Uiszczanie opłaty skarbowej

Okoliczność, że opłatę skarbową uiszczono w innej formie, niż znakami skarbowymi nie przesądza wystarczająco o nieskuteczności tej czynności.

W sytuacji, gdy opłatę skarbową uiszczono przelewem, pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, powinno być poprzedzone oceną czy nie występowały prawem przewidziane okoliczności uzasadniające odstąpienie od zasady uiszczania opłaty znakami opłaty skarbowej. W lipcu 2003 roku organy celne wezwały spółkę do uzupełnienia opłaty skarbowej w znakach opłaty skarbowej i pouczyły o skutkach nieusunięcia tego braku. Wobec braku odpowiedzi odwołanie spółki pozostawiono bez rozpatrzenia.

Spółka wniosła do sądu administracyjnego skargę na to postanowienie, domagając się jego uchylenia. Zarzuciła, że bezzasadnie pozostawiono odwołanie bez rozpatrzenia. Podniosła, że opłata skarbowa została wpłacona poleceniem przelewu z dnia 14 lipca 2003 r.

Sąd I instancji przychylił się do argumentów skarżącej i uchylił zaskarżone postanowienie.

Sprawa z inicjatywy organów celnych trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Uzasadniając skargę kasacyjną dyrektor izby celnej podnosił, że według przepisów wykonawczych zapłata opłaty skarbowej od podań, załączników do podań, czynności urzędowych, zaświadczeń i zezwoleń dokonywana jest znakami opłaty skarbowej o odpowiedniej wartości. Rozporządzenie dopuszcza co prawda możliwość wniesienia opłaty skarbowej w formie gotówkowej lub bezgotówkowej, ale w sytuacji gdy nabycie znaków opłaty skarbowej wiązałoby się ze znacznymi trudnościami, a także, gdy opłata skarbowa przekraczała 100 zł.

NSA oddalił skargę kasacyjną. Sąd zauważył, że treść skargi kasacyjnej pomija istotną w sprawie okoliczność. To, że przyczyną pozostawienia podania (odwołania) bez rozpatrzenia z powołaniem się na art. 169 par. 4 Ordynacji podatkowej było ustalenie, że strona pozostawiła bez jakiejkolwiek odpowiedzi wezwanie do uzupełnienia braków odwołania. Ustalenia wskazywały, że w chwili wydawania postanowienia istniał inny stan faktyczny od opisanego przez organ celny. Spółka w terminie dokonała przelewu kwoty odpowiadającej określonej w wezwaniu wysokości i wskazała dane pozwalające dostatecznie zidentyfikować przelaną kwotę jako opłatę skarbową od konkretnie oznaczonego odwołania.

Rozporządzenie w brzmieniu obowiązującym w chwili wydawania postanowienia (tj. w lipcu 2003 r.) o pozostawieniu odwołania bez rozpatrzenia dopuszczało uiszczenie opłaty skarbowej w innych formach, o ile wystąpiły wymienione w tym przepisie okoliczności dotyczące trudności w nabyciu znaków opłaty skarbowej. Dlatego pozostawienie podania bez rozpatrzenia, w sytuacji, gdy opłatę skarbową uiszczono przelewem winno być poprzedzone oceną prawną. (wyrok NSA z 17 lutego 2005 r., sygn. akt GSK 1469/04, niepublikowany).

Aleksandra Tarka
aleksandra.tarka@infor.pl
Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...