Drogowy paraliż

60 proc. polskich dróg jest w fatalnym stanie, przez co szlaki transportowe zaczynają omijać Polskę - wynika z opublikowanego wczoraj raportu NIK. Będzie jeszcze gorzej: właśnie zapadła decyzja o zmniejszeniu przeznaczonej na drogi rezerwy budżetowej o 216 mln zł.
Wczoraj rano stracił stanowisko Edward Gajerski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), jednoznacznie kojarzony z odwołanym wcześniej wiceministrem infrastruktury Janem Kurylczykiem. Jego miejsce zajął Zbigniew Kotlarek, dotychczasowy zastępca Edwarda Gajerskiego, jednocześnie prezes Kongresu Drogowego, mocno krytykującego ostatnie poczynania poprzednich władz resortu. Czy te zmiany zapowiadają, że z budową dróg i autostrad będzie lepiej? Raczej nie, bo przyszłoroczny budżet nie będzie już szczodry dla drogowców.
Niższa akcyza, krótsze drogi

Już wcześniej wiadomo było, że pula na drogi zmniejszy się co najmniej o miliard złotych. Są to środki przesunięte z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w postaci jednej piątej opłaty paliwowej (ok. 250 mln zł) oraz połowy akcyzy (6 proc. z 12-proc. puli pochodzącej od wszystkich sprzedanych paliw, przekazywanej GDDKiA). Teraz dochodzą problemy związane z utrzymaniem na obecnym poziomie stawki akcyzy: to dlatego zmniejszono o 216 mln zł rezerwę budżetową. Skutki takiej polityki będą dla kierowców opłakane.

– Zmniejszy się liczba prac przygotowawczych. Nie będziemy realizować tylu inwestycji – tłumaczy Andrzej Maciejewski z GDDKiA.

Rozważa się m.in. okrojenie obwodnic Wrocławia i Augustowa, będą kłopoty z bieżącym utrzymaniem dróg, także zimowym. Mniej dróg będzie remontowanych. Wszystkich konsekwencji nie da się przewidzieć, skoro niewiadomą pozostaje budżet państwa. W sumie jeśli w tym roku zakłada się wydanie ok. 6,7 mld zł, w przyszłym będzie to jedynie 5,5 mld zł.

Tymczasem sytuacja na drogach – co potwierdza najnowszy raport NIK – jest dramatyczna. W ciągu ostatnich 15 lat liczba samochodów przypadająca na statystyczny kilometr wzrosła o ponad połowę (z 41,39 w 1990 r. do 66,20 w 2004 r.), a w przypadku ciężarówek niemal podwoiła się (z 4,78 w 1990 r. do 9,5 w 2004 r.). W tym samym czasie długość dróg publicznych wzrosła zaledwie o 15,5 proc. W rezultacie obciążenie gospodarki narodowej kosztami zewnętrznymi transportu (wypadki, hałas, zanieczyszczenie powietrza, zatłoczenie ruchem) wzrosło z ok. 28 mld zł do 47 mld zł. Oznacza to wzrost ich udziału w PKB z ok. 5 proc. do 6 proc.

Jedziemy w unijnym ogonie

Fatalnie przedstawia się porównanie infrastruktury transportu do państw starej Unii Europejskiej, gdzie pod względem nakładów przeliczonych na procent PKB znajdujemy się na ostatnim miejscu (Polska – 0,3 proc. PKB, Dania – 0,5; Belgia – 0,8; Francja – 1,1; Portugalia – 1,4).

Jeszcze gorzej wygląda sprawa autostrad: w ostatnich 15 latach udało się łącznie wybudować zaledwie 550 km, przeciętnie 36,6 km rocznie. Jest to m.in. rezultat niestabilności organizacyjnej.

– Zamiast budować, kolejne ekipy zajmowały się przygotowaniem nowych planów. Zresztą nierealnych – stwierdził prezes NIK Mirosław Sekuła.

Raport NIK nie pozostawił suchej nitki na programie budowy autostrad systemem koncesyjnym, zarzucając koncesjonariuszom niedotrzymywanie warunków zawieranych z państwem umów. NIK będzie więc rekomendował rządowi wycofanie się z umowy ze spółką GTC na budowę drugiego odcinka autostrady A-1 z Nowych Marz do Torunia. Niewykluczone, że zasugeruje także (m.in. z powodu wysokich kosztów – 5,6 mln euro za kilometr) zerwanie umowy na budowę 91-kilometrowego odcinka z Gdańska do Nowych Marz.

Według NIK istnieją także przesłanki dla wypowiedzenia umowy koncesyjnej dotyczącej autostrady A-4 z Katowic do Krakowa.


Adam Woźniak
Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...