Każdy towar z inną stawką VAT

Łukasz Zalewski
rozwiń więcej
Każdy produkt sprzedawany w zestawie, np. płyta CD z gazetą, powinien być opodatkowany inną stawką - uważa sąd administracyjny. Firmy jednak postępują inaczej.


Problem polega na tym, czy produkty sprzedawane w zestawie powinny być opodatkowane jedną stawką VAT, a jeśli tak, to którą. Z jednej strony urzędy skarbowe wydają interpretacje, że należy opodatkować cały produkt, według stawki dla produktu wiodącego. Z drugiej pojawiają się interpretacje, aby opodatkować oba produkty według różnych stawek. Orzeczenie takie wydał ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.


Dwie stawki podatku


Sąd rozpatrywał sprawę spółki, której działalność polega na wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych, w tym produktów dwuelementowych: produktu wiodącego z 7-proc. stawką VAT oraz produktu drugiego opodatkowanego stawką 22 proc., który jest dołączany do pierwszego w ramach promocji. Zdaniem spółki w takim przypadku należy zastosować stawkę VAT produktu wiodącego do całości. Potwierdza to orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Z interpretacją taką nie zgodziły się jednak organy, uznając, że produkty złączone powinny być opodatkowane jako dwa oddzielne. Sprawa trafiła do WSA. Sąd stwierdził, że co do zasady każdy produkt podlega opodatkowaniu odmienną stawką. Nie można uznać, że zestaw powinien być opodatkowany jedną stawką.


Praktyka się różni


O opodatkowaniu zestawów decyduje kilka czynników. Zdaniem ekspertów, w przypadku gazety z dołączoną płytą CD znaczenie ma to, czy dodatek wpływa na zwiększenie sprzedaży produktu wiodącego, i to, czy można je oddzielić.


- Jeżeli dołączona płyta CD wpływa na zwiększenie sprzedaży gazety, można uznać, że jest to odrębny produkt. Gdyby płyta nie zwiększała wartości sprzedawanego produktu, a więc dodawana byłaby za darmo, trudno byłoby uznać, że towar, który nie jest sprzedawany, należy opodatkować - powiedział Gazecie Prawnej Grzegorz Młodzieniak, doradca podatkowy BPG Consulting.


Jego zdaniem opodatkowanie osobno gazety i gazety z płytą prowadziłoby do podwójnego opodatkowania.


- W przypadku gazety z płytą trudno opodatkować osobno gazetę, która i tak jest opodatkowana. Jeśli jednak istnieje możliwość osobnego zakupu gazety z płytą i gazety bez płyty, to oznacza, że gazeta i płyta są dwoma różnymi produktami podlegającymi różnym rygorom podatkowym - wyjaśnił ekspert BPG Consulting.


Na podwójne opodatkowanie zestawów wskazuje również Paweł Kowalczyk, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers.


- Bez względu na to, czy kupujemy samą gazetę czy gazetę z płytą, nikt nie wyszczególnia wartości drugiego składnika. W praktyce następuje więc podwójne opodatkowanie ze strony sprzedającego, ponieważ wartość tego towaru jest wliczona w cenę produktu - uważa ekspert.


Trzeba wyrównać stawki


Zwraca uwagę, że jeśli kupujemy gazetę, to jej cena wraz z płytą jest wyższa od ceny samej gazety. A zatem producent lub sprzedawca jest dodatkowo zobligowany do zapłaty VAT od wartości tego nieodpłatnego produktu. Jak zatem rozwiązać problem?


- Najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby opodatkowanie produktów połączonych stawką dla produktu wiodącego. Ale bez wyrównania stawek VAT wydaje się to niemożliwe, ponieważ urzędy statystyczne traktują takie zestawy jako dwa produkty - podsumował Paweł Kowalczyk.


Łukasz Zalewski

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...