Informacja o warunkach zatrudnienia

Przemysław Ciszek
rozwiń więcej
inforCMS
Informacja o warunkach zatrudnienia dotyczy warunków pracy, na które pracodawca ma duży wpływ i może je w miarę swobodnie kształtować lub też zmieniają się one z mocy prawa w sytuacjach wskazanych w przepisach.


Kodeks pracy nakłada na pracodawców obowiązek doręczenia pracownikowi oprócz umowy o pracę dodatkowego dokumentu, który będzie precyzował jego uprawnienia, a mianowicie informacji o warunkach zatrudnienia. Celem wprowadzenia tego przepisu do Kodeksu pracy było stworzenie możliwości poznania kluczowych uprawnień przez zatrudnianą osobę.


Zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy, oprócz sporządzenia samej umowy o pracę, pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika na piśmie nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o:

• obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

• częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

• wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

• obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

• układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.


WAŻNE!

Z uwagi na fakt, że informacja o warunkach zatrudnienia powinna zostać sporządzona na piśmie, powinna być opatrzona własnoręcznym podpisem pracodawcy lub upoważnionej przez niego osoby.


Przepis ten nie zakazuje pracodawcy zamieszczenia tych wszystkich elementów w samej umowie o pracę. Jednak z uwagi na możliwość ich zmiany nie wydaje się to dobrym rozwiązaniem.


Informacja o warunkach zatrudnienia dotyczy bowiem warunków pracy, na które pracodawca ma duży wpływ i może je w miarę swobodnie kształtować lub też zmieniają się one z mocy prawa we wskazanych w przepisach sytuacjach.


W praktyce więc pracodawca powinien doręczyć pracownikowi osobny dokument, który będzie zawierał ww. informacje.


Nie do końca zrozumiały jest termin poinformowania pracownika o warunkach wymienionych w art. 29 § 3 Kodeksu pracy. Mianowicie liczony on jest od momentu zawarcia umowy o pracę, a więc także w sytuacji, gdy pracownik nie otrzymał jeszcze umowy - bo przykładowo rozpocznie pracę za 2 tygodnie i wtedy też otrzyma pisemną umowę o pracę - pracodawca będzie musiał przedstawić mu pismo wynikające z art. 29 § 3. Wydaje się, że terminy w § 2 i 3 powinny być liczone od tego samego momentu, czyli od dnia rozpoczęcia pracy, tzn. w tym dniu pracownik otrzymuje umowę, a dodatkowo w terminie 7 dni pozostałe informacje. Dodatkowo należy zaznaczyć, że poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.


Przykład

Pracodawca sporządza pismo dla nowo przyjętego pracownika. Może on zdecydować, czy poda dokładne informacje, np. że norma dobowa wynosi 8, tygodniowa 40 godzin, wynagrodzenie jest płacone co miesiąc, pracownikowi przysługuje 26 dni urlopu, a jego okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie (przy umowie na czas określony zawartej na czas dłuższy niż 6 miesięcy), czy też wskaże jedynie przepisy Kodeksu pracy lub innych przepisów prawa pracy, z których te informacje będą wynikać.


Pracodawcy nieposiadający regulaminu pracy


W niewielkich zakładach pracy, w których z uwagi na mniejszą niż 20 osób liczbę pracowników nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy, omawiany dokument powinien zawierać dodatkowe elementy.


Oprócz wymienionych poprzednio - powinien precyzować:

• porę nocną,

• miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia oraz

• przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.


Wynika to z faktu, że w przypadku zakładu pracy mającego regulamin informacja o warunkach zatrudnienia musiałaby powtarzać zapisy znajdujące się już w regulaminie.


Zmiana danych objętych informacją


Pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika na piśmie także o zmianie jego warunków zatrudnienia, a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub jego zmianie (art. 29 § 32 k.p.).


Powinien tego dokonać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy.


Przykład

Pracownik po studiach przepracował u pracodawcy 2 lata. W związku z tym jest uprawniony do większego wymiaru urlopu (26 dni). Oprócz udzielenia pracownikowi dodatkowych 6 dni urlopu (urlop uzupełniający), pracodawca powinien także pamiętać o zaktualizowaniu jego informacji o warunkach zatrudnienia.


Również w tym wypadku poinformowanie pracownika o zmianie jego warunków zatrudnienia może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.


Jak postąpić z błędnym dokumentem?


Informacja powinna być sporządzona co najmniej w 2 egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron, a następnie umieszczona w aktach osobowych pracownika w części B. W praktyce może zdarzyć się jednak, że pracodawca umieści tam dane niezgodne ze stanem faktycznym. Oczywiście w przypadku, gdy z informacji będzie wynikać uprawnienie mniej korzystne dla pracownika, niż przysługuje mu z mocy prawa, to w oczywisty sposób będzie ono zastąpione przez właściwe przepisy. Co jednak stanie się, gdy pracodawca przez nieuwagę zamieści tam zapis, który będzie polepszał sytuację pracownika? Na przykład w informacji znalazł się zapis stanowiący, że pracownikowi przysługuje 30 dni urlopu, podczas gdy ma on prawo tylko do 20. W takim wypadku nie dojdzie jednak do niechcianego polepszenia sytuacji pracownika. Informacja nie należy do źródeł uprawnień pracowniczych, a więc informacje w niej zawarte mają charakter jedynie informacyjny. Pracownik nie będzie więc mógł powoływać się na zapis zawarty w informacji o warunkach zatrudnienia, jeżeli ten będzie stał w sprzeczności np. z regulacjami zawartymi w Kodeksie pracy.

Przemysław Ciszek

C&C Chakowski&Ciszek

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...