Czy wydatki na upominki dla kontrahentów w postaci słodyczy i alkoholi stanowią koszty

Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
rozwiń więcej
Ze środków obrotowych zakupiliśmy dla naszych kontrahentów upominki w postaci słodyczy i alkoholi. Otrzymaliśmy faktury VAT, na których są wymienione poszczególne pozycje słodyczy i alkoholi. Prowadzimy ewidencję obdarowanych osób, z której wynika, że żaden z obdarowanych nie otrzymał prezentu o wartości powyżej 70 zł netto. Na upominkach nie zamieściliśmy logo firmy. Jak w tej sytuacji zakwalifikować wydatki poniesione na zakup upominków?

rada

Wydatki na zakup upominków stanowią w przedstawionej sytuacji koszty reprezentacji, a więc nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

uzasadnienie

Nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów mogą być przez nich zaliczane do kosztów podatkowych. Kosztów podatkowych nie stanowią wydatki wymienione w art. 16 ust. 1 updop, w tym koszty reprezentacji (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia reprezentacji. Słowniki języka polskiego definiują reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Na gruncie tej definicji za reprezentację w znaczeniu podatkowym należy uznawać działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu pozytywnego wizerunku danego podatnika.

Reprezentację stanowi, między innymi, wręczanie upominków kontrahentom. Powszechnie za wyjątek od tej reguły są uznawane oznaczone logo podatnika upominki o niewielkiej wartości - przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 stycznia 2009 r., nr IPPB5/423-233/08-2/MW. Co więcej, kosztami uzyskania przychodów nie są w szczególności koszty reprezentacji poniesione na zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). A zatem poniesione przez Państwa wydatki na zakup upominków dla kontrahentów w postaci słodyczy oraz alkoholi nie stanowią - jako koszty reprezentacji - kosztów podatkowych.

Bez znaczenia jest przy tym fakt, że prowadzą Państwo ewidencję obdarowanych osób, z której wynika, że żaden z obdarowanych nie otrzymał prezentu o wartości powyżej 70 zł netto. Okoliczności takie mają znaczenie na gruncie VAT, gdyż pozwalają uznać przekazanie upominków za niepodlegające opodatkowaniu VAT przekazanie prezentów o małej wartości (art. 7 ust. 3 oraz art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

• art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

• art. 7 ust. 3 i art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...