Likwidacja barier prawnych w gospodarce to nie jest akcja jednorazowa

José Manuel Barroso
rozwiń więcej
Günter Verheugen
rozwiń więcej
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą już musiały zamawiać drogich sprawozdań biegłych dotyczących planów łączenia się spółek lub podziału małych przedsiębiorstw, a przewoźnicy towarowi nie będą mieli obowiązku posiadania przy sobie oddzielnych dokumentów przewozowych.

Od 2005 roku lepsze uregulowania prawne stały się głównym elementem strategii reformy gospodarczej Komisji Europejskiej. Zwracamy uwagę na to, aby wszystkie nowe inicjatywy Komisji Europejskiej miały jak najwyższą jakość oraz unowocześniamy i upraszczamy istniejące unijne przepisy prawne.

Zdajemy sobie sprawę, że otoczenie regulacyjne ma decydujące znaczenie dla naszych przedsiębiorstw. Jesteśmy przekonani, że rozporządzenia europejskie znacznie poprawiły konkurencyjność naszego przemysłu, na przykład poprzez stworzenie wewnętrznego rynku, który zastąpił 27 różnych krajowych uregulowań prawnych. Uważamy jednak, że nadal istnieją możliwości poprawy, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw.

Potrzebne przepisy

Wbrew pojawiającym się czasem opiniom, Bruksela nie jest synonimem nieustannego tworzenia nowych, niepotrzebnych przepisów, które mają utrudniać życie innym. Wręcz przeciwnie, proponowane akty prawne mają w przyszłości przynosić korzyści. Dlatego w Komisji Europejskiej istnieje obecnie praktyka, aby sprawdzać każdy nowy wniosek o wydaniu aktu prawnego pod kątem potrzeby jego ustanowienia. Jednocześnie praktyka ta zapewnia, że każdy nowy wniosek legislacyjny jest proporcjonalny, przestrzega zasady pomocniczości, jest skuteczny i wydajny oraz nie stanowi nadmiernego obciążenia.

Jednolity rynek płatności

Nasz najnowszy pakiet lepszych uregulowań prawnych, który został opublikowany w ubiegłym tygodniu, jest dowodem na to, że nie traktujemy tych zasad jako czczych deklaracji. Możemy pokazać wymierne korzyści płynące dla europejskich przedsiębiorstw z utworzenia jednolitego obszaru płatności. Sprawniej funkcjonujący i bardziej konkurencyjny rynek płatności sprawi, że dokonywanie płatności wewnątrz Unii Europejskiej będzie równie łatwe, tanie i bezpieczne, jak dokonywanie płatności w ramach jednego państwa członkowskiego. Już sama ta inicjatywa przyniesie gospodarce unijnej oszczędności sięgające 28 mld euro rocznie.

REMIGIUSZ KASZUBSKI

dyrektor Związku Banków Polskich

Utworzenie jednolitego obszaru płatności wiąże się z wieloma korzyściami. Klientowi, który jest osobą fizyczną lub osobą prawną, umożliwi to korzystanie z tego samego rachunku bankowego na obszarze całej Unii Europejskiej, państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii. Rozwiązanie to wprowadza taki sam standard przelewu, płacenia kartą czy polecenia zapłaty. Klient banku, który ma konto prowadzone w euro, niezależnie od miejsca zamieszkania, może podróżować i korzystać ze swojego rachunku w każdym miejscu na takich samych zasadach.

Jeżeli będzie ten sam standard tych usług, to zwiększy się konkurencja. Przykładowo Polak będzie mógł skorzystać z konta, które mu zaproponuje bank niemiecki lub inny. Większość transferów będzie wykonywanych elektronicznie. Natomiast przelew w banku będzie wykonywany według jednakowego standardu w całej UE, a nawet na takich samych drukach.

Not. ŁK

Elektroniczny system celny

Kolejnym przykładem jest nowy kodeks celny w formie elektronicznej. Ten elektroniczny system celny (e-cu-stoms) stworzy europejski system elektronicznej wymiany danych między władzami publicznymi i przedsiębiorstwami. Usprawnione procedury celne, wykorzystujące zautomatyzowane i wzajemnie powiązane systemy celne, przyczynią się do zwiększenia handlu międzynarodowego. W momencie osiągnięcia pełnej operacyjności zintegrowany system pozwoli przedsiębiorstwom na oszczędności rzędu 2,5 mld euro rocznie.

ELEKTRONICZNY SYSTEM CELNY E-CUSTOMS

Elektroniczny system celny e-customs jest już wdrażany w Polsce. W ramach systemu obieg dokumentów będzie odbywał się drogą elektroniczną. Praca służb celnych ma przebiegać szybciej i sprawniej z uwagi na brak konieczności osobistego załatwiania spraw w urzędzie celnym.

E-customs, czyli tzw. elektroniczne cło, polega na stworzeniu ram legislacyjnych, organizacyjnych i informatycznych w krajach UE, by umożliwić lepszą koordynację procesu handlu międzynarodowego, zapewnić wiele ułatwień dla przedsiębiorców.

System ma także usprawnić funkcjonowanie administracji celnych wszystkich państw członkowskich, tak aby działały jak jeden organ. E-customs ma jednocześnie zapewnić bardziej skuteczną kontrolę i dozór celny oraz przyspieszyć przepływ towarów.

System wymaga zmiany przepisów (zmiana kodeksu celnego oraz zmodernizowanego kodeksu celnego), które wprowadzają liczne uproszczenia i ułatwienia dla przedsiębiorców oraz dla administracji celnej, ale warunkiem ich stosowania jest funkcjonowanie określonych systemów informatycznych (m.in. Systemu Kontroli Eksportu, Systemu Kontroli Importu, Systemu Zarządzania Ryzykiem). Wdrożenie ich wymaga interoperacyjności między wszystkimi urzędami celnymi we Wspólnocie, a także urzędami celnymi i innymi instytucjami obsługującymi obrót towarowy z zagranicą.

