Przepisy o zamówieniach publicznych blokują inwestycje partnerskie

Ewa Grączewska-Ivanova
rozwiń więcej
Brak formularzy ogłoszeń uniemożliwia realizację inwestycji samorządów z przedsiębiorcami w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.


Bariery formalnoprawne blokują wspólne inwestycje samorządów i przedsiębiorców na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) z 2005 roku (Dz.U. nr 21, poz. 1420). Przekonało się o tym wielkopolskie miasto powiatowe Wągrowiec, które jako pierwsze w Polsce próbowało przeprowadzić partnerski projekt na budowę Centrum Rekreacji Wodnej na podstawie ustawy o PPP.


Samorządowe projekty


- Prace nad naszą inwestycją zatrzymały się na etapie ogłoszenia przetargu w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych, ze względu na brak możliwości ogłoszenia o nim. Otrzymaliśmy wyjaśnienie z departamentu prawnego Urzędu Zamówień Publicznych z 30 sierpnia 2007 r., które brzmi tak: „...w opinii UZP w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości wypełnienia zobowiązania o publikacji ogłoszenia zawartego w art. 13 ustawy o PPP. Konieczne jest zatem podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do usunięcia istniejącej nieścisłości - wyjaśnia Grzegorz Kamiński, wiceburmistrz miasta Wągrowca.


- Przygotowaliśmy obowiązkowe wymagane prawem analizy, w tym bardzo ważne analizy ryzyk oraz analizy prawne przedsięwzięcia, które pozwalają ustalić, który z wariantów realizacji przedsięwzięcia jest najkorzystniejszy dla interesu publicznego. Aby zwiększyć szanse powodzenia inwestycji, zaproponowaliśmy miastu promocję przedsięwzięcia wśród przedsiębiorców, w formie organizacji specjalnego forum dla inwestorów. W sumie na przygotowania poświęciliśmy prawie rok - mówi Agata Kozłowska, dyrektor firmy Investment Support, która doradzała przy projekcie w Wągrowcu.


Sankcja nieważności umowy


Po przeprowadzeniu czasochłonnych procedur przygotowawczych Wągrowiec rozpoczął poszukiwania partnera prywatnego. Zgodnie z przepisami procedurę naboru należy przeprowadzić, stosując odpowiednio prawo zamówień publicznych. Z art. 13 ustawy o PPP wynika, że należy informacje o planowanym projekcie PPP zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.


- Staraliśmy się dostosować istniejące wzory ogłoszeń do projektu PPP, ale okazało się to nie możliwe. Żaden wzór nie pasował. Tymczasem publikacja ogłoszenia jest bardzo ważna, bo ustawa o PPP przewiduje sankcje nieważności z mocy prawa umowy o PPP w razie nieogłoszenia informacji o przedsięwzięciu PPP w BZP i BIP - wyjaśnia Agata Kozłowska i dodaje, że podobnie surowa sankcja grozi za brak analiz przedwstępnych.


Spory urzędników


Przedstawiciele administracji nie są nawet zgodni, kto powinien wydać odpowiednie rozporządzenie z wzorami ogłoszeń i na podstawie jakiej delegacji ustawowej. Trwają w tej sprawie uzgodnienia między Urzędem Zamówień Publicznych a resortem gospodarki. Wczoraj odbyło się spotkanie w tej sprawie przedstawicieli obu urzędów.


- Podczas spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki zdania na temat ogłoszeń o PPP były podzielone, więc Ministerstwo Gospodarki wystąpi o opinię w tej sprawie do Rady Legislacyjnej - wyjaśnia Andrzej Panasiuk, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.


Dodaje, że jego zdaniem obecnie nie jest możliwe opublikowanie wzorów ogłoszeń o planowanych przedsięwzięciach PPP bez stosownych zmian legislacyjnych.


- Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje określony katalog ogłoszeń w sprawie zamówienia publicznego, które mogą być opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, a partnerstwo publiczno-prywatne nie mieści się w tym katalogu. Nie można zmienić obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie ogłoszeń, bo zostało ono oparte na delegacji ustawowej z p.z.p., które nie zawiera delegacji do wydania rozporządzenia zawierającego wzór ogłoszenia o inicjatywie PPP. Mamy więc do czynienia z luką prawną, bo ustawodawca powinien był przewidzieć odpowiednią delegację do przygotowania stosownego ogłoszenia w ustawie o PPP - mówi Andrzej Panasiuk.


- Ustawa o PPP w art. 13 zobowiązuje podmiot publiczny do umieszczenia informacji o planowanej realizacji określonego przedsięwzięcia na zasadach właściwych dla partnerstwa publiczno-prywatnego w Biuletynie Zamówień Publicznych. Dysponentem zaś Biuletynu jest Urząd Zamówień Publicznych, który w odpowiedni sposób powinien wykonać regulację zawartą w art. 13 ustawy o PPP - uważa Stefan Dygas z Departamentu Instrumentów Wsparcia w Ministerstwie Gospodarki.


Wbrew trudnościom


Mimo trudności Wągrowiec nie rezygnuje ze współpracy z partnerem biznesowym przy projekcie Centrum Wodnego. Bardzo ważne, aby przeciągający się proces przygotowawczy i kwestie formalne nie spowodowały spadku zainteresowania przedsiębiorców danym projektem.


- Gdy okazało się, że przez bariery formalnoprawne nie ma możliwości zrealizowania inwestycji w oparciu o ustawę o PPP, zaczęliśmy szybko szukać innych metod realizacji inwestycji. Ostatecznie projekt Centrum w Wągrowcu zostanie przeprowadzony w formie spółki, a jej udziałowiec prywatny zostanie wyłoniony w formie konkursu z zachowaniem konkurencyjności oraz transparentności wszystkich procedur - mówi Agata Kozłowska z Investment Support.


- Zamierzamy zakończyć procedurę wyboru udziałowca do spółki z udziałem miasta Wągrowca, w celu zaprojektowania, współfinansowania, budowy i eksploatacji Centrum Rekreacji Wodnej w Wągrowcu z końcem tego roku. Krok, jaki podjęliśmy, to ogłoszony m.in. w mediach ogólnopolskich, konkurs na wybór inwestora z kryteriami wyboru, które zamierzaliśmy zastosować w przetargu - dodaje Grzegorz Kamiński, wiceburmistrz Wągrowca.


Pomimo wielu trudności w przygotowaniu i zawiązaniu partnerstwa publiczno-prywatnego, przynosi ono wiele korzyści dla samorządów. Stanisław Wilczyński, burmistrz Wągrowca, wskazywał przede wszystkim na niższy koszt przedsięwzięcia, jaki musi ponieść samorząd i, co się z tym wiąże, szerszy zakres owego przedsięwzięcia możliwy do wykonania.


- Równie ważne jest pozyskanie do współpracy partnera z branży, który wnosi pewne know-how. Samorząd nie zna się na prowadzeniu biznesu, a nawet gdyby go prowadził, nie zrobi tego lepiej i efektywniej niż prywatny przedsiębiorca, który po prostu inaczej liczy i patrzy na pieniądze - wskazywał Stanisław Wilczyński.


Jak realizować projekt PPP
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...