Strona internetowa w dobie mediów społecznościowych - potrzebna czy nie?

inforCMS
Ostatnio wiele firm kierowanych falą niebywałego entuzjazmu Facebookiem czy NK, zrezygnowało z tworzenia klasycznych stron internetowych dla swych nowopowstałych marek. Niektóre z nich zaprzestały także udoskonalania swych głównych stron firmowych kosztem tworzenia i rozbudowywania profili firmowych na FB. Wydaje się jednak, że to nie do końca rozsądne posunięcie. 

Rezygnacja z aktualizowania internetowej strony firmowej to zły krok nie tylko w aspekcie powstawania nowego portalu społecznościowego Google Plus. Nawet jeśli czasem w przypadku tworzonych marek lepszym rozwiązaniem jest stworzenie dla niej profilu na portalu społecznościowym, a nie zbudowanie klasycznej strony, to dla firmy nadal lepszym wyjściem jest stworzenie tradycyjnego portalu www (a profil na FB, Google Plus czy NK może być tylko uzupełnieniem tej strony). Tradycyjna strona internetowa z nazwą firmy w domenie jest kwestią wiarygodności i wizerunku, a to wartości dla każdej firmy najważniejsze. Na dodatek strona internetowa to zdecydowanie lepsza platforma do prowadzenia działań czysto marketingowych, niż profil na portalu społecznościowym. Profil taki, ze względu na charakter towarzysko-rozrywkowy social mediów, lepiej sprawdza się w aspekcie nawiązywania interakcji z konsumentami.


Facebook - nowe możliwości dla prezentacji marki i firmy w Internecie


Portale społecznościowe typu Facebook czy NaszaKlasa.pl stworzyły nowe możliwości prezentacji firmy lub marki w Internecie. Portale te zaoferowały firmom nowe narzędzia marketingowe i formy promocji. Firmy, zachęcone popularnością portali społecznościowych, zaczęły coraz częściej właśnie tam prowadzić działania marketingowe. W wielu przypadkach odbywa się to kosztem klasycznych form promocji w Internecie, głównie tych za pomocą stron internetowych. Firmy dla swoich nowych marek zaczęły tworzyć już tylko profile na social mediach. Przeniesienie akcentu promocyjnego do portali społecznościowych odbiło się także w wielu przypadkach na istniejących już, tradycyjnych stronach internetowych. Wiele ze stron firmowych, ze względu na przerzucenie budżetu na portale społecznościowe, przestały być udoskonalane, a co gorsza, zaniechano ich aktualizacji. Taka strategia wydaje się być dużym błędem.


Klasyczna strona internetowa firmy to oznaka wiarygodności

Klasyczna firmowa strona internetowa - stale udoskonalana i aktualizowana, zawierająca pełną informację o bieżącej ofercie, dane teleadresowe - to kwestia wiarygodności dla firmy. Klasyczną firmową stronę internetową, najlepiej z nazwą firmy w domenie, może porównać do dzisiejszej drukowanej gazety codziennej. Nawet jeśli do drukowanej wersji zagląda coraz mniej czytelników, to do ich wersji online już zdecydowanie więcej. Jednakże internauci zaglądają gównie do wydań internetowych tych gazet, które do dziś jeszcze ukazują się w wersji drukowanej. To jest niejako gwarancją wiarygodności zamieszczanych przezeń informacji. Wiarygodność jest w obecnym świecie kapitalizmu sprawą chyba najważniejszą. Jej oznaką może być dla firmy właśnie klasyczna firmowa strona internetowa. Nawet jeśli będzie do niej zaglądać mniej konsumentów niż do profilu na portalu społecznościowym, to jednak będzie ona stanowiła pewnego rodzaju gwarancję, że to firma wiarygodna, której warto zaufać. Konsumenci dobrze wiedzą, że stworzenie strony firmowej i wykupienie domeny wymaga większego zaangażowania niż stworzenie profilu w social mediach. Tworzenie czyichś kont na portalu typu NK to rzecz znana. Dlatego z tradycyjnej strony internetowej firmy nie powinny rezygnować tylko dlatego, by uszczuplić budżet przewidziany na jej aktualizowanie i unowocześnianie. Inwestycja w stronę internetową nigdy nie pójdzie na marne. Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że Internet w swej zasadniczej formie będzie istniał już zawsze. O portalach społecznościowych tego już powiedzieć nie można. Portale typu FB czy NK mogą być tylko wykwitem pewnej chwilowej mody. W przypadku nowo tworzonych marek sytuacja wygląda bardziej skomplikowanie.


Profil na portalu społecznościowym tylko dla marki


Wedle historii kapitalizmu, marki przychodzą i odchodzą. Wiele nowo utworzonych marek czasem nie osiągnęło jeszcze pełnego rozwoju, a już z nich rezygnowano. Dzieję się tak, gdy marka nie przynosi oczekiwanych efektów sprzedażowych lub firma nie widzi w niej już potencjału rozwojowego. Niepewność związana z nowymi markami powoduje, że firmy nie chcą za każdym razem inwestować dużych środków w tworzenie profesjonalnej strony internetowej. Utworzenie profilu na portalu społecznościowym jest rozwiązaniem szybszym i tańszym. Takie posunięcie w obecnym czasie dla wielu nowo tworzonych marek jest korzystnym rozwiązaniem. Pomimo tego, że - jak wskazują eksperci - koszt pozyskania użytkownika przy pomocy strony i profilu na portalu społecznościowym jest podobny, to lepszą inwestycją w długim okresie jest działanie poprzez portal społecznościowy. Taki użytkownik charakteryzuje się większa lojalnością, pozostaje na dłużej w kręgu marki.

