Nowy sposób pozyskania floty samochodowej

Coraz więcej firm korzysta z długoterminowego wynajmu pojazdów służbowych. Średnia miesięczna rata za użytkowanie małego samochodu osobowego nie przekracza 2 tysięcy zł.

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego wynajem długoterminowy polega na oddaniu najemcy rzeczy do używania (w tym wypadku samochodu) przez czas oznaczony lub nieoznaczony. Natomiast najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W przeciwieństwie do umowy leasingu, wynagrodzenie płatne w ratach (czynsz) nie osiąga wielkości równej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia danej rzeczy przez wynajmującego.
Suma ustalonych w umowie rat czynszu jest mniejsza od wartości początkowej środków trwałych, ponieważ jest pomniejszona o należny podatek od towarów i usług (VAT) oraz szacunkową wartość pojazdu po okresie najmu na rynku wtórnym. I tym głównie różni się od bardzo popularnego w naszym kraju leasingu.

Dla średnich i dużych

Wynajem długoterminowy jest usługą przeznaczoną głównie dla dużych i średnich firm, choć może z niego skorzystać również osoba prowadząca jednoosobową działalność i wynajmująca jeden samochód, np. taksówkarz.
Jednak małej firmie nie zawsze to się opłaca, ponieważ istotą wynajmu jest ponoszenie kosztów związanych z użytkowaniem samochodu w postaci stałych, miesięcznych rat. W ramach raty znajdują się również koszty: przeglądów, napraw, wymiany i przechowania ogumienia oraz wszelkie koszty związane z ubezpieczeniami i kwestiami urzędowymi (rejestracja, homologacja itp.).
Od leasingu różni się on głównie tym, że w momencie zakończenia umowy klient nie dokonuje wykupu samochodu, lecz zwraca go do najemcy, który później sprzedaje go na rynku wtórnym.
Kwota, jaką można uzyskać za auto po okresie użytkowania, to tzw. wartość resztkowa. Od jej wysokości (szacunkowej) zależy także poziom raty, płaconej wynajmującemu.
Istotnym elementem różnicującym wynajem od leasingu jest również brak wpłaty wstępnej, dzięki czemu klient nie musi angażować swojego kapitału. Wynajmujący podpisuje jedynie umowę, wybiera markę i rodzaj samochodu, jego wyposażenie i ustala kwotę miesięcznej raty. Od tego momentu jedynym jego kosztem jest paliwo do samochodu. Średnio za najpopularniejsze, małe samochody osobowe w zależności od marki (najtańsze fiat i skoda) płacimy od 1,3 tys. do 1,8-2 tys. zł miesięcznie (toyota, ford).
Podstawową zaletą wynajmu są nie tylko korzyści podatkowe (takie jak w przypadku leasingu operacyjnego), ale także możliwość łatwego zaplanowania wydatków związanych z utrzymaniem floty w założonym okresie.
Organizacją napraw, sezonową wymianą ogumienia, ubezpieczeniem i likwidacją szkód czy też zapewnieniem samochodu zastępczego zajmuje się wynajmujący. Klient ma możliwość prowadzenia efektywnej polityki w zakresie transportu dzięki szczegółowym, otrzymywanym regularnie raportom zarządczym.

Atuty zarządzania flotą

Do atutów przemawiających za wdrożeniem kompleksowych systemów zarządzania (wspólnie z zastosowaniem usług finansowych) zaliczamy: pełną kontrolę nad posiadanym parkiem samochodowym, łatwość pozyskania niezbędnych informacji co do bezpieczeństwa i stanu pojazdów, odciążenie użytkownika od kosztów serwisowych oraz skupienie się na podstawowych czynnościach wpływających bezpośrednio na cele przedsiębiorstwa.

Uwaga na przepisy

Przedmiot umowy wynajmu nie jest wykazywany w księgach rachunkowych najemcy, bowiem jego właścicielem jest firma wynajmująca pojazd i jej też przysługuje prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Natomiast czynsz stanowi koszt uzyskania przychodu dla najemcy, z istotnym zastrzeżeniem wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Otóż najemca musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu tzw. kilometrówkę, a następnie przemnożyć liczbę przejechanych kilometrów przez określoną odgórnie przez Ministerstwo Finansów stawkę za jeden kilometr przebiegu.
Dopiero gdy ta kwota przewyższa ratę, można ją w całości zaliczyć w koszty. W innym wypadku kosztem jest kwota faktycznie wydana na utrzymanie samochodu. Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o czas trwania wynajmu, ale najpopularniejsze są umowy zawierane na okres od roku do czterech lat.

Lesław Kretowicz
Moja firma
Chmura obliczeniowa - bezpieczeństwo danych w erze cyfrowej transformacji, czyli dlaczego polskiego przedsiębiorcy nie stać na rezygnację z chmury [WYWIAD]
06 maja 2024

Czym jest chmura obliczeniowa? Czy przedsiębiorca korzystający z chmury może czuć się bezpiecznie? Czy to opłacalna inwestycja? O tym wszystkim rozmawiamy z Tomaszem Stachlewskim, Head of Technology CEE w AWS. 

OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

pokaż więcej
Proszę czekać...