Tylko najlepsi deweloperzy mogą liczyć na dalszy wzrost

Małgorzata Kwiatkowska
rozwiń więcej
Wśród deweloperów najlepsze perspektywy na giełdzie mają firmy inwestujące w nieruchomości komercyjne. Inwestorzy będą natomiast bardzo selektywnie traktować deweloperów mieszkaniowych.


Firmy deweloperskie działające głównie na rynku nieruchomości komercyjnych i dobre jakościowo spółki mieszkaniowe mają największe szanse na utrzymanie zainteresowania inwestorów giełdowych.


W najnowszym raporcie o deweloperach w Europie Środkowo-Wschodniej międzynarodowy bank inwestycyjny UBS zaleca kupno akcji trzech spółek notowanych na GPW - Orco, Dom Development i GTC, którego akcje UBS preferuje spośród innych deweloperów w Europie Środkowo-Wschodniej. Według autorów raportu firma inwestująca w kilku krajach regionu w nieruchomości biurowo-usługowe, jak również mieszkaniowe, jest dobrze przygotowana do korzystania ze wzrostu tego rynku.


Po okresie zachłyśnięcia się perspektywami zysków z inwestycji w akcje deweloperów wakacyjna korekta na giełdach i zahamowanie wzrostu cen mieszkań w największych miastach w Polsce ostudziło zapał graczy. Nadal dobrze postrzegani są przede wszystkim deweloperzy, którzy dywersyfikują działalność między segmenty rynku i kraje. Na korzyść inwestycji w nieruchomości komercyjne przemawiają przede wszystkim wzrosty czynszów w Europie Środkowo-Wschodniej.


- Inwestorzy selektywnie podchodzą do perspektyw poszczególnych spółek. Spółki dobre jakościowo radzą sobie lepiej niż cały sektor, na przykład GTC lub Dom Development. Bardzo dobre są perspektywy spółek budujących biura i centra handlowe - mówi Andrzej Knigawka z ING Securities.


Bardziej ryzykowne wydają się za to inwestycje w akcje części deweloperów mieszkaniowych, dla których zagrożeniem będzie zaostrzająca się konkurencja i konieczność walki o klienta. UBS, który wyznaczył cenę docelową akcji Dom Development na 185 zł i zaleca ich kupno, rekomenduje jednocześnie sprzedaż akcji J.W. Construction i wyznacza ich cenę docelową na 41 zł, a są to gracze z czołówki warszawskich deweloperów.


- W krótkim terminie w tym segmencie czeka nas bezlitosna selekcja pod kątem możliwości generowania wzrostu sprzedaży i zysków. Liczba transakcji na rynku wtórnym jest dużo niższa niż jeszcze pół roku temu, na rynku pierwotnym pojawiają się pierwsze oferty sprzedaży mieszkań np. z garażem. Deweloperzy, mimo że nie mówią tego wprost, są skłonni do obniżania cen - dodaje Knigawka.


Reprezentacja deweloperów na GPW jest coraz większa, na fali tego zainteresowania Giełda zdecydowała o wprowadzeniu w połowie czerwca nowego indeksu branżowego WIG-Deweloperzy. Po korektach i kilku słabych debiutach jest on obecnie na poziomie o ponad 7 proc. niższym niż pierwszego dnia notowań.


Ile warte są firmy deweloperskie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAŁGORZATA KWIATKOWSKA

malgorzata.kwiatkowska@infor.pl

 
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...