Czy pracodawca powinien udzielić bankowi informacji przez telefon o wysokości zarobków pracownika

Joanna Bartosik
rozwiń więcej
inforCMS
Pracownik banku zadzwonił do mnie z prośbą o potwierdzenie wysokości zarobków mojego pracownika w związku z ubieganiem się przez niego o kredyt mieszkaniowy. Czy mogę udzielić takiej informacji bankowi nie pytając o zgodę pracownika? Czy nie naruszę w ten sposób przepisów o ochronie danych osobowych?

RADA

Nie może Pan udzielać telefonicznie personelowi banku informacji o wynagrodzeniu pracownika. Przepisy prawa bankowego i ustawy o ochronie danych osobowych nie wskazują telefonicznej formy pozyskiwania informacji o wysokości zarobków potencjalnego kredytobiorcy od jego pracodawcy.

UZASADNIENIE

Informacje dotyczące wynagrodzenia pracowników należą do ich danych osobowych. Przetwarzanie tych danych przez pracodawcę powinno się odbywać w sposób ściśle określony ustawą. Ich udostępnienie nieupoważnionym osobom jest niezgodne z prawem.

Ustalenie tożsamości osoby, która zwraca się telefonicznie z wnioskiem o potwierdzenie faktu zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia pracownika, jest niemożliwe. W tej sytuacji, jeżeli nie ma możliwości weryfikacji tożsamości rozmówcy, potwierdzanie informacji zawartych w wydanym przez pracodawcę zaświadczeniu dla banku (kredytodawcy) będzie stanowić naruszenie ciążącego na pracodawcy (jako administratorze danych) obowiązku zabezpieczenia danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym (art. 36 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych).

Legalność potwierdzania danych zawartych w zaświadczeniu o zatrudnieniu i zarobkach może być kwestionowana również wówczas, gdy pracownik wyrazi zgodę na telefoniczne potwierdzenie danych i jest to niezbędne do zawarcia umowy kredytu.

Co do zasady, udzielanie przez pracodawcę informacji o danych osobowych pracownika bankom i reprezentującym je podmiotom powinno następować po złożeniu przez te podmioty pisemnego, umotywowanego wniosku. Wniosek powinien zawierać informacje umożliwiające wyszukanie w zbiorze żądanych danych osobowych oraz wskazywać ich zakres i przeznaczenie. Udostępnienie danych nie może naruszać praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Oznacza to, że pracownik powinien zgodzić się na udzielenie danych osobowych wskazanych we wniosku. Wniosek powinien w sposób wiarygodny wskazywać na potrzebę posiadania tych danych. Żadne przepisy prawa nie wskazują telefonicznej formy pozyskiwania informacji o wysokości zarobków potencjalnego kredytobiorcy od jego pracodawcy.

Za nieprawidłowe przetwarzanie danych osobowych swoich pracowników (m.in. za udostępnianie informacji o wynagrodzeniu pracowników osobom nieupoważnionym) pracodawca ponosi odpowiedzialność cywilną i karną.

Pracownik, którego danymi osobowymi pracodawca dysponuje niezgodnie z przepisami prawa, może żądać od pracodawcy odszkodowania oraz zaprzestania przetwarzania danych. Ponadto w tej sytuacji zastosowanie mogą mieć przepisy o ochronie dóbr osobistych (art. 111 Kodeksu pracy oraz art. 23, 24 i 448 Kodeksu cywilnego).

PRZYKŁAD

Firma umieściła formularz z danymi byłego pracownika w swojej gazetce wewnętrznej jako przykład, jak prawidłowo wypełnić jeden z formularzy do ZUS. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych uznał, że firma postąpiła niezgodnie z prawem. Nie ma bowiem przepisów, które umożliwiają wykorzystanie danych o byłym pracowniku w ten sposób.

Pracodawca podlega odpowiedzialności karnej za niewłaściwe przetwarzanie danych osobowych pracowników i może zostać na niego nałożona kara:

• grzywny,

• ograniczenia wolności,

• pozbawienia wolności do lat 2.

WAŻNE!

Pracodawca ponosi odpowiedzialność cywilną i karną za nieprawidłowe przetwarzanie danych osobowych swoich pracowników (m.in. za udostępnianie informacji o wynagrodzeniu pracowników osobom nieupoważnionym).

Pracownik jest uprawniony do rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia w związku z rażącym naruszeniem przez pracodawcę obowiązku szanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika.

• art. 29, art. 36 ust. 1, art. 49, art. 51 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.),

• art. 111, art. 55 § 11 Kodeksu pracy,

• art. 23, art. 24 i art. 448 Kodeksu cywilnego.

Joanna Bartosik

specjalista w zakresie prawa pracy

Orzecznictwo uzupełniające:

• Żadne względy natury organizacyjno-finansowej nie powinny być traktowane jako podstawa do sprzecznego z prawem przetwarzania danych osobowych przez banki. (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 marca 2002 r., II SA 3144/01)

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...