ŁK

Zmniejszenie obciążeń firm

W styczniu 2007 r. postanowiliśmy zmierzyć się z problemem biurokracji i opracowaliśmy plan działania, umożliwiający zmniejszenie obciążeń dla przedsiębiorstw w UE o 25 proc. w 2012 roku. To ambitny, ale realistyczny cel. W ubiegłym roku Rada Europejska uznała ten plan i wezwała państwa członkowskie do wyznaczenia ambitnych celów na porównywalnym poziomie. Na to wezwanie odpowiedziało już 12 państw członkowskich. Analizy ekonomiczne wskazują na to, że wysiłki na rzecz zmniejszenia biurokracji o 25 proc., podejmowane w sposób skoordynowany na szczeblu unijnym i krajowym, mogą przynieść korzyści gospodarcze w postaci dodatkowych 1,5 proc. PKB (lub 150 mld euro).

Bez drogich sprawozdań

Aby rozpocząć ten proces, na początku 2007 roku zaproponowaliśmy podjęcie pierwszej serii przyspieszonych działań. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogły zaoszczędzić około 1,3 mld euro. Połowa tych działań znalazła się już w obowiązujących przepisach prawnych, które przyjęto w bardzo krótkim czasie. Ponad 600 tys. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie już musiało zamawiać drogich sprawozdań biegłych dotyczących planów łączenia się spółek lub podziału małych przedsiębiorstw. Ponad 300 tys. przewoźników towarowych nie będzie już miało obowiązku posiadania przy sobie oddzielnych dokumentów przewozowych.

Ochrona środowiska

W 2008 roku zamierzamy kontynuować działania służące zwalczaniu biurokracji. W tym roku przedstawimy 45 nowych środków, które przyniosą dalsze konkretne i wymierne korzyści. Zaproponujemy uproszczenie obowiązujących przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego, tak aby ułatwić producentom, sprzedawcom i konsumentom wywiązanie się z ich obowiązków w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Doprowadzimy do znaczącego uproszczenia obowiązujących ram prawnych dotyczących biocydów oraz zajmiemy się kwestiami związanymi ze złożonością i kosztami. Uchylimy około 50 dyrektyw technicznych w sektorze motoryzacyjnym, które w stosownych przypadkach zostaną zastąpione odniesieniami do przepisów rozporządzeń Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ). Ponadto ograniczymy wymagania w zakresie sprawozdawczości statystycznej podmiotów gospodarczych (Intrastat), co przyniesie ogromne korzyści zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wreszcie zaproponujemy i poszerzymy obszary, w których władze krajowe, regionalne i lokalne mogą przyznawać wsparcie bez konieczności wcześniejszego uzyskania zgody Komisji Europejskiej. W tym celu zostanie uproszczone ogólne rozporządzenie o wyłączeniu grupowym w sprawie pomocy państwa.

Kładziemy obecnie nacisk na to, aby wszystkie nowe istotne wnioski Komisji były poddawane ocenie skutków. Ocena taka przewiduje przeprowadzenie dokładnej analizy wszelkich istotnych skutków gospodarczych i społecznych oraz oddziaływania na środowisko. Wyraźnie określiliśmy kompromisy i synergie, które należy wziąć pod uwagę w procesie podejmowania decyzji. Powołaliśmy niezależną Radę ds. Oceny Skutków, mającą monitorować i odgrywać rolę doradczą przy ocenie skutków, co przyczyniło się do znacznej poprawy jakości naszej pracy. Stanowi to także krok w kierunku urzeczywistnienia zasad proporcjonalności i pomocniczości przy tworzeniu przepisów.

Stały proces doskonalenia

Poprawa uregulowań prawnych nie jest działaniem jednorazowym, lecz stałym procesem. Dotychczasowe osiągnięcia przyczyniły się do uzyskania znaczących oszczędności na rzecz europejskich przedsiębiorstw i obywateli. W dalszym ciągu pragniemy z pełną determinacją zwalczać biurokrację na szczeblu europejskim.

Wzywamy państwa członkowskie Unii Europejskiej do podejmowania działań z taką samą stanowczością na szczeblu krajowym. W ten sposób gospodarki państw UE będą mogły sprostać wyzwaniom wynikającym ze zmian zachodzących w światowej gospodarce i wykorzystać nowe szanse rozwoju.

JAN LIC

Akademia Ekonomiczna w Krakowie

Dążenie do ograniczenia obciążeń biurokratycznych w krajach Unii Europejskiej, jakie napotykają przedsiębiorcy, jest ideą słuszną. Obecnie w Polsce jest zbyt dużo aktów prawnych, które dotyczą działalności przedsiębiorców. W Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy mają do czynienia ze znacznie mniejszą ilością przepisów. Dlatego musi nastąpić deregulacja gospodarki.

Póki co w Polsce wszystko od A do Z jest ściśle uregulowane, szczególnie jeśli chodzi o działalność gospodarczą. Wobec tego powstaje bardzo dużo problemów interpretacyjnych, a to z kolei przyczynia się do powstawania barier biurokratycznych. Ponadto urzędnicy różnie, w zależności od sytuacji, interpretują obecne regulacje, a to jest dużą przeszkodą dla przedsiębiorców. Dlatego należy zrobić wszystko, by ograniczyć ilość przepisów regulujących działalność gospodarczą.

Not. ŁK

GÜNTER VERHEUGEN, JOSÉ MANUEL BARROSO

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...