Firmy dostarczające internet powinny poinformować klientów o wzroście cen usług dostępu do internetu spowodowanych wprowadzeniem od 1 marca br. 22-proc. stawki VAT na te usługi
Tak wynika z odpowiedzi, jakiej udzielił prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.
Niestety, nie wszyscy klienci otrzymali takie informacje. Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji uzasadnia to tym, że nie można traktować wprowadzenia wyższej stawki
VAT jako podwyżki cen. Do 1 marca obowiązywało
zwolnienie z VAT. Teraz stawka wynosi 22 proc. Z argumentacją PIIT nie zgadza się prezes URTiP. W oficjalnej odpowiedzi udzielonej prezesowi PIIT czytamy, że obowiązek powiadamiania powstaje zawsze w razie podwyższenia cen usług. Wynika to wyraźnie z regulacji prawa telekomunikacyjnego.
Dlatego należy informować abonentów na piśmie o każdej podwyżce, bez rozróżniania cen netto i brutto, i to z odpowiednim wyprzedzeniem – co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. Klient może bowiem – w związku ze wzrostem cen – zdecydować się na
wypowiedzenie umowy. Niestety, klienci, którzy takiej informacji nie uzyskali, niewiele zyskają. Operatorzy nie mieli bowiem – zdaniem URTiP – wystarczająco dużo czasu na podjęcie decyzji o zmianach cen i przygotowanie niezbędnej korespondencji. Trochę to dziwi. Nowelizacja wprowadzająca wyższą stawkę ustawy ukazała się bowiem 25 stycznia br.
Anna Wojda