Firmy same przedłużą termin związania ofertą

Ewa Grączewska-Ivanova
rozwiń więcej
Wykonawca samodzielnie lub na wniosek zamawiającego będzie mógł przedłużyć termin związania ofertą, na czas niezbędny do zawarcia umowy

ZMIANA PRAWA

W zamówieniach publicznych zupełnie zmienią się zasady przedłużania terminu związania ofertą. Prywatni przedsiębiorcy będą mogli samodzielnie - a nie jak obecnie tylko na wniosek zamawiającego - przedłużyć termin związania ofertą. Nowe rozwiązanie w tym zakresie zawiera projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych, który właśnie został skierowany na posiedzenie rządu.

Dotychczas urzędnicy często celowo nie wzywali wykonawcy do przedłużenia ważności oferty, dążąc do unieważnienia postępowania. Najlepsza w przetargu firma niewiele mogła zrobić. Nawet jeśli sama przedłużyła termin związania ofertą, po by unikać unieważnienia przetargu, arbitrzy przy Urzędzie Zamówień Publicznych orzekali, że nie ma do tego prawa.

- Przyznanie możliwości przedłużania terminu związania ofertą wykonawcom biorącym udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego to krok w dobrą stronę - ocenia Jarosław Jerzykowski, radca prawny z kancelarii Jerzykowski i Wspólnicy. Jego zdaniem, pozytywnym następstwem nowej regulacji będzie ograniczenie nielojalnej praktyki stosowanej niekiedy przez zamawiających polegającej na doprowadzaniu do upływu terminu związania ofertą bez dokonywania wyboru oferty najkorzystniejszej celem unieważnienia postępowania. W jego ocenie nowe rozwiązanie ułatwi także zawieranie umów, gdy termin związania ofertą mija tylko z powodu niedopatrzenia zamawiającego.

Tylko z inicjatywy urzędnika

Dziś przedłużenie terminu związania ofertą następuje wyłącznie z inicjatywy zamawiającego. Z art. 85 ust. 2 p.z.p. wynika, że w uzasadnionych przypadkach co najmniej na siedem dni przed upływem terminu związania ofertą zamawiający może tylko raz zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż 60 dni.

- Niestety praktyka, jak też większość judykatury, stosuje literalną wykładnię art. 85 ust. 2 p.z.p., co oznacza, że niezbędna do przedłużenia terminu związania ofertą jest inicjatywa zamawiającego. Jeśli zamawiający nie wezwie do przedłużenia terminu związania ofertą, wykonawcy uczestniczącemu w postępowaniu przysługuje protest na to zaniechanie - wskazuje Bogumiła Kiedrowska-Brodziak, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego w Tarnowskich Górach.

Bezwzględna linia orzecznicza

Protesty przedsiębiorców są jednak mało skuteczne.

- Problemem jest nawet termin, w jakim taki protest należy złożyć. W szóstym dniu przed upływem terminu związania ofertą jest za późno, bo nawet zamawiający już nie może wystąpić o przedłużenie tegoż terminu. W ósmym dniu przed upływem terminu związania oferty - za wcześnie, bowiem zamawiający może w terminie co najmniej na siedem dni przed upływem terminu związania ofertą zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tegoż terminu - wskazuje Bogumiła Kiedrowska-Brodziak.

- Dlatego protesty narażone są na ich odrzucenie z powodu uchybienia terminu lub jako złożone przedwcześnie - dodaje.

Poza tym nawet jak sprawa trafi przed arbitrów przy UZP, przedsiębiorca jest bez szans.

- Przepis stanowi jednoznacznie, że przedłużenie terminu związania ofertą następuje wyłącznie z inicjatywy zamawiającego. W tym też kierunku poszło orzecznictwo zespołów arbitrów przy prezesie UZP (aktualnie Krajowej Izby Odwoławczej) - wyjaśnia Jarosław Jerzykowski.

Jako przykład podaje wyrok z 2 kwietnia 2007 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-339/07), w którym arbitrzy orzekli, że wykonawcy nie mogą samodzielnie bez zwrócenia się przez zamawiającego składać skutecznie oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą.

- Z kolei w wyroku z 19 września 2006 r. (sygn. akt UZP/ZO/0-2495/06) zespół arbitrów przypomniał, że na gruncie p.z.p. wykonawcy nie mogą ani wyznaczyć terminu związania ofertą, ani też domagać się, by zamawiający skorzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 85 ust. 2 p.z.p. - dodaje Jarosław Jerzykowski.

Przełomowy wyrok

Zaproponowane w nowelizacji p.z.p. rozwiązanie potwierdza słuszność precedensowego wyroku Sąd Okręgowy w Katowicach (sygn. akt XIX Ga 194/07), o którym informowała Gazeta Prawna.

- Sąd w Katowicach już wtedy dostrzegł ratio legis przepisu o przedłużaniu terminu związania ofertą. Proponowana zmiana przepisu art. 85 ust. 2 p.z.p. będzie korzystna nie tylko dla oferentów, ale też dla zamawiającego. W praktyce zdarzało się, że strony uchybiły terminowi przez przeoczenie. Po nowelizacji obie strony (zamawiający i wykonawca), zgodnie z zasadą równouprawnienia stron, uzyskają te same prawa w procesie udzielania zamówień publicznych. Na pewno zmiana spowoduje też zmniejszenie liczby unieważnień postępowania - ocenia Bogumiła Kiedrowska-Brodziak.

Co oznacza związanie się ofertą przetargową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...