Telefon komórkowy zastąpi portfel, bilet, a nawet telewizor

Tomasz Świderek
rozwiń więcej
List intencyjny o wprowadzeniu jednolitego systemu mobilnych płatności oraz wspólne testy mobilnej telewizji w technologii DVB-H ogłosili wczoraj czterej polscy operatorzy telefonii komórkowej.

Play, Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel chcą wprowadzić wspólny dla wszystkich sieci standard, który pozwoli używać telefonu komórkowego jako elektronicznej portmonetki. Chcą do tego wykorzystać rozwiązania znane ze zbliżeniowych kart debetowych, które nie wymagają od klienta autoryzacji transakcji. Wykorzystują one specjalne mikroprocesory. Wczorajszy list jest rozszerzeniem analogicznego dokumentu podpisanego kilka tygodni temu przez PTC i PTK Centertel.

Wspólny projekt operatorów uderzył już w plany należącej do giełdowej spółki ATM firmy mPay, która oferuje własne rozwiązania mobilnych płatności. Firma wycofała prospekt emisyjny z Komisji Nadzoru Finansowego, a ATM obniżył prognozy wyników, co spowodowało drastyczny spadek ceny jego akcji. mPay wdrożył już w Polkomtelu elektroniczną portmonetkę wykorzystującą tzw. krótkie kody wpisywane z klawiatury telefonu i wymagającą autoryzacji transakcji. Podobną umowę firma ma podpisać z siecią Play. mPay ma też w ofercie rozwiązania zbliżeniowe (chce je zaprezentować w styczniu 2008 r.), ale nie wiadomo, czy operatorzy wybiorą jego ofertę. Szefowie firmy liczą, że w ciągu sześciu, siedmiu miesięcy wypracują model współpracy ze wszystkimi operatorami.

W ocenie PTC i Centertelu, komórka jako elektroniczna portmonetka w wersji mPay z krótkimi kodami wymaga od klienta zbyt dużego zaangażowania. Operatorzy pomijają przy tym, że zasilenie konta telefonu na kartę przy użyciu tzw. zdrapki wymaga wpisania kilkunastocyfrowego kodu.

Operatorzy chcą, by telefon był nie tylko portmonetką, ale także elektronicznym biletem komunikacji miejskiej, czytnikiem fotokodów (kody 2D), czy odbiornikiem mobilnej telewizji cyfrowej.

Tej ostatniej funkcji dotyczy plan wspólnych testów DVB-H. Poza czwórką operatorów ma uczestniczyć w nich osiem innych firm, ale w tym gronie nie ma dwóch z trzech największych graczy na polskim rynku telewizyjnym - TVP i TVN.

- Naszym zdaniem, więcej sensu miałyby testy, które pomogłyby wypracować model biznesowy telewizji mobilnej. Sama technologia działa, więc nie ma co sprawdzać - mówi Karol Smoląg, rzecznik prasowy Grupy TVN.

Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl

Współpraca MichaŁ Fura

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...