Jakie są nowe zasady refundacji kosztów szkoleń pracowników z Funduszu Pracy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
rozwiń więcej
inforCMS
Od 2 stycznia 2010 r. pracodawcy uzyskali możliwość refundacji części kosztów szkolenia swojego pracownika ze środków Funduszu Pracy. Pracodawcy mogą również otrzymać refundację wynagrodzenia osoby bezrobotnej zatrudnionej na czas zastępstwa pracownika, który został skierowany na szkolenie.

Takie możliwości daje nowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 3 grudnia 2009 r. w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń.

Refundacje kosztów szkoleń u pracodawców tworzących fundusz szkoleniowy

Pracodawca, który utworzył fundusz szkoleniowy, może uzyskać refundację nawet połowy kosztów szkolenia (maksymalnie w kwocie przeciętnego wynagrodzenia) na jedną szkoloną osobę. Większe możliwości występują w stosunku do szkoleń pracowników, którzy ukończyli 45. rok życia - możemy mówić nawet o refundacji 80% kosztów szkolenia, zaś górna granica kwotowa została przesunięta aż do 300% przeciętnego wynagrodzenia (art. 69 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Należy przypomnieć, że fundusz szkoleniowy powinien być utworzony w układzie zbiorowym pracy bądź w regulaminie funduszu szkoleniowego. Fundusz szkoleniowy przeznaczony jest na finansowanie lub współfinansowanie kosztów udziału pracowników i pracodawców w kształceniu ustawicznym. Tworzony jest na zasadzie dobrowolności. Głównym źródłem jego dochodów są wpłaty pracodawców dokonywane zgodnie z postanowieniami układu zbiorowego pracy lub regulaminu funduszu szkoleniowego (w przypadku gdy nie obowiązują ich postanowienia układu zbiorowego pracy).

Refundacje kosztów szkoleń dla pracodawcy, który utworzył fundusz szkoleniowy, jak też dla pracodawcy, który nie tworzy funduszu

Zarówno pracodawca, który utworzył fundusz szkoleniowy, jak i pracodawca nietworzący funduszu (co jest szczególnie istotne dla małych firm), może ubiegać się o refundację, jeżeli spełni 3 poniższe warunki (art. 69 ust. 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy):

• skieruje pracownika na trwające co najmniej 22 dni robocze szkolenie,

• udzieli mu na ten okres płatnego urlopu szkoleniowego,

• na jego miejsce zatrudni na ten czas bezrobotnego skierowanego przez powiatowy urząd pracy.

Refundacja obejmuje:

• koszty szkolenia - maksymalnie 80% przeciętnego wynagrodzenia na jednego pracownika (nie ma tutaj obowiązku późniejszego zatrudniania pracownika na innym niż dotychczasowe stanowisku pracy; warunkiem uzyskania refundacji kosztów szkolenia nie jest także zagrożenie zwolnieniem z przyczyn dotyczących pracodawcy),

• wynagrodzenie zatrudnionego czasowo bezrobotnego (na miejsce szkolonego pracownika), łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia, w wysokości maksymalnie 40% przeciętnego wynagrodzenia. Takiego bezrobotnego można zatrudnić na podstawie umowy o pracę na zastępstwo (art. 25 Kodeksu pracy).

Jakie koszty szkolenia kwalifikują się do objęcia pomocą

Przepisy określają szczegółowo, jakie koszty szkoleń podlegają refundacji. Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą zalicza się (§ 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 3 grudnia 2009 r. w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń):

• wynagrodzenia i obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących szkolenie,

• koszty podróży osób prowadzących szkolenie i uczestników szkolenia, w tym koszty zakwaterowania,

• inne wydatki bieżące, w tym w szczególności wydatki na materiały bezpośrednio związane ze szkoleniem,

• amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby szkolenia,

• koszty usług konsultacyjnych i doradczych związanych ze szkoleniem,

• koszty wynagrodzeń uczestników szkolenia i obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne od wypłacanych wynagrodzeń, (przy czym w odniesieniu do tych kosztów osobowych po stronie uczestników szkolenia uwzględnia się tylko czas faktycznie spędzony na uczestnictwie w szkoleniu, po odjęciu czasu pracy, podczas którego uczestnik wykonywał zadania niebędące częścią szkolenia),

• koszty pośrednie (koszty administracyjne, koszty wynajmu, koszty ogólne).