W przypadku upadku marki, profil można szybko zamknąć. W przypadku marek już mocno zadomowionych na rynku i ze stabilnymi fundamentami, istnienie strony internetowej jest wskazane, aczkolwiek nie konieczne. Wszystko to związane jest z budżetem reklamowym. Jeśli jest on na tyle pokaźny, warto równocześnie z profilami na portalach społecznościowych rozwijać także stronę internetową. Wtedy można jedynie zrezygnować z drogich „fajerwerków” na stronie.


Klasyczna strona internetowa - optymalna platforma do pozycjonowania i promocji nowych produktów


Jak wskazują eksperci od marketingu w wyszukiwarkach (tu: http://webhosting.pl/Pozycjonowanie.w.social.mediach.czas.obalic.mity), obecnie pozycjonowanie w social mediach jest niemożliwe. Z punktu widzenia SEO, posiadanie profilu marki na FB będzie znaczącym argumentem dla Google przy obliczaniu pozycji w wynikach wyszukiwania naszej głównej strony firmowej. Wiadomo już, że linki z portali społecznościowych do konkretnej strony mają obecnie dużą moc. Klasyczna strona internetowa to wciąż najlepsza platforma do pozycjonowania firmy w wyszukiwarkach. Dla wielu firm, których dochody w głównej mierze związane są z Internetem, posiadanie strony internetowej stanowi jedyne rozwiązanie, aby być widocznym w wyszukiwarkach. Samo posiadanie profilu na portalu społecznościowym to jednak za mało. Profil może stanowić dodatek, spełniając w większej mierze rolę PR.

Trzeba także pamiętać, że działania marketingowe prowadzone za pomocą strony internetowej wciąż są lepiej odbierane przez konsumentów, niż te prowadzone na profilu portali społecznościowych. Z badania przeprowadzonego z inicjatywy Interactive Inteligence (zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych) wynika, że połowa respondentów nie zgadza się na promocję biznesu w social mediach, uważając, że to nie jest odpowiednie miejsce dla tego rodzaju działań. Zdaniem pozostałych 50% badanych, portale społecznościowe to doskonałe miejsce do promocji firmy i nowych produktów. Znając wyniki tych badań, warto zachować ostrożność, prowadząc działania promocyjne. Profil na portalu społecznościowym o wiele bardziej sprawdzi się w nawiązaniu interakcji z konsumentami, niż w bezpośredniej promocji produktu.


Wytyczne dla firm

1.    Firmy nie powinny rezygnować z prowadzenia, aktualizowania i unowocześniania firmowej strony internetowej. Profile na portalach społecznościowych mogą być tylko uzupełnieniem strony. To kwestia wiarygodności firmy.

2.    W przypadku utworzenia strony internetowej i profilu firmy na portalach społecznościowych, warto pamiętać, żeby działania promocyjne prowadzić wobec tych dwóch platform komplementarnie, na podstawie jednej, spójnej strategii marketingowej firmy. Nie należy powielać działań, a raczej starać się wykorzystywać specyficzne możliwości obu platform w celu osiągnięcia postawionych założeń.

3.    Dla nowo powstałych marek optymalnym (tańszym i szybszym) rozwiązaniem będzie wyłącznie utworzenie profilu na portalach społecznościowych. W chwili obecnej wystarczy jeszcze niewielki budżet, aby skutecznie przyciągnąć konsumenta. Jednakże wraz z powiększającą się liczbą marek obecnych na portalach społecznościowych i zwiększających się budżetach reklamowych, zadanie to będzie coraz trudniejsze i kosztowniejsze.

4.    W przypadku marek już zadomowionych na rynku, warto pomyśleć nad tym, aby poza profilem na portalach społecznościowych, utworzyć także witrynę www. Strona internetowa daje wciąż lepsze możliwości budowania wizerunku marki w sieci.

5.    W przypadku większości marek nie warto tworzyć profilu marki na każdym portalu społecznościowym. Jeśli już, wybór portalu musi być przemyślany. Z obserwacji wynika, że większość polskich marek klasy premium inwestuje w FB, a marek masowych w NK (choć eksperci przekonują, że różnice pomiędzy profilem użytkownika NK i Facebooka są niewielkie). Z badań Megapanelu wynika, że ogół użytkowników NK i  użytkowników Facebooka nie różni się pod względem płci, wieku czy dochodu. Nie ma też szczególnej różnicy pod względem miejsca zamieszkania. A. Sakowicz pisze, że FB pozostaje ciut bardziej „miejski” (Raport Specjalny Media społecznościowe 2011, Media Marketing Polska, nr 05/2011). Wydaje się, że w dalszej perspektywie FB będzie przyciągał więcej firm. Pomimo, że ma mniejszą liczbę użytkowników, to w większym stopniu ma po swojej stronie liderów społecznej opinii i tzw. trendsetterów. Po prostu FB jest bardziej „trendy”.

Podsumowując, na pytanie czy w dobie mediów społecznościowych firmom potrzebna jest strona internetowa, należy odpowiedzieć twierdząco. Oczywiście w tej chwili strona internetowa będzie pełnić nieco inne funkcje niż jakiś czas temu, jednak jej podstawowa koncepcja pozostaje niezmieniona. Jest nią promocja nowych produktów. Firmowa strona internetowa to także wizytówka firmy w Internecie, oznaka wiarygodności firmy - w pewnym sensie wręcz paszport wykuty w wirtualnej skale.

 

 

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...