Producenci chcą ochrony przed konkurencją

Rada Ministrów zdecydowała o przystąpieniu Polski do wspólnego europejskiego rynku broni. Polskie firmy zbrojeniowe liczą na program osłonowy.

P
olska przystąpiła do wspólnego europejskiego rynku uzbrojenia. Ma on zacząć działać od 1 lipca. Jego idea jest prosta – chodzi o zniesienie preferencji dla krajowych firm zbrojeniowych. Od tej pory rząd rozstrzygający przetargi na uzbrojenie będzie musiał traktować zagranicznych producentów tak samo, jak firmy krajowe.

Zwolennikiem otwarcia polskiego rynku był resort obrony narodowej. Dzięki liberalizacji wojskowi będą mogli przebierać w ofertach europejskich potentatów zbrojeniowych. Zniknie gorset preferencji dla przemysłu polskiego, który, jak sam przyznaje, nie ma jak walczyć z zachodnią konkurencją. W stanowisku dotyczącym otwarcia rynku Polskie Lobby Przemysłowe stwierdza, że nasza zbrojeniówka jest zapóźniona technologicznie.

Nie ma w tym nic zaskakującego, biorąc pod uwagę wydatki na badania naukowe w dziedzinie obronności. Jak podaje miesięcznik techniki wojskowej „Raport”, Francja – jeden z głównych europejskich producentów uzbrojenia – przeznacza na ten cel 1,2 mld euro rocznie. Tymczasem, zgodnie z planami resortu, w przyszłym roku Polska wyda na innowacje zbrojeniowe zaledwie 200 mln zł.

Zacofanie naszego przemysłu obronnego było dla wojskowych argumentem za przystąpieniem do wolnego rynku. Zdaniem polskich firm, którym przewodzą grupy Bumaru i Agencji Rozwoju Przemysłu – przemawiało za jego odrzuceniem. Nie przekonuje ich perspektywa swobodnego dostępu do europejskiego rynku ocenianego na ponad 30 mld euro. Oferując sprzęt w większości starszej generacji, nie mają szans na zamówienia nowoczesnych armii europejskich. Mogą natomiast łatwo stracić rynek krajowy, w którym dysponują około 70 proc. udziałów. W tym roku MON chce wydać na modernizację polskiej armii 3,7 mld zł.

Radosław Sikorski, minister obrony narodowej, zapowiedział, że decyzja o przystąpieniu do otwartego rynku będzie połączona z programem osłonowym dla polskiej zbrojeniówki. Szczegóły nie są znane, jednak jak nieoficjalnie dowiedzieliśmy się od jednego z krajowych potentatów, rozmowy między producentami i ministerstwem już trwają.

Łukasz Ruciński
lukasz.rucinski@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...