Ponad 63 proc. nauczycieli podstaw przedsiębiorczości deklaruje, że w ich szkole odbywają się zajęcia pozalekcyjne na ten temat. Jednak tylko 7 proc. z nich potrafi powiedzieć, na czym one polegają. Głównie skupiają się wokół przygotowań do konkursów, olimpiad ekonomicznych czy realizacji projektów dla różnych organizacji pozarządowych.
Aż 50 proc. nauczycieli nie nawiązuje współpracy z właścicielami firm, bankami, urzędami pracy. – Oznacza to, że lekcje opierają się tylko na podręcznikach. Tymczasem jedna wizyta przedsiębiorcy w szkole czy obserwacja pracy firmy może więcej nauczyć niż kilka godzin suchych wykładów – piszą autorzy raportu Edukacja Ekonomiczna w Polskich Szkołach Ponadgimnazjalnych przygotowanego przez CODN i NBP.
Zdaniem uczniów lekcje przedsiębiorczości obejmują dużo nieinteresujących, wręcz niepotrzebnych wiadomości. Uważają oni, że nie powinno poświęcać się ich na zagadnienia dotyczące roli banków w gospodarce, etyki w biznesie czy ekonomicznych skutków integracji Polski z UE. Podobnie sądzą nauczyciele. Podkreślają, że podstawa programowa jest przeładowana w stosunku do niewielkiego wymiaru zajęć – dwie godziny lekcyjne przez dwa lata. W efekcie zbyt mało czasu obejmują zagadnienia praktyczne, czyli zakładanie firm prowadzących działalność gospodarczą, poszukiwanie pracy, prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy.
Stefan Sutyniec, przedsiębiorca uczący zarządzania firmą w Zespole Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących nr 7 w Łomży, dodaje, że podręczniki wydane w 2005 roku oparte są na już nieaktualnych ustawach, np. ustawie o podatku VAT z 2004 roku czy nieobowiązującej ustawie o działalności gospodarczej.
Dlatego też nauczyciele i eksperci z NBPi CODN apelują do resortu edukacji o zmianę podstawy programowej, a także wprowadzenie przedmiotu na egzamin maturalny. Dzięki temu zostanie bowiem zwiększona jego ranga.
Jolanta Góra
Uczniowie chcą zajęć praktycznych z przedsiębiorczości
Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.
Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?
Praca często generuje stres, a z nim każdy radzi sobie na swój sposób. Niejednokrotnie jest to spadek zaangażowania czy motywacji do pracy. Czym jest PsyCap? Zagadnienie analizowały badaczki Uniwersytetu SWPS.
W poniedziałek pokazano nową wersję ChataGPT - GPT-4o. Google raczej nie spadnie z tronu lidera wyszukiwarek ale nowe rozwiązania od Open AI mogą zrewolucjonizować nasze życie. Podróże bez znajomości języka będą jeszcze łatwiejsze, ale coś dla siebie dostaną też duże marki. Nowy ChatGPT będzie mógł odczytywać nasze emocje “na żywo”, a to dla reklamodawców może być wiedza bezcenna.
Cena tony kakao w połowie kwietnia wynosiła na giełdach ponad 11 tys. dolarów. Eksperci są zdania, że to nie jest koniec podwyżek. Czy wkrótce nie będziemy mogli sobie pozwolić na czekoladę?
Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.
Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej.
– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.
Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera.