Kolej sięga po pieniądze do kieszeni kierowców

Jedna piąta wpływów z opłaty paliwowej i połowa wpływów z akcyzy - tyle z przeznaczonych na drogi pieniędzy ma zabrać w przyszłym roku kolej. Pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw dotyczących finansowania dróg i kolei odbędzie się już w środę 23 listopada.
Potrzebująca finansowego wsparcia kolej sięgnie głęboko do kieszeni posiadaczy samochodów. Tworzony właśnie Fundusz Kolejowy (FK) zostanie zasilony 20 procentami wpływów z opłaty paliwowej, jakie od ubiegłego roku trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Ponieważ opłata paliwowa przyniosła w ubiegłym roku 1 mld zł, a w tym przyniesie ok. 1,2 mld zł, można zakładać, że do FK wpłynie w przyszłym roku blisko ćwierć miliarda złotych, których ubędzie z KFD.
Co w przepisach?

• ustawa o Funduszu Kolejowym zakłada, iż głównym źródłem zasilania tego funduszu ma być 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych. Fundusz ma finansować m.in. budowę i remont dróg kolejowych oraz likwidację zbędnych linii,

• ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym ustala nowe zasady dofinansowania z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego kosztów remontu i utrzymania infrastruktury kolejowej,

• ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego przewiduje, że w kolejnych latach na infrastrukturę transportu lądowego przeznaczane ma być 14 proc. wpływów z akcyzy od paliw. Wyjątkiem ma być rok 2006 r., kiedy na ten cel będzie przeznaczane 12 proc. wpływów z akcyzy. Na razie dokładnie nie określono, jaka część wpływów z akcyzy ma być kierowana na koleje.

To jednak nie wszystko. Zmianie ulegnie także struktura wpływów z akcyzy od paliw. Pierwsza wersja nowych przepisów, przygotowywana jeszcze na początku roku, zakładała, że kolej otrzyma 4-procentowy udział z 12-procentowej puli, jaka kierowana jest do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na budowę i modernizację dróg (w sumie na drogi przeznaczane jest 30 proc. całości wpływów z akcyzy, z tego 12 proc. otrzymuje GDDKiA, 17 proc. zasila inwestycje na drogach lokalnych). Potem udział zmniejszono, a sprawa przez cały czas wywoływała ostry konflikt pomiędzy częściami „drogową” i „kolejową” w resorcie infrastruktury. Teraz okazuje się, że GDDKiA miałaby stracić w sumie 6 proc., czyli połowę akcyzy.

Jaki przyniesie to rezultat? Drogowcy twierdzą, że opłakany, bo zabraknie pieniędzy na inwestycje.

– Wszystkie nowe zamierzenia musieliśmy wyciąć z planów. Będziemy realizować tylko to, co zostało już rozpoczęte – informuje Zbigniew Kotlarek, zastępca generalnego dyrektora GDDKiA.

W GDDKiA nie chcą ujawniać listy skreślonych zamierzeń, ale przyznają, że jest długa. Poważnie okrojona zostanie m.in. obwodnica Wrocławia, będą kłopoty z budową obwodnicy Augustowa. Zabraknie pieniędzy na bieżące utrzymanie dróg. Mogą pojawić się nawet problemy z tzw. utrzymaniem zimowym. Drogowcy próbują jeszcze przekonać posłów do pozostawienia im pieniędzy, ale skutek wydaje się przesądzony.

– Musimy działać w ramach możliwości budżetowych. Proponuje się więc, by w ramach tego, co jest, nie było pieniędzy tylko na drogi, ale także na kolej – powiedział „GP” zastrzegający sobie anonimowość wysoki urzędnik Ministerstwa Transportu i Budownictwa.

Tymczasem przedstawiciele kolei oddychają z ulgą, bo będą mogli wykonać najpilniejsze zadania. Argumentują: inwestycje w kolej napędzają gospodarkę w podobny sposób, jak budowa dróg. Dochodzą do tego kwestie ochrony środowiska i wreszcie unijna polityka zrównoważonego rozwoju transportu.

– Powstanie Funduszu Kolejowego nie będzie miało większego znaczenia dla finansowania dróg. Jeśli na drogi mamy ok. 2 mld zł, to w rezultacie zdolność kredytowa KFD jest na poziomie 10 mld zł – tłumaczy Grzegorz Mędza, b. podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury rządu Marka Belki.

Na co kolej wyda pieniądze od kierowców? Ok. 450 mln zł z akcyzy od paliw pójdzie na utrzymanie infrastruktury, co pozwoliłoby na poprawę konkurencyjności przewozów kolejowych. Reszta środków z akcyzy finansowałaby inwestycje, w tym stanowiłaby wkład własny w realizację przedsięwzięć realizowanych z funduszy unijnych.

Na razie trudno przewidzieć, czy taki sposób finansowania naprawy kolei przyniesie oczekiwane rezultaty. Do tej pory okazywała się bowiem studnią bez dna, a pompowane miliardy złotych nie przyniosły ani poprawy jakości usług ani zwiększenia punktualności pociągów. Nowy rząd, niestety, potwierdza sprawdzoną od lat zasadę: wyciąganie pieniędzy z kieszeni posiadaczy samochodów jest najłatwiejszym sposobem łatania dziur w praktycznie każdej państwowej kasie.


Adam Woźniak,  ŁZ
Moja firma
Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera
08 maja 2024

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat
07 maja 2024

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent
07 maja 2024

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?
07 maja 2024

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy
07 maja 2024

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?
07 maja 2024

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

Chmura obliczeniowa - bezpieczeństwo danych w erze cyfrowej transformacji, czyli dlaczego polskiego przedsiębiorcy nie stać na rezygnację z chmury [WYWIAD]
06 maja 2024

Czym jest chmura obliczeniowa? Czy przedsiębiorca korzystający z chmury może czuć się bezpiecznie? Czy to opłacalna inwestycja? O tym wszystkim rozmawiamy z Tomaszem Stachlewskim, Head of Technology CEE w AWS. 

OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

pokaż więcej
Proszę czekać...