Umowy sezonowe i na zastępstwo według ustawy antykryzysowej

Piotr Żukowski
rozwiń więcej
inforCMS
Ustawa antykryzysowa nie zawiera wyłączenia, jakie ustawodawca zawarł w art. 251 § 3 k.p. Oznacza to, że np. umowy na zastępstwo zawierane w czasie obowiązywania tej ustawy będą traktowane jak zwykłe umowy na czas określony.

Ustawa antykryzysowa (zwana dalej ustawą), która weszła w życie 22 sierpnia 2009 r., zmieniła sytuację prawną pracowników oraz wprowadziła ograniczenia w ich zatrudnianiu na okres do 31 grudnia 2011 r.

Przejawy ograniczeń

Terminowe umowy o pracę uważane są za mniej korzystne dla pracowników niż te zawarte na czas nieokreślony. W polskim prawie wynika to chociażby z możliwości wprowadzenia do ich treści, jeżeli są zawierane na okres dłuższy niż 6 miesięcy, klauzuli dopuszczającej wcześniejsze rozwiązanie za 2-tygodniowym wypowiedzeniem. Przy takiej formie rozwiązania umowy brak jest wymogów, które istnieją, gdy wypowiada się umowę zawartą na czas nieokreślony, czyli konsultacji zamiaru wypowiedzenia z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową oraz wskazania przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy.

Konieczność ograniczania zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony jest także uznawana na poziomie unijnym m.in. w dyrektywie Rady nr 99/70/WE z 28 czerwca 1999 r. dotyczącej porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony. Przewiduje ona trzy sposoby, za pomocą których państwa członkowskie mogą zapobiegać nadużyciom wynikającym z wykorzystywania kolejnych umów zawieranych na czas określony.

Mogą one wprowadzić do krajowego prawa pracy:

• wymóg istnienia obiektywnych powodów, uzasadniających odnowienie takich umów,

• maksymalną łączną długość kolejnych umów o pracę na czas określony,

• maksymalną liczbę odnowień takich umów.

Kodeks pracy wykorzystuje trzecią ze wspomnianych metod, stanowiąc, iż zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na następujące po sobie okresy, jeśli przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła 1 miesiąca (art. 251 k.p.).

Przykład

Pracodawca zawarł z pracownikiem trzy umowy na czas określony: od 1 stycznia 2008 r. do 28 lutego 2008 r., od 15 marca 2008 r. do 15 maja 2008 r. oraz od 17 maja 2008 r. do 17 lipca 2008 r. Zawarcie ostatniej umowy powoduje nawiązanie między stronami stosunku pracy na czas nieokreślony.

Ustawa antykryzysowa wprowadza natomiast w odniesieniu do przedsiębiorców znajdujących się w przejściowych trudnościach odmienny mechanizm oparty na maksymalnej łącznej długości kolejnych umów o pracę na czas określony. Artykuł 13 ust. 1 ustawy stanowi, że okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy nie może przekraczać 24 miesięcy, przy czym za kolejną umowę zawartą na czas określony uważa się umowę zawartą przed upływem 3 miesięcy od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy zawartej na czas określony (art. 13 ust. 2 ustawy).

Przykłady

Gdyby w podanym powyżej przykładzie zamienić 2008 r. na 2010 r. i założyć, że do pracodawcy stosuje się przepisy ustawy, zawarcie trzeciej umowy nie byłoby równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 35 ust. 1 i 2 ustawy). Nie byłoby jednak także zakazane w świetle tej ustawy, ponieważ zatrudnienie trwałoby łącznie 182 dni wobec ustalonego w ustawie limitu 24 miesięcy, czyli 720 dni (art. 114 k.c. w zw. z art. 300 k.p.).

***

Zabronione przez art. 13 ustawy byłoby natomiast zawarcie z pracownikiem tylko dwóch umów na czas określony, co jest sytuacją co do zasady akceptowaną przez Kodeks pracy, gdyby ich łączny czas trwania miał przekroczyć 720 dni (np. w razie ich zawarcia na okresy od 1 września 2009 r. do 1 września 2010 r. oraz od 2 września 2010 r. do 31 października 2011 r.).

Umowy sezonowe oraz na zastępstwo

W kontekście powyższych rozważań powstaje pytanie, który z opisanych mechanizmów należy zastosować do umów o pracę na czas określony w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności lub w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie. Przepis art. 251 § 3 k.p. wyłącza te kategorie umów spod działania kodeksowej regulacji ograniczającej zawieranie umów na czas określony. Zawarcie trzeciej kolejnej umowy tego rodzaju nigdy nie jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony.

Ustawa antykryzysowa takiego wyłączenia nie zawiera. Skoro zaś ww. przepis Kodeksu pracy wyraźnie wskazuje, że wspomniane kategorie umów są tylko szczególnymi rodzajami umów o pracę na czas określony, to brak o tym dodatkowej regulacji w ustawie oznacza, że stosuje się do nich przepisy tej ustawy, w tym art. 13.

WAŻNE!

Okres zatrudnienia u pracodawcy, do którego stosuje się przepisy ustawy antykryzysowej, na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę tego rodzaju między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może zatem przekraczać 24 miesięcy.

Praca tymczasowa jako alternatywa dla umów na zastępstwo lub sezonowych

Pojawia się jednak wątpliowść: może pracodawcy objęci ustawą antykryzysową powinni raczej w okresie jej obowiązywania zatrudniać pracowników za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej niż zawierać we własnym imieniu umowy na zastępstwo lub sezonowe. Chociaż nie jest jednoznaczne, że art. 13 ustawy nie ma zastosowania do pracowników tymczasowych, to ewentualne następstwa przekroczenia 24-miesięcznego okresu zatrudnienia nie obciążałyby w takim przypadku pracodawcy. W praktyce jednak nie ma to większego znaczenia. Należy bowiem pamiętać, że ustawa antykryzysowa ma w omawianym zakresie charakter epizodyczny. Będzie obowiązywać niecałe dwa i pół roku, czyli niewiele ponad określony w art. 13 próg 24 miesięcy jako maksymalnego okresu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony lub maksymalnego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy.

Piotr Żukowski

doradztwo prawne

Podstawa prawna:

• art. 251, 300 Kodeksu pracy,

• art. 114 Kodeksu cywilnego,

• ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU nr 125, poz. 1035),

• dyrektywa Rady nr 99/70/WE z 28 czerwca 1999 r. dotycząca porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony zawartego przez UNICE, CEEP i ETUC (DzUrz WE L 175 z 10.07.1999 r.).

 

Moja firma
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.
21 lis 2024

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?
21 lis 2024

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier
20 lis 2024

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.
20 lis 2024

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy
19 lis 2024

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów
19 lis 2024

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]
19 lis 2024

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu
18 lis 2024

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.
18 lis 2024

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci
17 lis 2024

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

pokaż więcej
Proszę czekać...