Nasza firma jest zgranym zespołem

Nowoczesne sposoby zarządzania firmą umożliwiające budowanie indywidualnej ścieżki kariery dla absolwentów wyższych uczelni, okresowe oceny pracowników, atrakcyjny system premiowania dla najlepszych osób - to tylko niektóre formy zachęt dla pracowników oferowane przez FujiFilm Polska Distribution.

Polscy pracodawcy bez względu na rodzaj wykonywanej działalności podkreślają, że pomimo kilkumilionowego bezrobocia trudno jest znaleźć kandydatów do pracy posiadających odpowiednie kwalifikacje. Podobnie jest w polskim przedstawicielstwie japońskiego koncernu fotograficznego.
– Publikacja jednego ogłoszenia prasowego o poszukiwaniu kandydata do pracy powoduje, że otrzymujemy nawet do 2 tysięcy ofert. Największe zainteresowanie wzbudzają stanowiska związane z marketingiem. Prawie każdy potencjalny kandydat uważa, że zna się na tej dziedzinie, nawet jeśli to przekonanie nie jest poparte żadną wiedzą teoretyczną czy doświadczeniem – wyjaśnia Andrzej Brylak, prezes firmy FujiFilm Polska Distribution. – W przypadku kiedy kandydat twierdzi, że się zna na marketingu, dajemy mu do rozwiązania zadanie polegające np. na opracowaniu strategii marketingowej dla wybranego produktu.

Absolwenci mile widziani

Jeszcze w 2004 roku firma osiągała przeciętne wyniki finansowe. Powodem takiego stanu rzeczy były obowiązujące wówczas zasady zarządzania i brak konsekwentnie realizowanej wizji marketingowej. Zmiana nastąpiła po zatrudnieniu na stanowisku prezesa zarządu obecnego jej szefa.
– Wprowadziłem system zarządzania przez cele. Polega on m.in. na tym, że osoby pracujące w różnych obszarach tworzą zespół projektowy, który przez określony czas pracuje nad wykonaniem określonego jakościowo i ilościowo celu. Dzięki takiemu rozwiązaniu ludzie wiedzą dokładnie, jakie cele mają zrealizować i w jaki sposób będzie oceniana ich praca – wyjaśnia Andrzej Brylak.
– Kiedy mamy konkretny problem, do jego rozwiązania powoływany jest zespół złożony z osób pracujących na co dzień w zupełnie różnych obszarach – wyjaśnia Krzysztof Powolny, dyrektor sprzedaży i marketingu FujiFilm. – Czasami zdarza się i tak, że osoba będąca w strukturze firmy wyżej, przy rozwiązywaniu konkretnej sprawy, podlega komuś młodszemu.
– To niezwykłe uczucie, kiedy w tak młodym wieku ma się wpływ na funkcjonowanie przedstawicielstwa wielkiego koncernu – śmieje się Joanna Musiał, młodszy kierownik promocji – W tradycyjnie zarządzanej firmie na taką możliwość musiałabym czekać jeszcze kilka lat. Czuję się członkiem zespołu, który ma pewną misję do spełnienia. Nasza jedność jest bowiem naszą siłą. Co więcej, każdy z członków zespołu posiada inne umiejętności i doświadczenia. Pracując razem, doskonale się uzupełniamy.

Odczarowanie mitu

W Polsce funkcjonuje stereotyp japońskiego przedsiębiorstwa, w którym człowiek może przepracować całe życie, a windziarz jest tak samo ważny jak dyrektor strategicznego działu. Jednak obecnie ma to niewiele wspólnego z rzeczywistością.
– W japońskiej firmie można stracić pracę z dnia na dzień – mówi Andrzej Brylak. – Praktycznie nie ma już w Europie przedstawicielstwa firmy pochodzącej z Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie by takie zasady nadal obowiązywały. Wszystkie przedsiębiorstwa, bez względu na kraj pochodzenia kapitału, muszą walczyć z konkurencją. Utrzymywanie pracowników nienadających się do pracy spowodowałoby osłabienie pozycji rynkowej takiej firmy.
Nie oznacza to jednak, że osoby niesprawdzające się na danym stanowisku są od razu zwalniane. – Wierzymy, że nasi pracownicy mają ogromny potencjał, który staramy się wykorzystać – dodaje Andrzej Brylak. – Jeśli pracownik jest zainteresowany pracą w innym dziale, a firma posiada możliwości spełnienia jego ambicji, to przenosimy go do innego obszaru, w którym będzie mógł lepiej wykorzystać swoje predyspozycje.

Zmiany po ocenach

Podstawą do przeprowadzania zmian jest ocena pracowników. Jest ona przeprowadzana cyklicznie. Dzięki niej zarówno kierownictwo firmy, jak i sami pracownicy mogą poznać ocenę swojej pracy i czynione postępy. Na podstawie takiej analizy możemy także zaproponować pracownikowi konkretne zmiany, możliwości rozwoju i sposoby naprawy niedociągnięć – opisuje Andrzej Brylak.
– Co ciekawe, każdy z naszych pracowników ma swojego dublera. Prawdopodobnie gdzieś w firmie jest też mój – uśmiecha się Andrzej Brylak. – Takie rozwiązanie chroni nas przed różnymi przypadkami losowymi. Nie możemy przecież naszym klientom powiedzieć, że nie otrzymają zamówionych produktów na czas, bo ktoś zachorował lub zrezygnował z pracy.

Bożena Wiktorowska
Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...