NIP i REGON mogą zostać zastąpione jednym numerem

Ewa Matyszewska
rozwiń więcej
Likwidacja NIP i REGON zapowiadana przez Platformę Obywatelską będzie niemożliwa. Numery te są niezbędne przy prowadzeniu biznesu. Można jednak dwa numery zastąpić jednym.

Platforma Obywatelska zapowiedziała, że pierwszą rzeczą, którą się zajmie, będzie likwidacja NIP i REGON. Pomysł odbiurokratyzowania dobry, ale chyba nie do końca trafiony - uważają eksperci.

- Sama idea odbiurokratyzowania gospodarki zasługuje na poparcie i dobrym pomysłem jest utworzenie odrębnej komisji sejmowej w celu usprawnienia prac legislacyjnych związanych z jej wdrażaniem. W tym kontekście trudno, nie znając konkretów, jednoznacznie ocenić jeden z pomysłów na prace tej komisji, tj. likwidację NIP i REGON i zastąpienia ich numerem PESEL - uważa Marek Wojda, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie.

Jego zdaniem pytań związanych z tą propozycją jest kilka. Podstawowe dotyczy praktycznych aspektów eliminacji tych numerów, a zwłaszcza NIP z obrotu gospodarczego. Czy jest możliwe zlikwidowanie NIP bez chaosu w urzędach skarbowych, ZUS (spowodowanego m.in. koniecznością zmiany systemów informatycznych), co zamiast ułatwić życie przedsiębiorcom, paradoksalnie mogłoby przysporzyć dodatkowych komplikacji?

- Wydaje się, że przynajmniej NIP powinien pozostać, przy uproszczeniu formalności i skróceniu czasu przyznawania go. Można się natomiast zastanowić, czy celowe jest utrzymywanie osobnego numeru REGON dla celów statystycznych - dodał Marek Wojda.

Likwidacja NIP i REGON jest pewnym skrótem myślowym. Tak ocenia to dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW.

- Wydaje się, że chodzi tutaj o posługiwanie się przez podatników - dla uproszczenia - jednym numerem identyfikacyjnym zamiast dwóch. Należy przypomnieć, że oba numery mają różne cele i odmienne przeznaczenie - podkreślił dr Janusz Fiszer.

Dodał, że zupełna likwidacja numerów identyfikacji podatkowej nie wydaje się w praktyce możliwa - szczególnie w dobie rozwoju elektronicznych ewidencji podatkowych.

- Można byłoby natomiast rozważyć używanie NIP dla celów statystycznych i tym samym zastąpienie dwóch numerów jednym, aczkolwiek w tym zakresie musieliby najpierw wypowiedzieć się eksperci GUS i Ministerstwa Finansów - argumentował dr Fiszer.

Według niego niewątpliwie taka unifikacja numerów identyfikacyjnych nie byłaby zadaniem ani prostym, ani szybko realizowanym. Ponadto unifikacja numerów identyfikacyjnych nie musi być też celem samym w sobie.

- Z punktu widzenia podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą zupełnie wystarczy, gdy zostanie uproszczona procedura nadawania tych numerów, np. nadawanie REGON automatycznie z rejestracją firmy, bez dodatkowych formalności ze strony podatnika - podsumował dr Janusz Fiszer.

Ważne!

REGON jest nadawany podmiotom gospodarczym dla celów statystycznych, podczas gdy NIP jest nadawany wszystkim podatnikom

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...