej marży, lecz stosuje stawkę VAT obowiązującą dla podstawowej usługi, tj. usługi prawnej, czyli 22 proc.

Element wynagrodzenia

Marcin Mianowany, radca prawny w Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy, podkreśla, że wskazówką do właściwego rozliczenia dodatkowych kosztów jest odpowiedź na pytanie, czy nie powinny one stanowić elementu kalkulacyjnego wynagrodzenia.

- Jeżeli w umowie z kontrahentem zostało ustalone, że przysługujące wynagrodzenie z tytułu dokonania konkretnej transakcji będzie obejmowało oprócz usługi głównej koszty dodatkowe, wówczas mamy do czynienia z elementem kalkulacyjnym wynagrodzenia, a nie z refakturą tych kosztów - wyjaśnia ekspert.

To samo dotyczy przypadku, gdy stwierdzimy, że koszty dodatkowe, tj. podatki, opłaty, prowizje, ubezpieczenie, opakowania, transport, stanowią po prostu uzupełnienie świadczonej usługi głównej, tzn. są tak ściśle związane z usługą główną, że tworzą jedno nierozerwalne świadczenie (usługę kompleksową).

- W takiej sytuacji koszty te muszą dzielić los prawnopodatkowy (stawka podatku, sposób dokumentowania, moment powstania obowiązku podatkowego) usługi głównej - twierdzi Marcin Mianowany.

Dodaje, że uzupełnieniem tej wskazówki jest przyjęty przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) model tzw. usług pomocniczych do usługi głównej.

- Usługę należy uznać za pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz uzupełnienie i środek do lepszego wykorzystania usługi głównej. Do usług pomocniczych stosuje się, z pełnymi konsekwencjami, takie same zasady opodatkowania jak dla usług głównych - wyjaśnia ekspert.

Jako przykład podaje usługę remontowo-budowlaną wykonywaną przez pracowników usługobiorcy, gdzie koszty ich diet, noclegów w hotelu, przejazdów będą stanowić koszty pomocnicze w stosunku do głównej usługi remontowo-budowlanej.

Dopuszczalność refaktury

Jeżeli koszty dodatkowe nie stanowią elementu kalkulacyjnego wynagrodzenia, a umowa z kontrahentem wyraźnie umożliwia przeniesienie kosztów na rzeczywistego nabywcę, to w ocenie Marcina Mianowanego można zastosować refakturę. Musi ona odzwierciedlać taką samą stawkę podatku, jaką zawiera faktura pierwotna, oraz nie można doliczać żadnej marży.

Takie rozumienie problemu wydaje się potwierdzać Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską z 20 października tego roku (nr 5214) oraz indywidualne interpretacje podatkowe ministra finansów.

- Jako przykład refakturowania można podać przewidziany umową, obok wynagrodzenia z tytułu najmu, zwrot przez najemcę zmiennych opłat za media, według wskazań liczników, oraz refakturowanie usługi transportowej zamawianej przez dostawcę towarów w firmie transportowej na rzecz nabywcy towaru - mówi Marcin Mianowany.

Ekspert podkreśla, że podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zarówno sprzedaż usług kompleksowych (w skład których wchodzą usługi pomocnicze), jak i usług refakturowanych może być odliczany przez nabywcę tych usług na zasadach ogólnych.

Regulacje unijne

Tomasz Bełdyga, dyrektor w firmie Doradztwo Podatkowe KPMG, przywołuje wyrok ETS w sprawie C-349/96, z którego wynika, że świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone. Dlatego odrębne refakturowanie nabytych usług może mieć miejsce tylko wtedy, gdy usługa refakturowana nie jest jedynie usługą pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, lecz równorzędnym świadczeniem.

Przestrzeganie warunków formułowanych w doktrynie odnośnie do dopuszczalności refakturowania nie gwarantuje jednak uniknięcia sporu z organami podatkowymi.

- Ustawodawca powinien uregulować tę materię w ustawie, korzystając z wzorów przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE - uważa Tomasz Bełdyga.

Roman Namysłowski, starszy menedżer w Zespole Podatków Pośrednich Ernst & Young, podkreśla natomiast, że Dyrektywa 2006/112/WE wyraźnie wskazuje, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

- Zatem polska refaktura to nic innego jak świadczenie usług, do którego stosuje się identyczne zasady jak te dotyczące tradycyjnego świadczenia usług - uważa Roman Namysłowski.

Jak wskazuje ekspert - oznacza to, że zasadniczo mamy prawo zastosować tę samą stawkę, jak przy nabyciu refakturowanej usługi czy też te same reguły dotyczące miejsca opodatkowania.

Zasady refakturowania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...