Jak ustalić właściwość urzędu skarbowego dla rozliczeń VAT

Eugenia Wolfart
rozwiń więcej
inforCMS
W jakim urzędzie skarbowym powinnam rozliczać się z podatku od towarów i usług, jeżeli miejsce zamieszkania mam w miejscowości X, siedzibę w miejscowości Y, a miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (małe punkty handlowe) w kilku innych miejscowościach?

RADA

Jeżeli punkty sprzedaży znajdują się na terenie działania jednego urzędu skarbowego, to dla podatnika będącego osobą fizyczną organem właściwym miejscowo w zakresie podatku od towarów i usług jest naczelnik tego urzędu. Jeśli natomiast punkty sprzedaży znajdują się na terenie objętym działaniem różnych urzędów, wówczas organem właściwym dla podatnika będącego osobą fizyczną będzie naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejscowości X, tj. miejsca zamieszkania podatnika.

UZASADNIENIE

Właściwość miejscową organu podatkowego w zakresie rozliczeń VAT określa się na podstawie art. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tych regulacji właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jest to podstawowa zasada ustalania miejsca świadczenia dla celów rozliczeń VAT. Nie ma ona jednak zastosowania, jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych. W takim przypadku sposób ustalania miejsca świadczenia uzależniony jest od tego, czy podatnik prowadzi działalność jako osoba fizyczna czy jako spółka. Dlatego gdy czynności są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:

• osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby,

• osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.

Z pytania można wnioskować, że dotyczy ono osoby fizycznej (podany adres zamieszkania) prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie handlu w różnych miejscowościach. Pytanie nie precyzuje jednak, czy miejscowości, w których są punkty handlowe, znajdują się na terenie jednego czy różnych urzędów skarbowych.

Jeżeli punkty sprzedaży znajdują się na terenie działania jednego urzędu skarbowego, to dla podatnika będącego osobą fizyczną organem właściwym miejscowo w zakresie podatku od towarów i usług jest naczelnik tego urzędu. Jeśli natomiast punkty sprzedaży znajdują się na terenie objętym działaniem różnych urzędów, wówczas organem właściwym dla podatnika będącego osobą fizyczną będzie naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla miejscowości X, tj. miejsca zamieszkania podatnika.

• art. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

Eugenia Wolfart

ekspert w zakresie VAT

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...