Mdłe wytyczne Unii w sprawie usług

Komisja Europejska tylko częściowo spełnia swoje obietnice w sprawie uwolnienia rynku usług. "Gazeta" dotarła do projektu wytycznych, które będą towarzyszyć nowej dyrektywie usługowej.
Kraje, które nadal będą blokować działalność polskich pracowników delegowanych, nie muszą się obawiać sankcji ze strony Brukseli. Takie wnioski nasuwają się po lekturze poufnego dokumentu Komisji pt. "Wytyczne w sprawie delegowania pracowników". 11-stronicowy dokument, do którego dotarła "Gazeta", Komisja Europejska ma oficjalnie położyć na stole 4 kwietnia, razem z nowym, rozwodnionym tekstem dyrektywy usługowej.
"Wytyczne" miały złagodzić gniew dziesięciu nowych państw członkowskich Unii, które głośno protestowały przeciwko usunięciu z dyrektywy usługowej liberalnych zapisów. Decyzję o rozwodnieniu dyrektywy podjął w połowie lutego Parlament Europejski. Protesty były na tyle głośne, że sam przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso obiecał, iż wyrzucone liberalne zapisy będą zastąpione innymi rozwiązaniami.
Komisja miała przede wszystkim znaleźć substytut dla wyrzuconych z dyrektywy usługowej dwóch artykułów: 24 i 25. Likwidowały one bariery, na jakie dziś natrafiają pracownicy delegowani, np. robotnicy, którzy przyjeżdżają z Polski do Niemiec, by budować budynek zakontraktowany przez niemieckiego dewelopera w polskiej firmie.
Niestety, przygotowane przez Komisję "Wytyczne" na pewno nie doprowadzą do realizacji tej obietnicy. Dokument wprawdzie szczegółowo opisuje unijne bariery przeciwko pracownikom delegowanym, pieczołowicie wylicza też wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który od lat część tych barier próbuje usunąć. Ale "Wytyczne" nie wprowadzają - ba, nawet nie mówią wprost o żadnych sankcjach, jakie mogłyby zostać użyte przeciwko państwom, które nadal będą blokować pracowników delegowanych. Ot, taka wyliczanka faktów bez żadnego pazura.
A w wielu państwach "starej" Unii wymyślono wiele sposobów, by utrudnić firmom wysyłanie pracowników delegowanych, np. władze obcego kraju żądają, by firma delegująca pracowników miała tam stałe przedstawicielstwo. Albo żądają autoryzacji każdego przyjazdu pracownika delegowanego.
Niektóre z propozycji w "Wytycznych" są wręcz humorystyczne. Komisja proponuje np., by firmy dzieliły się doświadczeniami ("pozytywnymi lub negatywnymi") w zakresie delegowania pracowników. Do tego celu powstanie nawet specjalna strona internetowa. Komisja zapowiada też, że roześle do narodowych administracji specjalny kwestionariusz oceny... własnych barier dla pracowników delegowanych.
Dopiero na samym końcu Komisja stwierdza ogólnie, że jeśli w przyszłości sytuacja się znacząco się nie poprawi, to będzie zmuszona "podjąć odpowiednie kroki". Jakie? Kiedy? Na te pytania "Wytyczne" nie odpowiadają.
Przedstawiciele przedsiębiorców nie ukrywają więc rozczarowania dokumentem. - Komisja mogła ten dokument sformułować bardziej ostro. Zabrakło jasnego stwierdzenia, że państwa członkowskie muszą zlikwidować bariery dla delegowanych pracowników - mówi "Gazecie" Magda Kopczyńska, przedstawicielka PKPP Lewiatan w Brukseli.

Konrad Niklewicz, Bruksela
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...