• Pana biznesowe podręczniki dla menedżerów sprzedają się na świecie bardzo dobrze. Jakie firmy w USA i Europie używają pana autorskich programów szkoleniowych?
- Od 1981 roku doradzałem ponad tysiącowi firm w niemal 46 państwach. Stworzyłem ponad 350 programów szkoleniowych. Osobiście wdrażałem moje rozwiązania w takich koncernach, jak: IBM, Ford, American Express, Hewlett Packard czy Deloitte Touche. Łącznie ponad milion ludzi na świecie kupiło moje programy dotyczące przywództwa, sprzedaży czy zarządzania. Jako zawodowy trener przemawiałem łącznie do prawie 5 mln osób.
• Jakie są pana rady dla polskich biznesmenów? Czy powinni koncentrować się na doskonaleniu siebie i swoich umiejętności, czy raczej na budowaniu siły całego zespołu?
- Są trzy główne czynniki, które działają na polski biznes. Jest to rozwój nowych technologii i społeczeństwa informacyjnego, po drugie, technologiczna rewolucja i wreszcie zagrożenie ze strony konkurencji, zarówno tej krajowej, jak i międzynarodowej. Dla polskich menedżerów dzisiaj najważniejsze musi być skupienie się na zwiększaniu sprzedaży przy jednoczesnym budowaniu satysfakcji klientów. Dodatkowo muszą poświęcić się ciągłej nauce i rozwojowi osobistemu. Trzeba się trzymać następującej zasady: cokolwiek sprawiło, że dziś jesteś w tym miejscu, nie wystarczy, byś się na tym miejscu utrzymał. Jeżeli chcesz odnieść sukces w przyszłości, musisz być coraz lepszy w tym, co robisz. To brzmi banalnie, ale każdy w swoim przedsiębiorstwie powinien mieć świadomość, że jego celem jest zaspokajanie potrzeb klientów.
• Obecnie w Polsce jednym z głównych problemów dla przedsiębiorców nie jest już brak popytu na ich towary, ale presja ze strony pracowników na zwiększenie płac. Jaka jest według pana najefektywniejsza technika motywacyjna, oczywiście poza podwyżkami pensji?
- Kiedy kierownicy są pytani o najpotężniejszy czynnik motywujący pracowników, zawsze mówią, że pieniądze są najważniejsze. Ale już pytani o inne równoważne elementy, odpowiadają: interesująca i stanowiąca wyzwanie praca, poczucie udziału i zaangażowania, pozytywnie myślący kierownicy i przyjaźni współpracownicy. Sądzę, że najlepszy sposób, by motywować ludzi, inny niż pieniądze, to stworzyć pozytywne środowisko pracy. Tak, by każda osoba czuła się wartościowa i ważna.
• Ponoć ma pan prosty sposób, jak zostać milionerem?
- Po pierwsze, musisz stać się bardzo dobry w tym, co robisz, tak by być dobrze opłacanym w twoim miejscu pracy. Po drugie, trzeba oszczędzać od 10 do 20 proc. ze swojego dochodu przez całe aktywne życie zawodowe. Po trzecie, trzeba tak zainwestować te pieniądze, by rosły one w tempie 8-12 proc. rocznie. Oczywiście jest też inna droga. By stać się milionerem, warto pomyśleć o budowaniu własnego biznesu. Prawie 80 proc. milionerów, którzy nie odziedziczyli swoich majątków, to właściciele prywatnych firm. W tym przypadku musisz być doskonały w produkowaniu wysokiej jakości produktów.
• Co wydaje się panu najważniejsze, by odnosić sukcesy w biznesie: konsekwencja w osiąganiu wyznaczonych celów, a może wystarczy po prostu spontaniczność i kreatywność?
- Kluczem do sukcesu w biznesie jest zdolność ustawienia sobie właściwych priorytetów i koncentrowanie się na tym, by je szybko i sprawnie realizować. Ludzie, którzy osiągają sukces, to takie osoby, które potrafią wykonywać wiele wartościowych zadań na raz. Warto też zrobić sobie listę tego, co musisz zrobić danego dnia. Zorganizuj sobie swój plan według właściwych priorytetów, zanim zaczniesz pracę.
• Jakie generalne zasady najczęściej sprawdzają się w biznesie?
- Moje reguły sukcesu są klarowne dla każdego. Po pierwsze, bądź całkowicie pewny, czego chcesz, i skoncentruj się na tym, by tego dokonać. Po drugie, inwestuj średnio 3 proc. dochodu w swój rozwój i edukację. Bierz udział w kursach, jeśli masz taką możliwość. Słuchaj programów edukacyjnych, nawet gdy jedziesz samochodem. Nigdy nie mów, że już nie warto się uczyć. Skoncentruj cały wysiłek i uwagę na tym, by widać było efekty twojej pracy, a szybko zobaczysz satysfakcję klientów i zyskowność.
Teraz w Polsce są naprawdę wielkie możliwości rozwoju biznesu, największe od lat. I będą one w najbliższym okresie jeszcze większe.
WYKŁAD BRIANA TRACY
Dziś w Warszawie Brian Tracy wygłosi wykład Osobowość Lidera - Skuteczne Przywództwo. Gazeta Prawna jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Brian Tracy, jeden z najbardziej uznanych autorytetów w dziedzinie budowania osobistego i zawodowego sukcesu. Autor 42 książek, w tym światowych bestsellerów: Maksimum osiągnięć, Psychologia sprzedaży, Sposób na sukces i Turbostrategie
Rozmawiał Kuba Kurasz