O czym pamiętać wynajmując lokal pod działalność handlową

Teresa Siudem
rozwiń więcej
inforCMS
Osoba, która zamierza prowadzić działalność handlową w wynajętym lokalu, musi zadbać, by w umowie najmu znalazły się klauzule zabezpieczające jej prawa. Powinna szczególnie zwrócić uwagę na zapisy dotyczące wypowiedzenia umowy i podwyższenia stawki czynszu.

 

Waloryzacja czynszu

Dokładne określenie czynszu jest w interesie zarówno najemcy, jak i wynajmującego. Dlatego w umowie należy podać nie tylko jego wysokość, w jakim terminie i w jaki sposób będzie płatny (np. do rąk wynajmującego czy na rachunek bankowy), ale także, w jaki sposób i jak często będzie waloryzowany (np. według wskaźników GUS). Należy pamiętać, że czynsz nie może być wyrażony w obcej walucie, tylko w złotych. Można jednak określić równowartość tej kwoty w obcej walucie. Jeśli stawka czynszu jest ustalana za metr kwadratowy, ważne jest, by w umowie została precyzyjnie określona powierzchnia lokalu.

Poza waloryzacją, którą strony określą w umowie, kodeks cywilny dopuszcza możliwość podwyższenia czynszu przez wynajmującego z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. Jeśli najemca nie chce być w przyszłości zaskoczony taką podwyżką, powinien zadbać, by w umowie najmu znalazł się zapis wyłączający przepis art. 6851 kodeksu cywilnego.

Czas trwania umowy

Umowa może być zawarta zarówno na czas oznaczony (np. rok, trzy lata), jak i nieoznaczony. Jeśli najem zawarty jest na czas dłuższy niż dziesięć lat, po upływie tego terminu uznaje się go za zawarty na czas nieoznaczony. Umowę na czas nieoznaczony łatwiej jest wypowiedzieć. Wprawdzie wynajmujący musi to zrobić z trzymiesięcznym wypowiedzeniem - gdy czynsz jest płatny miesięcznie, ale nie musi podawać przyczyn swojej decyzji.

Dodatkowe świadczenia

Strony powinny w umowie określić, kto będzie ponosił koszty m.in.: zużycia wody, gazu, energii elektrycznej, centralnego ogrzewania, wywozu nieczystości, odśnieżania, utrzymania porządku, utrzymania zieleni itp. W przypadku wynajmu lokalu pod działalność handlową istotne znaczenie mają również koszty związane z adaptacją lokalu. Zapis o tym, kto ponosi te koszty, powinien znaleźć się w umowie.

Jeśli aranżacji dokonuje wynajmujący, może żądać od najemcy, by zobowiązał się do niedokonywania bez pisemnej zgody wynajmującego zmian naruszających w sposób trwały substancji lokalu lub budynku. Zazwyczaj wynajmujący żąda od najemcy kaucji, która stanowi wielo- lub jednokrotność miesięcznego czynszu. Należy więc w umowie zapisać, jakiej jest ona wysokości i kiedy zostanie zwrócona, a także, czy i w jaki sposób będzie waloryzowana.

Ważne!

Dla najemcy korzystniejsze jest określenie czasu trwania umowy. Taką umowę trudniej jest wypowiedzieć - chyba że klauzula o możliwości wypowiedzenia zostanie zawarta w umowie. Jeśli już taką klauzulę dopuścimy, powinniśmy dokładnie określić, kiedy wypowiedzenie jest możliwe

TERESA SIUDEM

teresa.siudem@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...