Na co zwracać uwagę przy wyborze wykonawcy projektu start upu?

inforCMS
Coraz częściej twórcy internetowych biznesów powierzają realizację projektu zewnętrznej firmie – dzięki temu mają pewność, że start up wykonany zostanie profesjonalnie i terminowo, a nie utknie gdzieś pośród wielu niedokończonych pomysłów. Jak wybrać wykonawcę, by potem być zadowolonym z końcowego efektu? Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych kryteriów, pomocnych przy wyborze wykonawcy naszego start-upu

 

Portfolio projektów

 

Projekty wykonane przez firmę to bardzo ważne kryterium - pod warunkiem, że wiemy jak wyciągać wnioski z przedstawionych realizacji. Jeśli projekt realizujemy z pomocą środków unijnych, szukajmy w portfolio serwisów i aplikacji dofinansowanych z odpowiednich funduszy. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że firma zna procedury i specyfikę pracy nad projektami unijnymi. Szukanie projektów identycznych (lub bardzo podobnych) nie jest dobrym rozwiązaniem. Dobrze, jeśli firma wykonała podobny serwis czy aplikację, ale jeszcze lepiej jeśli pracowała przy projektach o podobnej skali. Zespół pracujący przy dużych projektach będzie potrafił poradzić sobie z problemami innego projektu tej wielkości, niezależnie od tematyki czy rozwiązań technicznych.

 

Klienci

 

Ilość, wielkość, rodzaj klientów mogą być cenną wskazówką odnośnie firmy, a zaufanie jaką obdarzają ją duże marki - skłonić do realizacji projektu właśnie z nią. Logotypy znanych graczy na rynku to jednak nie wszystko, należy dokładnie zanalizować, jakie realizacje się za nimi się kryją. Duże firmy bardzo często realizują projekty wizerunkowe - co oznacza proste aplikacje i serwisy lub małe projekty graficzne (np. bannery). To mniejsze firmy z „mało atrakcyjnych” branż, takich jak np. budownictwo czy przemysł, potrzebują częściej dużych, rozbudowanych systemów informatycznych. Dokładna analiza zakładki „Klienci” na stronie i case study z realizacji, w połączeniu z przedstawionymi przez potencjalnego wykonawcę referencjami na pewno pomogą podjąć najlepszą decyzję.

 

Zakres usług

 

W procesie ofertowania na pewno pojawi się mnóstwo propozycji - różniących się koncepcją, stosowanymi technologiami czy ceną. Oprócz tych kryteriów pod uwagę wziąć należy również zakres usług oferowany przez potencjalnego wykonawcę. Dla wielu firm współpraca zaczyna się i kończy wyłącznie na stworzeniu rozwiązań informatycznych, tymczasem od profesjonalnego wykonawcy powinniśmy oczekiwać również np. analizy przedwdrożeniowej projektu, obsługi powdrożeniowej czy kilkuletniej gwarancji na wykonany serwis czy aplikację. Firma, z którą zwiążemy się na kilka, kilkanaście miesięcy powinna stać się równorzędnym partnerem projektu, a nie tylko wykonawcą, który zapomni o problemach start-upu tak szybko, jak szybko otrzyma wynagrodzenie za usługi. Warto również zwrócić uwagę na to, czy firma będzie w stanie zapewnić rozwój projektu w przyszłości lub zaproponuje usługi komplementarne, pozwalające na wsparcie również w innych obszarach.

 

Sposób prowadzenia projektów

 

Dobrze jest poświęcić nieco czasu na zapoznanie się ze sposobem prowadzenia projektów przez firmę - to często niedoceniany, a niezwykle ważny aspekt współpracy. W jaki sposób prowadzone są kolejne działania, kiedy możemy spodziewać się pierwszych rezultatów, jak firma informuje o przebiegu prac i jak ustala etapy - to wszystko może powiedzieć nam sporo o organizacji pracy wykonawcy oraz wskazać, czy poradzi on sobie ze sporym projektem i czy zostanie on ukończony w założonym czasie. Podczas procesu ofertowania dużo dowiemy się również o sposobie prowadzenia komunikacji na linii klient-firma. Osoba, która będzie naszym łącznikiem przez najbliższe kilka miesięcy, powinna być konkretna, dyspozycyjna, a przede wszystkim posiadać specjalistyczną wiedzę, aby doradzić najodpowiedniejsze rozwiązania.

 

Cena

 

To bardzo ważny aspekt wyboru wykonawcy, nierzadko jedyny, który decyduje o powierzeniu projektu w ręce konkretnej firmy. Tymczasem - choć ważna - cena nie powinna zaważyć na naszej decyzji. Równie ważne są wszystkie wspomniane wcześniej elementy - doświadczenie, kompetencje, wykorzystywana technologia, zakres usług, klienci czy jakość obsługi. Tylko całościowa analiza oferty pozwoli na najlepszy wybór - taki, którego potem nie będziemy żałować. Przed wyborem najtańszej opcji warto się zastanowić, czy wykonawca będzie miał odpowiednie kompetencje oraz zespół, by zapewnić profesjonalne wsparcie dużego projektu.

 

Anna Siry

Positive Power Sp. z o.o.
www.positive-power.pl

A nna Siry: W Positive Power Sp. z o.o. zajmuje się między innymi pozyskiwaniem Klientów i prowadzeniem projektów w ramach Funduszy Europejskich, szczególnie Działania 8.1: Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej. Zawodowo interesuje się także usability serwisów internetowych oraz innowacyjnymi pomysłami na e-biznes.

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...