Bez wsparcia dyplomacji

Polscy eksporterzy nie mogą liczyć na wsparcie państwa. Pracownicy wydziałów ekonomiczno-handlowych w ambasadach pakują walizki, a ustawy o Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej jeszcze nie przygotowano.


Od lutego tego roku zlikwidowane zostały już 34 z 79 wydziałów ekonomiczno-handlo-wych (WEH) w polskich placówkach dyplomatycznych. Zlikwidowano je m.in. w Hamburgu, Lipsku, Szanghaju, Hongkongu, Toronto, Nowym Jorku, Bangkoku i Singapurze. To rezultat porozumienia ministerstw: Gospodarki i Spraw Zagranicznych w sprawie dyplomacji ekonomicznej, która w założeniu ma zwiększyć efektywność gospodarczej promocji Polski. Jej dotychczasowe efekty nie spełniają jednak oczekiwań.

W miejsce podległych ministrowi gospodarki WEH-ów powstały wydziały ekonomiczne, podległe ministrowi spraw zagranicznych, mające zająć się problematyką makroekonomiczną. To głównie przygotowywanie analiz na użytek rządowej administracji. Jak działają, pokazuje przykład Moskwy: choć Rosja wciąż pozostaje jednym z największych partnerów handlowych Polski, dane ekonomiczne dla inwestorów na internetowej stronie wydziału kończą się na trzecim kwartale ubiegłego roku. Podobnie jest z biuletynem ekonomicznym analizującym sytuację gospodarczą Rosji: ostatni opracowano jeszcze w grudniu.

Zgodnie z planowanymi zmianami, kontaktami z zagranicznymi przedsiębiorcami w ich krajach miały zajmować się wydziały promocji, handlu i inwestycji naszych placówek dyplomatycznych. Miały one współpracować z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), a potem stać się częścią mającej ją zastąpić Polskiej Agencji Promocji Gospodarczej (PAPG). Jednak urzędnicy PAIiIZ, którą ma zastąpić PAPG, już czyszczą swoje biurka, a do utworzenia PAPG jeszcze jest daleko. Prace nad poprzednimi czterema projektami ustawy powołującej tę instytucję przeciągały się w nieskończoność. Nawet gdyby obecny projekt Sejm przyjął do końca tego roku, kolejnych kilka miesięcy zajmie przygotowanie rozporządzeń wykonawczych. Czym grozi taka sytuacja? Przez wiele miesięcy, dopóki PAPG na dobre nie zacznie działać, polscy i zagraniczni inwestorzy nie będą mogli liczyć na pomoc naszych placówek dyplomatycznych.

Na obecnej dyplomacji ekonomicznej rządu PiS, która według ministra gospodarki ma szerzej niż do tej pory włączyć w działania promocyjne nasze placówki dyplomatyczne i konsularne, opozycja nie pozostawia suchej nitki. Zastrzeżenia budzi zwłaszcza przejęcie zadań WEH-ów przez MSZ.

– Specyfiką polskiego MSZ jest ignorowanie spraw gospodarczych. Ci ludzie w ogóle nie znają się na biznesie – twierdzi Adam Szejnfeld (PO), wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Gospodarki.

MSZ tymczasem zorganizował konkurs na obsadę 45 stanowisk kierowników wydziałów ekonomicznych oraz 8 stanowisk pracowników tych wydziałów. Termin składania ofert mija w końcu lipca.

 Adam Woźniak

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...