Polscy kupcy w lepszych nastrojach

Obroty handlu detalicznego we wszystkich krajach UE spadły w marcu o 0,3 proc. w porównaniu z lutym. Wartość towarów sprzedanych w polskich sklepach obniżyła się nawet o 0,6 proc., ale w kwietniu koniunktura poszła nieco w górę.

Konsumenci w Unii Europejskiej albo zaglądali w marcu nieco rzadziej do sklepów, albo wybierali produkty o mniejszej wartości. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych zmalała w porównaniu z lutym o 0,5 proc., a artykułów nieżywnościowych utrzymała się na tym samym poziomie. W sumie obroty w placówkach handlowych 25 państw UE były niższe o 0,3 proc.

Najgorzej wiodło się detalistom z Niemiec, gdzie obroty spadły o 2,7 proc., na drugim krańcu znajdowała się Estonia, w której odnotowano wzrost na poziomie 2,2 proc. Na liście krajów z większym spadkiem obrotów w handlu detalicznym Polskę, oprócz Niemiec, wyprzedziły jeszcze Portugalia i Austria. Kolejny miesiąc z rzędu zwracają uwagę lepsze wyniki krajów bałtyckich i skandynawskich. W czołówce jest też Belgia, której handlowcy nawet przy słabszej koniunkturze sprzedali w marcu więcej towarów.
Prymat detalistów bałtyckich i skandynawskich jest szczególnie widoczny, jeśli porówna się wolumen obrotów z marca 2006 z marcem 2005 roku (patrz wykres). W tym zestawieniu Polska z ponad 8-proc. wzrostem sprzedaży nie wypada źle.

Najnowszy raport Eurostatu, sygnalizujący umiarkowanie pesymistyczną sytuację w unijnym handlu detalicznym, generalnie zbiega się z ocenami koniunktury tego sektora przygotowywanymi przez GUS. W marcu ogólny klimat koniunktury w polskim handlu detalicznym oceniany był bowiem negatywnie (-6), ale lepiej niż w lutym (-12). Tylko 18 proc. badanych przedsiębiorstw wskazywało na poprawę koniunktury, a 24 proc. – na jej pogorszenie. Pozostałe przedsiębiorstwa uważały, że ich sytuacja nie uległa zmianie.

Najbardziej pesymistyczny wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury notowano w branżach handlu włóknem, odzieżą, obuwiem (-14 wobec -16 przed miesiącem). Jedynie w przedsiębiorstwach branży: meble, RTV, AGD, w marcu zanotowano pozytywny wskaźnik koniunktury – 3 (-4 w lutym).

Według tych samych badań kwiecień przyniósł wyraźną poprawę ogólnego klimatu (do -3 proc.) i w poszczególnych branżach. Warto jednak pamiętać, że od połowy 2000 roku indeks koniunktury w detalu nigdy jeszcze nie osiągnął wartości dodatniej. Teraz jest coraz bliżej przełomu.
Tadeusz Barzdo
tadeusz.barzdo@infor.pl


Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...