Jakie uprawnienia ma inspektor pracy kontrolujący pracodawcę

Bartłomiej Raczkowski
rozwiń więcej
inforCMS
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy powinna skończyć się sporządzeniem przez inspektora notatki urzędowej lub protokołu. Notatka sporządzana jest, jeśli w toku kontroli inspektor nie stwierdzi żadnych uchybień, protokół natomiast, jeśli takie uchybienia znajdzie. Czy pracodawca może nie zgodzić się z ustaleniami inspekcji pracy?

Protokół powinien zostać podpisany przez inspektora prowadzącego kontrolę oraz osobę lub organ reprezentujący pracodawcę. Pracodawca ma więc możliwość ustosunkowania się do niego. Protokół powinien zawierać m.in.: dokładne oznaczenie pracodawcy oraz inspektora przeprowadzającego kontrolę, datę w jakiej przeprowadzana była kontrola, opis stwierdzonych naruszeń, sposób wykonania poprzednich decyzji i wystąpień inspekcji pracy, dane osób legitymowanych oraz czas, miejsce i przyczyny legitymowania, treść decyzji ustnych oraz informacje o ich realizacji, liczbę i rodzaj udzielonych porad z zakresu prawa pracy, załączniki dodane do protokołu oraz dane osoby, w której obecności dokonano kontroli. Kontrolowany pracodawca może wnieść o zamieszczenie w protokole wzmianki o informacjach objętych tajemnicą przedsiębiorstwa.

Przed podpisaniem protokołu pracodawca ma także prawo do zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole. Musi to zrobić na piśmie, w ciągu siedmiu dni od dnia przedstawienia protokołu. Inspektor w razie ich zgłoszenia ma obowiązek zbadać zastrzeżenia, a w przypadku, jeśli stwierdzi, że są one zasadne, zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu. Pracodawca nie musi zatem podpisywać protokołu niezwłocznie i ma czas na przeanalizowanie dokumentu i zgłoszenie swoich uwag. Jeżeli jednak pracodawca odmówi podpisania protokołu i nie zgłosi zastrzeżeń, niestanowi to przeszkody do dalszych działań inspektora.

Po sporządzeniu protokołu inspektor może wydać nakaz, wytoczyć przeciwko pracodawcy powództwo (np. o ustalenie, że konkretny zleceniobiorca jest pracownikiem), nakładać grzywny oraz wystosować wystąpienie. O wykrytym naruszeniu przepisów prawa inspektor zawiadamia też właściwe organy np. ZUS, urząd kontroli skarbowej, Policję, Straż Graniczna oraz prokuraturę.

W praktyce PIP najczęściej korzysta z wystąpień. Jeżeli inspektor stwierdzi podczas kontroli naruszenia, które nie powodują konieczności nałożenia grzywny bądź wydania nakazu czy sprzeciwu (w praktyce są to wszystkie drobniejsze naruszenia przepisów prawa pracy), występuje o ich usunięcie. Wystąpienie takie powinno zawierać wnioski pokontrolne, ich podstawę prawną oraz uzasadnienie. Pracodawca powinien w terminie określonym w wystąpieniu, lecz nie dłuższym niż 30 dni, zawiadomić PIP o terminie i sposobie realizacji wniosków pokontrolnych.

Bartłomiej Raczkowski

partner, Bartłomiej Raczkowski Kancelaria Prawa Pracy

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...