Światowy kryzys dotknie nasz przemysł tekstylny

Marcin Jaworski
rozwiń więcej
Polscy producenci tekstyliów i papieru najbardziej odczują osłabienie na światowych rynkach. Problemy za granicą nie przełożą się na polskie firmy budowlane i dystrybucji masowej.

Coface ogłosił obniżenie ocen kondycji finansowej firm w siedmiu sektorach na rynkach: amerykańskim, Europy Zachodniej i wschodzących rynkach azjatyckich.

Jednak zdaniem analityków z trzech największych na naszym rynku ubezpieczycieli kredytu kupieckiego branża podzespołów elektronicznych, która ma się gorzej we wszystkich trzech regionach na świecie, w Polsce nie ma tak złych perspektyw. Tylko Coface uważa, że jest ona tak silnie powiązana z gospodarką światową, że zła koniunktura odbije się na polskich firmach.

- Kłopoty producentów nas nie dotyczą, bo w Polsce głównie składa się sprzęt elektroniczny. Postępująca informatyzacja zapewnia dobrą koniunkturę - uważa Bartłomiej Szlaz, z Atradiusa.

Eksperci są zgodni, że problemy w USA nie dotkną polskich firm z sektora dystrybucji masowej (tzw. FMCG), które korzystają z silnego i wciąż rosnącego popytu. Podobne są oceny sektora budownictwa, choć są widoczne symptomy osłabienia.

- Kłopoty niektórych deweloperów i rosnące ceny materiałów mogą w 2009 roku pogorszyć koniunkturę - uważa Marcin Siwa z Coface.

Tomasz Status z Euler Hermes uważa, że korekta wyeliminowała z branży słabsze firmy, a zapowiadane ułatwienia w inwestycjach budowlanych powodują, że prognoza na ten rok jest korzystna.

Analitycy zgodnie mówią o kłopotach branży tekstylnej. Przy czym Atradius i Coface uważają, że to głównie efekt konkurencji z Dalekiego Wschodu. Rywalizacja jest trudna, bo jak zauważa Euler Hermes, przedsiębiorcy z tej branży są dość słabo wyposażeni kapitałowo, więc wzrost cen ropy naftowej (potrzebnej do produkcji) spowodował spadek rentowności.

Ostrożność powinni zachować kontrahenci firm papierniczych. Atradius i Coface widzą pogorszenie koniunktury, głównie ze względu na wzrost cen surowców i silne powiązanie liderów naszego rynku z firmami z zachodniej Europy.

- Polskie zakłady powinny dobrze poradzić sobie z dekoniunkturą, głównie ze względu na dokonane ostatnio modernizacje, co poprawia ich konkurencyjność - mówi Grzegorz Blachnio z Euler Hermes.

Marcin Siwa dodaje, że konkurencyjność poprawiają nieco niższe koszty pracy, co może złagodzić wpływ problemów w zachodniej Europie.

W sektorze motoryzacyjnym kryzys dotyka głównie USA, przy czym eksperci Coface uważają, że ten sektor w Polsce jest silnie związany z gospodarką światową i stąd możliwe kłopoty z wypłacalnością firm z tej branży. Z kolei Atradius zauważa, że większość spółek z branży jest powiązana z producentami europejskimi, stąd lepsza ocena perspektyw tego sektora.

- Polskie zakłady produkcji aut są bardziej rentowne niż fabryki w starej Europie. Również polskie zakłady produkujące części, należące do światowych potentatów, lepiej sobie radzą niż ich firmy-matki - mówi Grzegorz Blachnio.

Kryzys płatności na światowych rynkach

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...