Spadnie popyt na OC

Spada import pojazdów, sprzedaż nowych nie rośnie - zapowiada się więc ostra walka o klientów. Ale nie wszystkich. Towarzystwa będą w coraz większym stopniu różnicowały stawki, tak żeby klienci, którzy powodują mniej szkód, płacili niższe stawki.
Ubezpieczenia komunikacyjne przynoszą towarzystwom ponad 63 proc. zebranej składki. Dlatego na tym polu toczy się zaciekła rywalizacja o klientów i ich składki. Niestety, nie oznacza to jednak spadku cen dla wszystkich klientów.

– Towarzystwa raczej skoncentrują się na zdobywaniu klientów, którzy powodują mało szkód i w tym kierunku będą modyfikowały swoje taryfy czy przyznawały regionalnie swoim sprzedawcom prawo do zniżek – przewiduje Marcin Z. Broda, wiceprezes firmy Ogma monitorującej rynek polis komunikacyjnych.

Trudniej dla towarzystw

Koniunktura sprzedaży polis komunikacyjnych jest mocno związana z tym, co dzieje się na rynku samochodowym. W ubiegłym roku przywieziono do Polski ponad 800 tys. używanych aut, które muszą mieć polisy OC, stąd wzrost składki z tego tytułu o 575 mln zł. Najlepiej koniunkturę na polisy OC wykorzystało MTU, wykazując największy wzrost przypisu składki w tym segmencie, bo aż o 103 mln zł. Zdystansowała tym samym takich potentatów jak Allianz (99 mln zł wzrostu) czy Wartę (58 mln zł) lub PZU (57 mln zł). Jak wynika z obserwacji firmy Ogma, polisy MTU zaczęli aktywniej sprzedawać listonosze.

W tym roku ten boom na polisy OC już się nie powtórzy. Z danych Samar wynika, że w lutym 2006 r. sprowadziliśmy niemal 40 proc. mniej aut niż rok temu. Nie lepiej będzie też w przypadku polis AC – przychody z ich sprzedaży maleją w większości towarzystw już teraz (o 63 mln zł). To efekt najniższej od 13 lat sprzedaży nowych aut. Samochody, którymi jeździmy, starzeją się, więc składki są coraz niższe, a część osób w ogóle rezygnuje z posiadania polisy AC. A w tym roku nie będzie lepiej.

Dane firmy Samar pokazują, że popyt na nowe samochody nie rośnie. Jednymi z niewielu firm, które z tych tarapatów wyszły obronną ręką i zanotowały istotny wzrost przychodów z AC, były Allianz (32 mln zł wzrostu) Cigna STU (24 mln zł), Link4 (12 mln zł) i MTU (9 mln zł). W pozostałych przypadkach mieliśmy albo symboliczne wzrosty, albo wręcz spadek (np. PZU o 21 mln zł czy Warta o 19 mln zł).

– To efekt nie tylko dobrej współpracy z dealerami, ale też rozbudowy sieci sprzedaży własnej, skierowanej również do klientów indywidualnych – mówi Urszula Stańczak, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Allianz.

Drożej dla klientów

Choć firmy – w wyniku gorszej koniunktury – muszę ostrzej zabiegać o klientów, to wcale nie oznacza, że spadną ceny ubezpieczeń.

– Spodziewałbym się nawet wzrostu cen polis, jeśli nie pod koniec tego, to na początku przyszłego roku, szczególnie za OC komunikacyjne – mówi Marcin Z. Broda. Według niego jest to nieuniknione, bo rośnie wartość wypłat za szkody osobowe, a powoli kończą się oszczędności związane z obniżeniem kosztów napraw samochodów, na co towarzystwa położyły ostatnio spory nacisk.

Na razie ceny stabilizuje PZU, które na początku roku wprowadziło zmiany taryf. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ogmę, stawki ogólnie nie spadły, bo w jednych regionach i dla niektórych kategorii klientów polisy podrożały, dla innych staniały. Teraz konkurenci analizują wpływ tych zmian na swój portfel klientów. oni również w coraz większym stopniu będą różnicowali stawki w zależności od profilu klienta. Na przykład Link4 wprowadził ostatnio zniżki dla kobiet, a PZU zaczęło naliczać większe zwyżki dla młodych kierowców. Tego typu zmian możemy spodziewać się w tym roku więcej.

Wszyscy czekają też, co zrobi nowy gracz na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych, czyli AXA, która ma sprzedawać polisy przez telefon. Przypomnijmy, że trzy lata temu wejście Link4, firmy, która jako pierwsza postawiła na ten sposób sprzedaży, spowodowało, że agenci dostali możliwość przyznawania dodatkowych zniżek, żeby nie dopuścić do odejścia klientów.

Marcin Jaworski
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...