Wynajem długoterminowy samochodów - komu się opłaca?

Aureus
rozwiń więcej
Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
rozwiń więcej
Wynajem długoterminowy samochodów - komu się opłaca? /Fot. Fotolia
Wynajem długoterminowy jako forma finansowania pojawił się na polskim rynku już kilka lat temu. W ostatnim czasie cieszy jednak się coraz większym zainteresowaniem klientów. Produkt oferują głównie firmy CFM (Car Fleet Management), czyli takie, które zajmują się zarządzaniem flotą pojazdów. Wielu klientów zadaje sobie pytanie czy tego typu rozwiązanie będzie dla nich lepsze niż kredyt samochodowy lub leasing operacyjny. Odpowiedź istnieje, ale kluczem do jej uzyskania jest uświadomienie zarówno zalet, jak i wad produktu.

Czym jest wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy z punktu widzenia przepisów podatkowych jest leasingiem operacyjnym bez konieczności wykupienia pojazdu. Oferty poszczególnych firm są zróżnicowane co do kosztów i zakresu. Generalna zasada jest taka, że leasingobiorca zawierając umowę, musi zadeklarować wybrany przez siebie wariant serwisowy. Pakiety serwisowe mogą obejmować tylko pierwszy przegląd pojazdu, wszystkie przeglądy lub wszystkie przeglądy oraz naprawy, związane z wymianą elementów eksploatacyjnych. Dodatkowo, istnieje możliwość zakupu kompletu opon zimowych z opcją wymiany i/lub składowania. Należy podkreślić, że w ramach wynajmu długoterminowego konieczne jest określenie szacowanego rocznego przebiegu samochodu, a sama umowa musi zostać zawarta na okres co najmniej 24 miesięcy, jak ma to miejsce w przypadku leasingu operacyjnego. Cena finansowania jest uzależniona od konkretnego modelu pojazdu, co wiąże się zarówno z jego wartością, jak i kosztami serwisu.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Zalety i wady finansowania

Zdecydowaną korzyścią wynajmu długoterminowego jest fakt dokonywania płatności tylko za rzeczywiste zużycie pojazdu. Co więcej, umowa serwisowa zawierana wraz z umową leasingu określa ustalone z góry, niezmienne koszty serwisowe, doliczane do każdej raty leasingowej. Dzięki temu, koszty eksploatacji pojazdu są rozłożone w czasie i nie stanowią dużego obciążenia w przypadku potrzeby wymiany konkretnych elementów. Warto wiedzieć, że samochody są serwisowane wyłącznie w ASO. Jednocześnie, nie każdy zdaje sobie sprawę, że serwisowany pojazd nie może mieć przebiegu większego niż 250 tys. km. Jeśli więc jesteśmy zainteresowani intensywnym użytkowaniem samochodu i pokonujemy każdego dnia znaczne dystanse- lepszym rozwiązaniem będzie dla nas standardowy leasing operacyjny.

Zwolennicy produktu wymieniają wśród zalet brak opłat za szkody zgłaszane z Auto Casco czy rejestrację pojazdu, ale nie jest to niczym innowacyjnym, ponieważ w leasingu operacyjnym również istnieją oferty pozbawione tożsamych opłat. Jedyną różnicą jest odstąpienie od opłaty za ubezpieczenie obce.

Zawierając umowę wynajmu długoterminowego, musimy oszacować roczny przebieg pojazdu. Problem pojawi się, kiedy przekroczymy zakładaną wartość. Tabela opłat i prowizji w takich przypadkach obejmuje naliczenie dodatkowych opłat za każdy przejechany kilometr. Opłaty te dotyczą nie tylko rat za sam wynajem, ale także rat serwisowych. Jeśli różnica pomiędzy faktycznym a szacowanym przebiegiem będzie znaczna, dodatkowe koszty będą spore.

Zobacz serwis: Samochód w firmie

Zakończenie umowy wynajmu długoterminowego może przebiegać według dwóch scenariuszy. Pierwszy to rozliczenie umowy i zdanie pojazdu, który następnie zostaje przejęty przez leasingodawcę. Wtedy też ma miejsce weryfikacja ewentualnego nadprzebiegu oraz uszkodzeń, mogących mieć wpływ na obniżenie wartości pojazdu. Może się okazać, iż w wyniku niezlikwidowanych wcześniej szkód, będziemy zobligowani do pokrycia kosztów naprawy, co jest oczywiście mankamentem takiego rozwiązania.

Drugi scenariusz dotyczy wykupu przedmiotu przez leasingobiorcę. W takim przypadku nie będzie badany stan techniczny pojazdu i nie będziemy musieli obawiać się o dodatkowe koszty. Należy jednak pamiętać, że wykup został określony podczas zawierania umowy i zwykle jest on wyższy niż 50% wartości pojazdu (jest to uzależnione od okresu trwania finansowania).

Komu opłaca się wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy to nie tylko zalety, ale i wady. Jednocześnie to, co dla jednej firmy będzie zaletą - dla innej może być wadą. Taka forma finansowania na pewno nie będzie odpowiednia dla klientów, którzy docelowo chcą mieć samochód na własność celem dalszego użytkowania lub odsprzedaży. Ponadto, jeśli zakładamy, że szacowany roczny przebieg będzie wysoki- lepiej skorzystać z oferty leasingu operacyjnego.

Jeśli natomiast, interesuje nas możliwie jak najwyższy wykup - weźmy pod uwagę wynajem długoterminowy. W leasingu operacyjnym maksymalna wartość wykupu w przypadku samochodów wynosi 40% wartości. Przy wynajmie możemy uzyskać znacznie wyższą wartość.

Zobacz serwis: Moto

Wynajem długoterminowy będzie dobrym wyborem dla firmy o nowoczesnym podejściu do biznesu, która liczy się z tym, że poniesie koszt wynajmu przedmiotu, który nie stanie się finalnie własnością firmy. Takie finansowanie jest traktowane bardziej jako usługa niż nabycie samochodu. Porównując cenę wynajmu samochodu od towarzystwa leasingowego do kosztu wynajmu w wypożyczalni- będzie ona zdecydowanie niższa.

Leasing na zasadach wynajmu długoterminowego na pewno sprawdzi się doskonale dla osób, które cenią sobie gwarantowaną dostępność samochodu zastępczego na czas naprawy. Ponadto, mamy możliwość skorzystania z całodobowego wsparcia Assistance, a także pełnego wsparcia likwidacji szkód, gdzie nie musimy angażować zbyt wiele czasu na załatwianie formalności.

Wynajem długoterminowy jest dobrym rozwiązaniem, ale tylko dla określonych grup klientów. Decydując się na wybór sposobu finansowania zakupu samochodu, warto przeanalizować swoją sytuację. Zastanowić się, na czym najbardziej nam zależy i wziąć pod uwagę wszelkie plusy i minusy. Wielkim ułatwieniem będzie skorzystanie z porady profesjonalnego doradcy leasingowego.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...