Będzie mniej papierkowej roboty

Łukasz Kuligowski
rozwiń więcej
inforCMS
Firmy będą miały mniej sprawozdań o ilości zebranych starych urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Producenci i importerzy tego sprzętu będą część pieniędzy przeznaczać na edukację ekologiczną.

Przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w systemie gospodarowania odpadami, które powstają ze zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, będą co pół roku składać sprawozdania o masie zebranych elektrośmieci, a nie co kwartał, jak obecnie. Uproszczenia te zakłada nowelizacja ustawy o tym sprzęcie, która wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r.

Sprawozdanie co pół roku

Firmy, które wprowadzają sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek lub zbierają zużyte tego rodzaju urządzenia, będą co pół roku przedstawiać generalnemu inspektorowi ochrony środowiska sprawozdania dotyczące ilości takich odpadów. Obowiązek sprawozdawczy dotyczy zatem producentów, dystrybutorów i importerów sprzętu elektrycznego i elektronicznego, np. telewizorów, pralek, a nawet suszarek do włosów, na polski rynek.

Do zbierających zużyty sprzęt RTV i AGD należą zarówno sklepy, które handlują tego rodzaju urządzeniami, jak i gminne jednostki organizacyjne, prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów, oraz firmy prywatne świadczące usługi w tym zakresie. Zgodnie z nowelizacją, do tej grupy dołączą także przedsiębiorcy prowadzący punkty skupu złomu oraz firmy naprawiające urządzenia elektryczne i elektroniczne. Co pół roku będą oni informować GIOŚ o masie zebranych starych urządzeń RTV i AGD. Z kolei przedsiębiorcy prowadzący zakłady przetwarzania muszą w sprawozdaniach podać dane o masie przyjętego sprzętu, z którego powstał zużyty sprzęt. Natomiast recyklerzy mają podać masę przyjętych oraz poddanych recyklingowi lub innym procesom odzysku odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu.

Łatwiej, ale czy lepiej

Nowelizacja ułatwi zatem prowadzenie działalności, ponieważ przygotowanie sprawozdań wymaga wiele czasu. Część przedsiębiorców z pewnością cieszy się z tej zmiany, ale są też tacy, którzy dostrzegają w tym pewne zagrożenie.

- Z jednej strony mniejsza częstotliwość składania sprawozdań cieszy. Jednak z drugiej strony rynek odpadów elektrycznych i elektronicznych jest w Polsce bardzo młody i wymaga szczególnej kontroli. Istnieje ryzyko wielu nieprawidłowości, dlatego kwartalne rozwiązania, które były do tej pory, wydają się dobrym wyjściem - mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD - CECED Polska. Jego zdaniem rynek elektroodpadów w Polsce nie dojrzał jeszcze do tego, aby zmniejszyć nad nim nadzór poprzez zmniejszenie częstotliwości obowiązków sprawozdawczych. Zaznacza, że z punktu widzenia biznesu, który chce się skupiać na zarabianiu pieniędzy, a nie na papierkowej robocie, jest to pewne ułatwienie.

Edukacja ekologiczna

Nowe przepisy zobowiązują ponadto organizacje odzysku do przeznaczania 5 proc. ich przychodów na publiczną działalność edukacyjną. Zgodnie z nowelizacją, za kampanie edukacyjne uznaje się wszelkie działania mające na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami w postaci zużytego sprzętu. Ponadto mają one uświadamiać o znaczeniu osiągnięcia wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Organizacje odzysku muszą mieć udokumentowane wszystkie wydatki na takie cele.

Obowiązek przeznaczania części pieniędzy na edukację ekologiczną będą mieli także wprowadzający sprzęt na rynek (producenci, importerzy, dystrybutorzy), którzy nie zlecają wykonywania obowiązków ustawowych organizacjom odzysku. Po zmianach przeznaczą minimum 0,1 proc. swoich przychodów na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Grzegorz Skrzypczak, prezes organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego Elektroeko, uważa, że powodzenie systemu gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym zależy w głównej mierze od wzrostu świadomości społeczeństwa w tym zakresie, czyli edukacji ekologicznej.

- Bez tego nie uda się Polsce wypełnić założeń dyrektywy unijnej dotyczącej gospodarki ZSEE. Ludzie nie mając świadomości, nie będą oddawać elektrośmieci do punktów zbierania - podkreśla Grzegorz Skrzypczak.

TERMINARZ SPRAWOZDAŃ

Sprawozdania trzeba będzie złożyć dwa razy, czyli:

• do 31 lipca za okres od 1 stycznia do 30 czerwca,

• do 15 marca za okres od 1 lipca do 31 grudnia każdego roku.

W tym samym czasie będą także musieli złożyć sprawozdania, w których poinformują o ilości starego sprzętu, który zebrali i następnie przekazali do przetworzenia.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 1 pkt. 19, 31, 37, 39, 40, 41, 43, 44 ustawy z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 223, poz. 1464).

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...