Producent żywności może ją darować, nie płacąc VAT

Łukasz Zalewski
rozwiń więcej
inforCMS
Dostawa produktów spożywczych przez producentów żywności jest od nowego roku zwolniona od podatku od towarów i usług.

Nowe, korzystniejsze zasady przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego to wynik nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na nowych przepisach podatkowych dotyczących przekazywanej żywności zyskają prawie wszyscy: producenci, organizacje pożytku publicznego oraz ci, do których żywność ostatecznie trafi.

Nie dla wszystkich firm jest to dobra wiadomość, ponieważ z nowych preferencji podatkowych będą mogli skorzystać wyłącznie producenci żywności. A zatem firmy handlujące żywnością nie skorzystają z regulacji, które obowiązują od 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że w dalszym ciągu bardziej opłacalne będzie dla nich wyrzucenie żywności niż przekazanie jej na cele charytatywne.

Celem wprowadzenia zmian w ustawach o podatku od towarów i usług oraz o podatkach dochodowych było właśnie ukrócenie tego typu praktyk.

Jakie preferencje podatkowe zyskali producenci żywności? W przypadku przekazania produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego będą oni zwolnieni z VAT. Jednak i tu ustawodawca zrobił zastrzeżenie. Produkty muszą być przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego.

Dzięki zmianom w ustawach o podatkach dochodowych producent będzie mógł zaliczyć koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych do kosztów uzyskania przychodów.

Z preferencji w CIT - analogicznie do regulacji w VAT - skorzystają wyłącznie firmy, które przekażą żywność na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele charytatywne.

Ważne!

Zwolnienie z VAT od przekazanych produktów spożywczych dotyczy tylko producentów żywności

Jakie produkty są zwolnione

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT (Dz.U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwolniona od podatku jest dostawa przez producenta produktów spożywczych, jeśli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. W przepisie zawarto jednak wyjątki. Przedmiotem dostawy nie mogą być napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.

Innymi słowy producent piwa, wina czy wódki nie będzie zwolniony z VAT, nawet jeśli przekaże te produkty na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego. Zwolniona za to będzie piekarnia, która przekaże upieczony chleb lub bułki.

Przywołany przepis ustawy o VAT precyzuje również, że produkty muszą być przekazane organizacjom pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. A zatem jeśli producent przekaże żywność domowi dziecka, który nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, nie skorzysta ze zwolnienia od podatku. Ustawodawca zawężył więc krąg podmiotów, które mogą przekazywać produkty spożywcze bez VAT, jak i krąg podmiotów, którym można przekazać te produkty.

Preferencje w CIT

Od początku roku obowiązują także nowe przepisy w podatkach dochodowych. Jednym z nich jest art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 z późn.zm.), który pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych przekazanych organizacjom pożytku publicznego z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej. Jest to analogiczna konstrukcja do tej, którą wprowadzono w VAT. Do kosztów podatkowych można zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia wyłącznie produktów spożywczych, o których mowa w omówionym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT. A zatem do kosztów nie można zaliczyć przekazanego na cele charytatywne organizacji pożytku publicznego alkoholu.

Przy okazji nowelizacji wprowadzono także nowy art. 18 ust. 1k ustawy o CIT, który wyłącza możliwość odliczenia przekazanej darowizny od podstawy opodatkowania, w przypadku gdy koszty wytworzenia przekazanych produktów podatnik zaliczył do kosztów podatkowych.

Wybór metody rozliczenia

Producent żywności, który przekazał produkty organizacji, musi więc zdecydować, czy zaliczyć koszt wytworzenia lub cenę nabycia do kosztów uzyskania przychodów, czy skorzystać z odliczenia. Należy rozważyć, które rozwiązanie będzie korzystniejsze. Zaliczenie kosztów produkcji do kosztów podatkowych spowoduje obniżenie przychodu. Skorzystanie z odliczenia oznacza natomiast pomniejszenie dochodu.

Warto pamiętać o limitach ulgi na darowiznę. W przypadku osób fizycznych jest to 6 proc. dochodu, natomiast dla firm 10 proc. dochodu.

JAK TO ZROBIĆ...

Zwolnienie z VAT dla producenta

PROBLEM: Producent kaszy wytworzył więcej produktu, niż był w stanie sprzedać. Chce przekazać kaszę na cele charytatywne organizacjom pożytku publicznego. Czy przekazanie będzie podlegało VAT?

ROZWIĄZANIE: Nie. Od nowego roku przekazanie przez producentów produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego na cele charytatywne jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Do końca 2008 r. producent był zobowiązany zapłacić VAT, obecnie nie ma już takiego obowiązku.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...