Jak ustalić podstawę opodatkowania przekazanych na cele reprezentacji towarów nabytych z rabatem

Anna Potocka
rozwiń więcej
Firma w zamian za wysokie obroty kupiła alkohol z rabatem w atrakcyjnej cenie 0,10 zł, który zostanie przeznaczony na cele reprezentacji. Czy jeśli alkohol ten zostanie wręczony kontrahentowi, to jego wartość powinno się ustalić według faktury czy według ceny rynkowej (jego wartość sklepowa przewyższa 300 zł)? Od tego zależy, czy trzeba wystawić fakturę wewnętrzną i odprowadzić należny VAT.

rada

Za podstawę opodatkowania alkoholu przekazanego w ramach reprezentacji firma powinna przyjąć jego aktualną cenę rynkową sprzedaży, pomniejszoną o należny VAT.

uzasadnienie

Mimo jednoznacznej (korzystnej dla podatników) linii orzeczniczej polskiego sądownictwa dotyczącej braku obowiązku opodatkowania przekazywanych towarów i usług na cele prowadzonego przedsiębiorstwa (w tym m.in. na cele reprezentacji), w praktyce podatnicy, chcąc uniknąć konfrontacji z urzędem skarbowym, stosują przy tego rodzaju czynnościach następującą zasadę: odliczają VAT od nabywanych (lub wytworzonych) na cele reprezentacji towarów, a następnie opodatkowują je z chwilą przekazania na ten cel. Taka sytuacja ma również miejsce w przedstawionej w pytaniu sytuacji, przy przekazaniu kontrahentom alkoholu w ramach reprezentacji. W takim przypadku podstawę opodatkowania należy określić, przyjmując zasadę wymienioną w art. 29 ust. 10 ustawy. Podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów. Wynika z tego, że firma powinna przyjąć za podstawę opodatkowania alkoholu przekazanego na cele reprezentacji, w wystawionej fakturze wewnętrznej dokumentującej to przekazanie, realną jego cenę rynkową netto, a nie faktyczną zapłaconą przy jego nabyciu, uwzględniającą rabat udzielony przez dostawcę.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sytuacji przedstawionej w pytaniu firma nabyła w październiku cztery butelki alkoholu na cele reprezentacji, po cenie rabatowej 10 groszy. W listopadzie przekazała je na cele reprezentacji. Aktualna cena rynkowa sprzedaży butelki alkoholu wynosi 340 zł. Podstawę opodatkowania przekazanego alkoholu należy ustalić następująco: 4 x [(340 x 100) : 122] = 4 x x 278,69 = 1114,76 zł.

• art. 7 ust. 1 i 2-4, art. 29 ust. 10, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...