Rynek części do aut otwarty

Nie tylko koncerny motoryzacyjne będą mogły produkować widoczne elementy samochodu. Wczoraj sejmowa Komisja Gospodarki przyjęła poprawki do projektu nowelizacji ustawy Prawo własności przemysłowej.

ZMIANA PRAWA

Większość posłów opowiedziała się za przyjęciem tzw. klauzuli napraw, która zablokuje możliwość zastrzegania w Urzędzie Patentowym wzorów widocznych elementów samochodów, takich jak lusterka, błotniki czy szyby. Taką praktykę od dłuższego czasu stosują koncerny motoryzacyjne, zamykając drogę do produkcji i montażu tych części małym niezależnym firmom i warsztatom samochodowym. W konsekwencji właściciel pojazdu w przypadku np. konieczności wymiany reflektora ma ograniczony wybór warsztatów, które wykonają taką usługę wyłącznie do tych autoryzowanych lub tych, które wykupiły licencję.

Zdaniem Zbigniewa Kozaka, posła PiS, na zmianach skorzystają głównie niewielkie, niezwiązane z koncernami samochodowymi firmy, które będą mogły bez żadnych przeszkód produkować i montować części, które dotychczas były lub mogły być zastrzeżone.

Kozak nie jest jednak pewien co do trwałości przyjętych poprawek.

- Są pewne zastrzeżenia co do konstytucyjności jednego z zapisów. Chodzi o poprawkę, która mówi, że przepisy wejdą w życie za trzy miesiące po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, z tym że jeden z artykułów będzie stosowany do praw rejestracji wzorów przemysłowych, udzielonych przed wejściem w życie ustawy - wyjaśnia Kozak.

Dodaje on, że jeśli poprawka zostanie zaakceptowana, to ochrona zarejestrowanych w Urzędzie Patentowym wzorów przemysłowych części samochodowych przestanie mieć jakiekolwiek znaczenie. Z drugiej strony przyjęcie takiej regulacji może być potraktowane jako złamanie zasady,zgodnie z którą prawo nie działa wstecz.

Przepis przejściowy

- Taka zmiana przepisów idzie w złym kierunku. Wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodnie z którym zakaz rejestracji wzorów użytkowych części samochodowych miałby zastosowanie także do praw udzielonych przed wejściem w życie tej nowelizacji, narusza konstytucyjną zasadę niedziałania prawa wstecz - uważa Magdalena Krekora, rzecznik patentowy.

Innego zdania jest Michał Kuczmierowski z Koalicji na rzecz Wolnego Rynku Samochodowych Części Zamiennych.

- Przyjęta poprawka wprowadzająca klauzulę napraw jest bardzo ważna zarówno dla konsumentów, jak i właścicieli warsztatów samochodowych. Dzięki niej nie będą oni zdani na monopol wielkich koncernów samochodowych. Wprowadzenie takiej zmiany w przepisach będzie miało korzystny wpływ na cały rynek samochodowy w Polsce.

Ten sam reflektor w różnej cenie

Sytuacja na rynku widocznych części zamiennych do samochodów zaczęła budzić sporo kontrowersji, kiedy okazało się, że 80 proc. wszystkich części samochodowych w Europie nie produkują same koncerny, ale zupełnie odrębni poddostawcy. Koncerny, które zamawiają partię określonego wzoru, np. reflektora, opatrują go swoim logo i w takiej formie wypuszczają na rynek, nawet z kilkusetprocentową marżą.

Przez długi czas producenci części zamiennych sprzedawali te same elementy również dystrybutorom niezwiązanym z koncernami, którzy sprzedawali te części. Ich atutem była jednak cena - nawet kilkakrotnie niższa od tej samej sprzedawanej z logo producenta.

Koncerny, starając się wyeliminować tańszych producentów, zaczęły masowo zastrzegać wzory poszczególnych widocznych elementów swoich samochodów, zamykając producentom części zamiennych inne kanały dystrybucji.

Walka o rynek wart miliardy

Stawka jest wysoka, gdyż wartość rynku widocznych części zamiennych szacowana jest w Polsce na 2,4 mld zł rocznie. Nic więc dziwnego, że koncerny motoryzacyjne mające praktycznie monopol na sprzedaż tych części, są przeciwnikami wprowadzenia zmian do ustawy.

Rafał Parczewski, dyrektor generalny ProMarka, uważa, że wytwórcy produktów markowych przeznaczają duże nakłady finansowe, aby opracować i wprowadzić na rynek dany produkt. Nie można pozwolić, aby inny producent oferował zamienniki, które bazują na wiedzy i doświadczeniu wytwórcy produktu oryginalnego bez jego zgody. Tego typu praktyki mogą spowodować spowolnienie rozwoju innowacyjności - tłumaczy Parczewski.

Zwolennicy liberalizacji podnoszą natomiast prokonsumenckie argumenty.

- Masowe zastrzeganie przez koncerny wzorów poszczególnych części samochodowych sprawiło, że ich dystrybucja została wyłączona spod wolnego rynku. W efekcie koncerny zaczęły zawyżać ceny, nie dając właścicielom pojazdów możliwości wyboru - tłumaczy Olgierd Langer ze Stowarzyszenia Niezależnych Warsztatów Samochodowych.

Tomasz Pietryga
Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...