Kierowcy z certyfikatem

Kierowcy, którzy zamierzają pracować w firmach przewozowych, będą musieli odbywać kwalifikację wstępną i przechodzić badania okresowe.


Projekt nowelizacji ustaw o transporcie drogowym oraz Prawo o ruchu drogowym, który czeka na końcowe głosowanie w Sejmie, wprowadza dla przedsiębiorców świadczących usługi w transporcie drogowym obowiązek zatrudniania kierowców, którzy ukończyli kwalifikację wstępną. Jest to specjalne szkolenie obejmujące doskonalenie umiejętności praktycznych i teoretycznych kierowców. Kwalifikacja ta będzie zakończona egzaminem. Dodatkowo podmioty zajmujące się przewozem będą miały obowiązek kierowania zatrudnionych przez siebie osób na szkolenia okresowe, badania psychologiczne i lekarskie.

4 tys. zł koszt szkolenia kwalifikacyjnego dla kierowców ciężarówek

– Zmiany te utrudnią nabór do tego zawodu, co nie jest dobre z uwagi na fakt, że już w tej chwili brakuje kierowców w transporcie drogowym. Dodatkowo kwalifikacja wstępna ma być czasochłonna i kosztowna. Wątpię, aby młody kierowca był w stanie wyjąć z kieszeni kilka tysięcy złotych i zapłacić za takie szkolenie – mówi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych. Szkolenia są pożyteczne zarówno dla przedsiębiorców, jak i uczestników ruchu drogowego, ale koszty z tym związane mogły stanowić przeszkodę dla młodych kierowców. Przyszły pracodawca nie zainwestuje takiej kwoty, bo nie ma gwarancji, że taka osoba podejmie później u niego pracę – dodaje.

Podobnego zdania jest Bolesław Milewski, członek zarządu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

– Kwalifikacja wstępna powinna odbywać się w trakcie szkolenia na prawo jazdy kategorii C i D. W dodatku jest ona zbyt kosztowna dla młodych kierowców – uważa Bolesław Milewski.

Nowe regulacje wprowadzą także zmiany także w ośrodkach szkoleniowych. Będą się one wiązały z posiadaniem kosztownej infrastruktury technicznej, jak choćby specjalny autodrom, który może kosztować nawet 9 mln zł. Projekt jednak zakłada, że takie ośrodki szkoleniowe w przypadku braku autodromu będą mogły dysponować specjalnym symulatorem do jazdy. Koszt takiego urządzenia to ok. 1 mln zł.

Z uwagi na wysokie koszty takiego przedsięwzięcia projektodawca przewidział możliwość zlecania przeprowadzania samych ćwiczeń, które wymagają takiej infrastruktury, ośrodkom doskonalenia techniki jazdy. Takie instytucje zostały przewidziane jako nowy rodzaj działalności gospodarczej.

Obowiązek ukończenia kwalifikacji wstępnej będzie dotyczył tylko kierowców, którzy uprawnienia do kierowania autobusami uzyskali po 10 września 2008 roku. Natomiast w przypadku kierujących pojazdami ciężarowymi obowiązek ten obejmie osoby, które prawo jazdy uzyskały po 10 września 2009 r. Przewidywany koszt takiego szkolenia szacowany jest na poziomie 4000 zł. Nowe regulacje nie dotyczą kierujących pojazdami pozostałych kategorii.

Projekt nowelizacji ustaw przewiduje także, że zarówno kierowcy, którzy już teraz posiadają odpowiednie uprawnienia i zajmują się świadczeniem usług w transporcie drogowym, jak i młodsi z ukończoną kwalifikacją wstępną, będą musieli przechodzić szkolenia okresowe.

Rozwiązanie to krytykuje Bolesław Milewski z ZMPD, gdyż jego zdaniem będzie to utrudnieniem dla firm z uwagi na czasochłonność takich szkoleń.

PLUSY I MINUSY

Plusy

• Odnoszenie kwalifikacji kierowców zawodowych.
• Młodzi kierowcy szybciej nabędą umiejętności, które do tej pory zdobywało się latami.

Minusy

• Wysokie koszty kwalifikacji wstępnej.
• Utrudnienia w dostępie do zawodu.
• Czasochłonność szkoleń będzie dezorganizować pracę przedsiębiorców.


Łukasz Kuligowski

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...