Spór między podatnikami a organami podatkowymi, jaki rozstrzygnął NSA, dotyczył rozliczenia VAT. Problem polegał na wskazaniu podmiotu, który należało uznać za podatnika VAT. Małżonkowie prowadzili działalność w ramach przedsiębiorstwa usługowo-handlowego. Choć w nazwie przedsiębiorstwa występowali oboje, ale zgłoszenia działalności dokonała żona. Tylko na jej nazwisko został wydany NIP związany z działalnością oraz zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT.
Decyzje wymiarowe w VAT organ podatkowy wydał na przedsiębiorstwo. Uznał, że to ono jako firma małżeńska jest podatnikiem VAT i stroną postępowania.
Takiego samego zdania był sąd administracyjny. Oddalając skargi podatników wyjaśnił, że to nie żona, ale firma jej i męża była podatnikiem VAT jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
Sprawa ostatecznie trafiła do NSA. W skardze kasacyjnej podatnicy nie zgodzili się, że małżonkowie prowadzący razem działalność zawiązaną na imię obojga, ale bez zawiązania spółki osobowej, są firmą.
Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną, uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. W ocenie NSA sąd I instancji dokonał błędnej wykładni art. 5 ust. 1 nieobowiązującej ustawy z 1993 roku o VAT. W świetle tego przepisu nie można uznać, że małżonkowie czy przedsiębiorstwo przez nich prowadzone jest jednostka organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Nawet jeśli w świetle prawa cywilnego można uznać, że przedsiębiorstwo jest jednostką organizacyjną w sensie przedmiotowym, to na pewno nie jest podmiotem w sensie osobowym – podkreślił NSA.
Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt IFSK575/04
Aleksandra Tarka
Firma małżonków nie jest podatnikiem
Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?
Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces?
Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.
GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.
W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów.
Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.
Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi.
Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.
W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.
Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.