Przejęcie przedsiębiorstwa lub jego części przez innego pracodawcę nie jest zależne ani od woli pracowników, ani od zgody przedstawicielstw pracowniczych. Z mocy prawa nowy pracodawca staje się automatycznie stroną stosunku pracy w dniu ustalonym jako termin przejęcia.
Pracownik jedynie w okresie 2 miesięcy od daty będącej terminem przejęcia może za 7-dniowym uprzedzeniem rozwiązać stosunek pracy (art. 231 § 4 Kodeksu pracy). Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie jest traktowane jak rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem pracodawcy.
Informacja dla pracowników o przejęciu zakładu
Pracodawcy (dotychczasowy i nowy) w pierwszej kolejności mają obowiązek poinformowania pracowników o planowanym przejęciu zakładu pracy. Obecny pracodawca oraz podmiot przejmujący przedsiębiorstwo lub jego część są zobligowani do poinformowania przejmowanych pracowników w formie pisemnej o istotnych dla nich szczegółach planowanego przejęcia (art. 231 § 3 Kodeksu pracy).
Takie zawiadomienie powinno zawierać:
- przewidywany termin przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę,
- przyczyny przejścia zakładu pracy lub jego części,
- ekonomiczne, prawne oraz socjalne skutki takiego przejścia dla pracowników,
- zamierzone działania pracodawcy zmierzające do zmiany warunków pracy i płacy pracowników oraz możliwości ich przekwalifikowania.
Taka informacja powinna trafić do pracowników nie później niż 30 dni przed planowanym terminem przejęcia zakładu lub jego części.
Pracodawcy, u których działają zakładowe organizacje związkowe, są zobligowani do poinformowania w formie pisemnej działających w ich zakładach związków zawodowych o terminie, przyczynach i skutkach planowanego przejęcia zakładu pracy lub jego części (art. 261 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych). Obowiązek ten dotyczy obu stron - zarówno obecnego, jak i przyszłego pracodawcy - i powinien być zrealizowany minimum 30 dni przed planowanym przejęciem zakładu pracy lub jego części.
Następnie związki zawodowe informują zrzeszonych w nich pracowników o terminie i zaplanowanych założeniach przejęcia zakładu pracy.
Jeżeli któryś z pracodawców w ramach planowanego przejęcia zamierza dokonać zmiany warunków zatrudnienia, jest zobowiązany do podjęcia negocjacji z zakładowymi organizacjami związkowymi w terminie 30 dni od dnia przekazania informacji o planowanych zmianach (art. 261 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych). Jeżeli jednak pracodawcy nie uda się wypracować wspólnego stanowiska z organizacją związkową, może samodzielnie podjąć działania związane ze zmianą warunków zatrudnienia, mając również na uwadze ustalenia, które zapadły w toku negocjacji prowadzonych z zakładowymi organizacjami związkowymi.
W sytuacji gdy w jednym z zakładów działają związki zawodowe, a w drugim nie, każdy z pracodawców stosuje taką samą procedurę informacyjną, z tym że w jednym przypadku skierowaną do związków zawodowych, a w drugim bezpośrednio do pracowników.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jakie skutki powoduje przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę
W artykule omówiono również obowiązki wobec ZUS a przejęcie zakładu pracy oraz dokumentację związaną ze stosunkiem pracy a przejęcie zakładu pracy.