Auta po leasingu staniały nawet o 30 proc.

Marcin Jaworski
rozwiń więcej
Auta sprzedawane przez firmy leasingowe i zarządzające flotami są o 10-30 proc. tańsze niż przed rokiem. Nowi klienci tych firm musza się jednak liczyć ze wzrostem miesięcznych czynszów.

Firmy leasingowe i zarządzające flotami mają poważny problem: zbliża się czas wymiany samochodów, a one nie mogą sprzedać używanych obecnie aut po zakładanej cenie.

- Mamy załamanie cen na rynku używanych aut w Polsce. Podobnie jest w całej Europie - mówi Tomasz Stelter, odpowiedzialny za sprzedaż używanych aut w LeasePlan.

Z danych jego firmy wynika, że w tym roku jego firma sprzedaje auta o 10-30 proc. taniej niż rok temu. Podobnie rzecz się ma np. w ALD Automotive, gdzie trzyletni Ford Focus 1,6 TDCi był sprzedawany rok temu za 37 tys. zł, a w tym cena spadła to 31 tys. zł. Nieco lepiej wartość trzyma Skoda Octavia Tour Combi, której ceny obecnie to około 36,5 tys. zł, wobec 38,5 tys. zł rok wcześniej. Takie spadki to efekt mocnej złotówki, która sprawia, że opłacalny jest import aut z zagranicy, zarówno z UE, jak i USA, a do tego sprzedawcy nowych aut są w stanie obniżyć ceny, nawet o 10-15 proc. Spadają ceny również aut używanych.

- Dodatkowo nabywcy na rynku wtórnym niezbyt chętnie kupują takie auta, bo powszechnie uznaje się, że są one dużo bardziej wyeksploatowane niż samochody od osób prywatnych. Są one co prawda serwisowane regularnie w ASO i tankowane dobrej jakości paliwem, ale tak do końca nie wiadomo, kto i jak takim samochodem jeździł - mówi Eliza Kamińska z EurotaxGlass's.

Dodaje, że dodatkowym elementem wpływającym na ceny jest fakt, że po upływie kontraktu na rynek trafia duża liczba, często takich samych samochodów, które zarządzający flotami chcą sprzedać szybko.

Dla firm z branży to problem, bo przy podpisywaniu kontaktów ustalają tzw. wartość rezydualną, czyli szacunkową kwotę, za jaką są w stanie sprzedać auto po trzech latach. W uproszczeniu, różnica między nią a kosztem zakupu jest podstawą do szacowania, jak wysoki miesięczny czynsz będzie musiał płacić klient. Na szczęście dla obecnych klientów ryzyko sprzedaży poniżej założonej ceny obciąża firmy leasingowe i CFM, które stosują tzw. leasing operacyjny. Mniejsze powody do zadowolenia mogą mieć przyszli klienci.

- Obniżenie wartości rezydualnej automatycznie podwyższa ratę miesięczną - mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor zarządzający ALD Automotive.

Dodaje, że zwiększanie poziomu bezpieczeństwa przez obniżenie ceny końcowej pojazdu będzie naturalnym ruchem firm z tej branży. Można jednak zakładać, że firmy będą starały się ratować, ostro negocjując niższe ceny zakupu nowych aut. Może być tym łatwiejsze, że dealerzy liczą, że zakupy flotowe pozwolą poprawić dynamikę sprzedaży aut, która po dobrym początku roku (25 proc. wzrostu), ostatnio spadła do 12 proc.

Na szczęście klientom nie grozi też przerzucenie na nich ryzyka spadku wartości aut.

- W żadnym wypadku ryzyko wartości rezydualnej nie powinno być przekładane na klienta, bo jego brak to istota naszej oferty - mówi Paweł Partycki, szef działu sprzedaży w Arval.

Wynajem długoterminowy opiera się na leasingu operacyjnym, czyli bez możliwości odkupu samochodów po okresie wynajmu z usługami serwisowymi.

Porównanie wartości aut flotowych (w tys. zł)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...