Duże koszty pracy dławią rozwój firm

Silna gospodarka jest największym sprzymierzeńcem małych i średnich rzedsiębiorstw. Za głównego swojego wroga firmy uznają biurokrację i nieprzychylne prawo.
We wtorek w warszawskim Centrum Olimpijskim rozdaliśmy statuetki laureatom konkursu dla najbardziej wiarygodnych i rzetelnych małych przedsiębiorstw – „Wielka Mała Firma”.

Nagrody odbierali przedsiębiorcy z województw podlaskiego i mazowieckiego. O miejscu na podium decyduje przede wszystkim czas obecności firmy na rynku. Długi czas działania to duża gwarancja, że firma jest wiarygodnym partnerem, nie ogłosi upadłości ani nie wycofa się z rynku. Firmy premiuje się również za bieżące wywiązywanie się ze zobowiązań podatkowych i wobec kontrahentów. W obydwu województwach nagrodzono po 13 firm w trzech kategoriach: mikrofirm, małych firm i średnich firm. Kilkadziesiąt firm otrzymało specjalne certyfikaty.

Zapytaliśmy nagrodzonych przedsiębiorców, co sądzą o otoczeniu gospodarczym, z którym mają do czynienia na co dzień. Trudno było znaleźć w pełni zadowolonego przedsiębiorcę.

Firmy skarżą się przede wszystkim na zbyt wysokie koszty pracy, które skutecznie hamują ich rozwój. Wielu przedsiębiorców przyznaje, że chętnie zwiększyłoby zatrudnienie. Trudno jednak zatrudnić wykwalifikowanego specjalistę za 1 tys. zł, a w wielu przypadkach małe, a zwłaszcza mikrofirmy, nie są w stanie zaoferować więcej. Wykształcony człowiek, znając swoją wartość, raczej zasili rzeszę emigrantów za pracą, niż zgodzi się na głodową pensję w kraju – podkreślają przedsiębiorcy.

Problemem jest też niewystarczająca liczba szkół, zwłaszcza zawodowych. Dlatego firmy coraz częściej przejmują na siebie ciężar edukacji przyszłych pracowników.

Problemem wszystkich przedsiębiorców jest panosząca się biurokracja, kontrole w firmach, przerost bieżących formalności, długotrwałe procedury zdobywania pozwoleń i atestów.

Dla firm eksportujących na Wschód utrudnieniem są napięcia polityczne i spowodowane nimi np. embargo na dostawy produktów spożywczych do Rosji.

Mimo wielu problemów przedsiębiorcy nie tracą optymizmu. Zgodnie podkreślają, że ich sojusznikiem jest dobra kondycja polskiej gospodarki, do czego zresztą sami się przyczyniają, bo inwestują, utrzymują i tworzą nowe miejsca pracy.

Do pozytywów można również zaliczyć łatwiejszy dostęp do pieniędzy. Dostrzegają to zwłaszcza firmy średniej wielkości, o ustabilizowanej już pozycji rynkowej.

BARIERY, JAKIE WIDZĄ MALI PRZEDSIĘBIORCY

• wysokie koszty pracy, zwłaszcza ZUS
• biurokracja i nieprzychylność urzędników
• brak wykwalifikowanych pracowników
• zaleganie z płatnościami przez klientów (zatory płatnicze)
• zbyt częsta zmiana przepisów podatkowych i finansowych
• konkurencja tanich towarów niskiej jakości z Dalekiego Wschodu
• napięcia polityczne przeszkadzające w handlu z Rosją
• wysokie ceny surowców

Maciej Bednarek

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...