Spółce przysługuje zwrot nadpłaty podatku

Łukasz Zalewski
rozwiń więcej
Jeśli spółka występuje w roli podatnika podatku dochodowego i otrzymuje odsetki od obligacji przez pośrednika, to nie ma znaczenia, na czyj rachunek wpływały te odsetki. Na pośredniku nie ciążą bowiem obowiązki podatnika.


Zapadł ważny wyrok dla podmiotów zagranicznych, które przez pośredników nabywają np. obligacje. Skarżącym był bank, rezydent Włoch. Za pośrednictwem banku z siedzibą w Luksemburgu nabył pięcioletnie obligacje i zdeponował je na rachunku prowadzonym przez bank polski. W lutym 2004 r. bank rezydent Włoch zrealizował prawo do odsetek od obligacji i zostały one przekazane na rachunek bankowy pośrednika. W związku z wypłatą odsetek polski bank jako płatnik pobrał 20-proc. zryczałtowany podatek dochodowy. Bank rezydent wystąpił zaś do organów podatkowych o stwierdzenie nadpłaty podatku. Jego zdaniem w sprawie ma zastosowanie umowa polsko-włoska o unikaniu podwójnego opodatkowania z 21 czerwca 1985 r. Na mocy art. 11 ust. 3 lit a) tej umowy bank korzysta ze zwolnienia z opodatkowania odsetek w Polsce.

 


Organy podatkowe odmówiły stwierdzenia nadpłaty. Kwestionowały głównie prawo banku do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Twierdziły, że uprawnionym do zwrotu jest podmiot, który otrzymuje odsetki, czyli pośrednik. Sprawa trafiła do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Pełnomocnik spółki dowodził, że między nabywcą obligacji, czyli bankiem rezydentem Włoch, a Skarbem Państwa powstał stosunek zobowiązaniowy. Nie ma więc znaczenia, na czyj rachunek trafiły odsetki. Skarżąca była właścicielem obligacji i odsetek i to na niej ciążyły obowiązki podatkowe związane z taką własnością. Pośrednik takim właścicielem i podatnikiem nigdy nie był. Dlatego nie można było mu przypisać kompetencji do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.


Po rozpoznaniu sprawy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję. Sąd przyznał rację skarżącej, potwierdzając, że to ona była właścicielem obligacji, a nie powiernik, a zatem to jej przysługują prawa podatnika, w tym prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaty w CIT. Nie ma przy tym znaczenia, na czyj rachunek wpłynęły odsetki.


Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl


Sygn. akt III SA/Wa 629/07


OPINIA

Mariusz Machciński

doradca podatkowy, Accreo Taxand

Rozstrzygnięta sprawa ma duże znaczenie dla banków występujących w roli płatników odsetek od papierów wartościowych nabytych przez inwestorów zagranicznych za pośrednictwem zagranicznych instytucji powierniczych. Sąd potwierdził wniosek, że w takiej sytuacji bank jako płatnik może pobrać podatek u źródła według stawki niższej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z państwem rezydencji właściciela obligacji i odsetek. Komentowany wyrok w przypadkach, w których podatek został pobrany według stawki wyższej, tj. 20 proc. stawki krajowej bądź stawki z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, otwiera drogę do wystąpienia do organów podatkowych z wnioskami o zwrot zawyżonego podatku i do uzyskania takiego zwrotu.

 
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...