Refundacja kosztów szkoleń jest ograniczona również zbiorczymi limitami, odnoszącymi się do ogólnych kosztów szkoleń za wszystkich skierowanych pracowników podlegających refundacji, czyli do tzw. kosztów kwalifikowanych. Dofinansowanie może przysługiwać w wysokości:

• do 25% kosztów kwalifikowanych szkolenia specjalistycznego (wcześniej mikro-, mali i średni przedsiębiorcy mogli otrzymać do 45% tych kosztów, pozostali - do 35% kosztów),

• do 60% kosztów kwalifikowanych szkolenia ogólnego (dotychczas koszty tych szkoleń w ogóle nie były dotowane).

Strony mogą wynegocjować w umowie wyższe pułapy tego rodzaju pomocy - maksymalnie jednak 55% kosztów kwalifikowanych szkolenia specjalistycznego i 80% szkolenia ogólnego oraz:

• więcej o 10% na pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub pracownika niepełnosprawnego,

• więcej o 10% dla średniego przedsiębiorstwa i o 20% dla małego przedsiębiorstwa.

W przypadku pomocy przyznawanej w sektorze transportu morskiego, intensywność pomocy może osiągnąć 100% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, jeżeli:

• uczestnik szkolenia nie jest aktywnym członkiem załogi i jest na pokładzie pracownikiem nieetatowym,

• szkolenie jest prowadzone na statkach pokładowych zarejestrowanych w rejestrach Wspólnoty Europejskiej.

Jak uzyskać refundację kosztów szkolenia

Przed skierowaniem pracowników na szkolenia pracodawca powinien złożyć do powiatowego urzędu pracy wniosek o zawarcie umowy o refundację kosztów szkolenia lub wynagrodzenia ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Wniosek nie jest składany na sformalizowanym wzorze, przepisy określają jednak, co powinien zawierać:

• nazwę pracodawcy,

• rodzaj i charakterystykę planowanego szkolenia, w tym tematykę, formę, miejsce i termin,

• liczbę osób uczestniczących w szkoleniu,

• kalkulację planowanych kosztów szkolenia i źródła finansowania,

• wnioskowaną wysokość środków Funduszu Pracy na refundację,

• uzasadnienie celowości szkolenia,

• oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w rozporządzeniu, odnoszących się do dopuszczalności udzielenia pomocy publicznej,

• wykaz kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na szkolenia.

Do wniosku o zawarcie umowy o refundację pracodawca dołącza informację o wcześniej uzyskanej pomocy na szkolenia oraz pomocy de minimis, a pracodawca prowadzący duże przedsiębiorstwo (jest to przedsiębiorca, który zatrudnia przynajmniej 250 pracowników, a jego całkowity bilans roczny przekracza 43 mln euro) dołącza analizę wykonalności planowanych szkoleń z udziałem wnioskowanej pomocy oraz bez jej udziału (§ 10 pkt 4 rozporządzenia z 3 grudnia 2009 r.).

Refundacja kosztów szkolenia

Powiatowy Urząd Pracy od dnia złożenia wniosku ma 30 dni na podjęcie decyzji w sprawie refundacji. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku starosta uzasadnia odmowę zawarcia umowy o refundację (§ 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 3 grudnia 2009 r. w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń).

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o zawarcie umowy o refundację starosta zawiera umowę z pracodawcą i informuje go pisemnie o numerze referencyjnym programu pomocowego nadanym przez Komisję Europejską.

Refundacja dokonywana jest po przedłożeniu przez pracodawcę dokumentów potwierdzających wydatkowanie środków oraz szczegółowej dokumentacji kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Marek Rotkiewicz

specjalista ds. zatrudnienia

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 3 grudnia 2009 r. w sprawie refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń - Dz.U. Nr 215, poz. 1669

• art. 2, 67 i 69 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706

 

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...