Dobry trener poszukiwany

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
rozwiń więcej
Szkolenie. /Fot. Fotolia
W każdej firmie przychodzi kiedyś taki moment, w którym szef decyduje się zorganizować szkolenie dla swoich pracowników. Wtedy pojawia się dylemat - który trener nadaje się do tego najlepiej?

Przypuśćmy, że mamy wybrany temat szkolenia, wiemy, co chcemy poprzez nie osiągnąć, brakuje nam tylko jednego, ostatniego elementu: firmy szkoleniowej. Wchodzimy do Internetu, bo tu najłatwiej taką znaleźć i zalewa nas ogrom informacji, linków, nazw, adresów i metod. Skąd wiadomo, że ta, a nie inna firma będzie dla nas najodpowiedniejsza? Jest kilka sposobów, dzięki którym poznamy, jaki poziom reprezentuje dana firma szkoleniowa.

Po pierwsze: referencje

Tak samo, jak przy zatrudnianiu pracownika, liczą się tu referencje, jakie firma szkoleniowa może przedstawić. Warto zorientować się wśród przyjaciół, którzy już kiedyś korzystali z oferty wybranej przez nas firmy, czy jest ona godna zaufania i czy efekty pracy z nią były zadowalające. „Powinniśmy zwrócić uwagę, czy usługi wykonywane są jednorazowo, czy klienci powracają do firmy szkoleniowej, czy szkolenia otwarte się powtarzają i jak często. To oczywiste, że nikt nie chce kupować przysłowiowego „kota w worku”. Często, oprócz oczywistych przesłanek, liczą się drobne kwestie, jak chociażby pierwszy kontakt z firmą szkoleniową, sposób w jaki się z nami kontaktuje” - mówi Magdalena Grabowska, specjalista ds. szkoleń w firmie Collect Consulting. Jeśli nie mamy znajomych, którzy skorzystali z pomocy interesującej nas firmy szkoleniowej, łatwo możemy zasięgnąć opinii na forach internetowych. Z drugiej strony, nie od dziś wiadomo, że Internet to największe, ale i najbardziej zwodnicze źródło informacji, dlatego każdą przeczytaną opinię powinniśmy dzielić przez dwa.

Zobacz serwis: Szkolenia

Kwestia podejścia

Kiedy uda nam się dokonać wstępnej selekcji kandydatów, wybrane firmy musimy zaprosić na rozmowę face to face. Jest to konieczny element w dalszym procesie rekrutacyjnym. Wtedy najłatwiej możemy się przekonać, jakie podejście do szkolenia ma dana firma. O co konkretnie chodzi? O to, czy trener ma pojęcie, dla jakiej firmy będzie pracował i jakie kwestie ma poruszać w trakcie szkolenia. Byłoby gafą pomylić profil firmy lub wykazać się totalną ignorancją na jej temat. Wtedy od razu wiadomo, że zaproszona przez nas firma szkoleniowa nie nadaje się do prowadzenia zajęć. Powinniśmy także poprosić trenera, aby przedstawił próbkę takiego szkolenia i udostępnił nam materiały szkoleniowe. To pozwoli nam zorientować się w przyjętych przez firmę metodach działania oraz w możliwości dostosowania ich do wymagań prowadzonego przez nas przedsiębiorstwa. Warto także wybadać, czy trener prowadzący szkolenia jest w danej dziedzinie rzemieślnikiem czy artystą. Treści przekazywane przez osobę orientującą się w temacie są lepiej przyswajane przez uczestników niż wypowiadane z pamięci formułki.

Zobacz: Rynek usług szkoleniowych w Polsce

Odpowiedź drugiej strony

Dobra firma szkoleniowa stara się poznać oczekiwania instytucji, dla której będzie pracować, dlatego zdobywa potrzebne informacje nie tylko od organizatora całego szkolenia, ale również od jego bezpośrednich uczestników. Ponadto, w trakcie rozmowy przedstawiciel firmy szkoleniowej powinien jasno i klarownie określić cele - dodajmy, realne cele - szkolenia, które w założeniu chciałby osiągnąć. Jeśli trener mami nas „gruszkami na wierzbie”, to od razu możemy sobie odpuścić jego kandydaturę. Szczerość przede wszystkim. I to zarówno przed szkoleniem, jak i po jego zakończeniu. Mamy prawo wymagać od wybranej przez nas firmy, aby po szkoleniu dostarczyła nam raport z jego przebiegu, zawierający analizę wyników i wskazówki na przyszłość. Właściwie to sama firma szkoleniowa powinna zaproponować stworzenie takiego raportu. Wtedy wykazuje się zaangażowaniem w powierzone jej zadanie oraz pełnym profesjonalizmem.

Zobacz: Kim jest idealny trener?

Diabeł tkwi w szczegółach

Nie zawsze pierwsze wrażenie musi okazać się prawdziwe. Czasem wybieramy daną firmę szkoleniową, kierując się względami ekonomicznymi. To może się obrócić przeciwko nam, ponieważ firmy o ugruntowanej renomie nie zorganizują szkolenia za grosze. Jeśli jednak skusi nas niska cena, musimy uważać, na czym szkoleniowcy będą oszczędzać: na materiałach czy może na oprawie szkolenia. Kolejny problem to zasadność przeprowadzania szkoleń z danej tematyki. „Dobra firma szkoleniowa, zanim przystąpi do realizacji projektu, przeprowadza diagnozę sytuacji problemowej. Celem rozwoju pracowników jest podnoszenie ich efektywności zawodowej, której wysoki poziom wpływa na wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Firma szkoleniowa, przeprowadzając diagnozę problemu, powinna zbadać, który z obszarów wymaga poprawy. Może się bowiem okazać, że źródłem problemu nie są niskie kompetencje sprzedawców, lecz zły system motywacyjny, brak wzorców prawidłowej obsługi klienta, zła organizacja pracy czy brak informatycznego systemu obsługi dostaw” - tłumaczy Aleksandra Berg-Koza z Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Najważniejsze w całym tym procesie powinno być podejście do sprawy samego organizatora. Jeśli zależy mu na szkoleniu i traktuje je jako możliwość rozwoju firmy, to z pewnością dokładnie sprawdzi wszystkie wybrane przez siebie firmy. Gorzej, jeśli szkolenia okażą się czasem zmarnowanym i zupełnie niedocenionym przez pracodawcę. Wtedy nawet najlepsza firma nie zmobilizuje pracowników do wydajniejszej pracy.

Autor: Paulina Budna

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...