Kopię odwołania można przesłać pocztą

Ewa Grączewska-Ivanova
rozwiń więcej
Dla skuteczności przekazania kopii odwołania nie jest konieczne, aby zamawiający mógł zapoznać się z jej treścią przed upływem terminu na wniesienie odwołania.


Firma Comarch oprotestowała treść ogłoszenia w przetargu organizowanym przez Rzeszowski Zakład Energetyczny, zarzucając zamawiającemu przekroczenie uprawnień w zakresie żądania od wykonawców dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem przedsiębiorcy zamawiający bezpodstawnie żądał, aby każdy podmiot wchodzący w skład konsorcjum przedstawił kopię polisy OC. Ponadto zamawiający żądał polisy OC, ale jednocześnie wśród warunków udziału w postępowaniu nie wymagał posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Zamawiający nie uwzględnił większości zarzutów, więc firma odwołała się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.


Brak podstaw do odrzucenia


Zespół arbitrów w pierwszej kolejności zajął się wnioskiem o odrzucenie odwołania z uwagi na to, że kopia odwołania nie została przekazana zamawiającemu zgodnie z art. 184 ust. 2 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.). Arbitrzy stwierdzili, że wniosek był niezasadny, bo kopia odwołania została przesłana zamawiającemu pocztą w tym samym dniu, w którym odwołanie zostało wniesione do prezesa UZP. Złożenie kopii odwołania w placówce pocztowej operatora publicznego, z równoczesnym złożeniem odwołania kierowanego do prezesa Urzędu, powoduje skuteczność przekazania kopii odwołania zamawiającemu - stwierdzili arbitrzy. W zakresie merytorycznych zarzutów arbitrzy przyznali rację wykonawcy, więc zamawiający wniósł skargę do Sądu Okręgowego w Rzeszowie.


Sędziowie oddalili skargę, podtrzymując stanowisko arbitrów w kwestii skuteczności przekazania kopii odwołania. Skoro momentem przekazania odwołania prezesowi UZP jest chwila złożenia pisma na poczcie, to momentem skutecznego poinformowania zamawiającego będzie także złożenie kopii na poczcie - wskazał sąd. Artykuł 184 ust. 2 p.z.p. dla uznania skuteczności przekazania kopii odwołania nie wymaga, aby zamawiający mógł zapoznać się z jej treścią przed upływem terminu na wniesienie odwołania, jak to ma miejsce w przypadku wniesienia protestu.


Wystarczy nadać pocztą


Regulacja dotycząca wnoszenia protestu stanowi wyjątek od ogólnych zasad obowiązujących w kwestii doręczeń. Nie ma zatem żadnych podstaw do rozszerzania stosowania tego wyjątku do innych środków odwoławczych. W razie wątpliwości można jedynie zastosować generalną zasadę, że do postępowania odwoławczego stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu postępowania cywilnego, w tym również art. 165 par. 2 k.p.c.


Sąd uznał także, że wymaganie polisy OC jest w pełni zgodne z przepisami, pod warunkiem że zamawiający przewiduje taki warunek udziału w postępowaniu. Natomiast w razie wspólnego ubiegania się o zamówienie kilku podmiotów wymagania dotyczące potencjału technicznego, osobowego oraz finansowego niezbędnego do realizacji przedmiotu zamówienia należy oceniać łącznie w odniesieniu do całego konsorcjum.


Ważne!

Oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu (art. 165 par. 2 k.p.c.)


Sąd Okręgowy w Rzeszowie, sygn. akt VI Ga 28/07


Ewa Grączewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...