Jak korygować na fakturze błędne pozycje

Mariusz Darecki
rozwiń więcej
inforCMS
Czy wystawiając fakturę korygującą, muszę ująć wszystkie pozycje wymienione przed korektą, czy tylko te błędne, które koryguję?

rada

W fakturze korygującej należy wykazywać tylko pozycje podlegające korekcie, a nie wszystkie pozycje z faktury pierwotnej. Ponadto musi ona zawierać stałe dane wymagane dla każdej faktury korygującej, takie jak: dane nabywcy i sprzedawcy, numer, datę wystawienia i numer faktury korygowanej.

uzasadnienie

Faktura korygująca powinna zawierać tylko te elementy, które są przedmiotem korekty. Nie należy wpisywać wszystkich pozycji z pierwotnej faktury. Taki wniosek płynie z przepisów § 16 i § 17 rozporządzenia w sprawie faktur. Celem wystawienia faktury korygującej jest poprawienie lub zmiana informacji wykazanych w fakturze pierwotnej. Jest ona dokumentem uzupełniającym do faktury pierwotnej, a nie dokumentem ją zastępującym. Każda faktura korygująca, niezależnie od rodzaju dokonywanej nią korekty, powinna zawierać stałe elementy:

• numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

• nazwę sprzedawcy i nabywcy, ich adresy i numery NIP,

• datę wystawienia i numer faktury korygowanej,

• oznaczenie „Faktura korygująca VAT”.

Ponadto w zależności od rodzaju korygowanego nią błędu powinna zawierać treść przed korektą i po jej dokonaniu oraz przyczynę korekty, a ponadto:

• jeżeli korekta dotyczy udzielenia rabatu, zwrotu towarów lub zwrotu kwot nienależnych - powinna zawierać kwotę i rodzaj udzielonego rabatu (lub zwrotu) oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego;

• w przypadku podwyższenia ceny - powinna zawierać kwotę podwyższenia ceny bez podatku oraz kwotę podwyższenia kwoty podatku należnego;

• w przypadku korekty pomyłek i błędów - powinna zawierać kwoty w omyłkowej wysokości (podane w fakturze pierwotnej) oraz kwoty w prawidłowej wysokości oraz odpowiednio kwoty zmniejszenia lub zwiększenia podatku należnego.

Ponadto, zgodnie z § 16 ust. 6, powinna również zawierać dane dotyczące korygowanych pozycji określone w § 9 ust. 5-7 rozporządzenia, czyli:

• jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

• cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto).

Spółka Alfa sprzedała spółce Beta towary. Po upływie 2 miesięcy na dwa z nich udzieliła rabatu w wysokości 5%. W fakturze korygującej powinna wykazać numer i datę wystawionej faktury pierwotnej oraz korygowane pozycje następująco:

 

• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...