Jak kwalifikować wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy

Grzegorz Błażejczyk
rozwiń więcej
inforCMS
Zarząd spółki z o.o. postanowił zagospodarować teren wokół siedziby spółki. W związku z decyzją władz spółki wynajęto firmę, która zajęła się realizacją decyzji zarządu - uporządkowano teren, wycięto chwasty, zasiano trawę, posadzono kwiaty oraz krzewy ozdobne i drzewka. Jak kwalifikować podatkowo poniesione wydatki?

RADA

Wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu wokół siedziby spółki należy zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Są to koszty bieżącej działalności. Nie należy ich traktować jako wydatków na reprezentację.

UZASADNIENIE

W przypadku opisanym przez Czytelnika nie mamy do czynienia z wydatkami na reprezentację. Przypomnijmy, że przepisy podatkowe wyłączają z kosztów uzyskania przychodu wydatki na reprezentację (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Dbałość o wizerunek firmy poprzez zabieganie o estetyczny wygląd siedziby nie jest obecnie niczym szczególnym. Do standardów należy dobrze zagospodarowany teren wokół firmy. Co więcej, spółka jako właściciel posesji jest obowiązana dbać o porządek na jej terenie.

Dlatego uporządkowanie terenu wokół firmy nie spełnia przesłanek określonych w definicji słownikowej reprezentacji. Określa ona, że reprezentacją jest „okazałość, wytworność w czyimś sposobie bycia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Z wydatkami na reprezentację mielibyśmy do czynienia, gdyby np. na terenie należącym do spółki zbudowano basen i wokół niego posadzono palmy.

Działanie opisane przez Czytelnika ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o spółce, które spowoduje pozytywne postrzeganie jej przez osoby zewnętrzne, będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jej towarów czy produktów. To z kolei oznacza, że wydatki na zagospodarowanie terenu mają pośredni związek z przychodami spółki. Wobec tego należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

WAŻNE!

Wydatki na zagospodarowanie terenów wokół siedziby spółki nie są wydatkami na reprezentację. Mają pośredni związek z przychodami spółki i należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

Taką kwalifikację potwierdzają organy podatkowe w swoich interpretacjach. Przykładem może być stanowisko Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, który w postanowieniu interpretacyjnym z 3 września 2007 r., nr ZD/4061-155/07, stwierdził:

(...) W opinii tutejszego organu podatkowego, przedstawione we wniosku działania Podatnika polegające na utrzymaniu zieleni w granicach posesji Jednostki, zajmowanej na podstawie umowy najmu, poprzez na przykład przycięcie drzew i trawy, usunięcie chwastów, a także zakupienie sadzonek roślin jednorocznych, nie wykazują cech reprezentacji odpowiadającej przytoczonej definicji i nie spełniają przesłanek wynikających z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki na utrzymanie zieleni nie charakteryzują się bowiem okazałością i chęcią wykreowania wizerunku.

Definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność jako środek do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego bądź aktualnego klienta. Czynności polegające na przycięciu drzew i trawy, usunięciu chwastów, nasadzeniu roślin nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku Podatnika poprzez okazałość i wytworność, mimo że bez wątpienia na wizerunek ten wpływają, lecz przede wszystkim mają na celu utrzymanie posesji w należytym porządku. Schludny wygląd terenów zielonych wokół zajmowanego budynku oraz na jego balkonach ma również na celu wywiązanie się z obowiązków spoczywających na wszystkich podmiotach zajmujących nieruchomości i wygląd taki nie odbiega od zwyczajowo przyjętych. (...).

Inne interpretacje podatkowe potwierdzają zacytowane stanowisko organu podatkowego. Przykładem mogą być: postanowienie interpretacyjne Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z 17 lipca 2007 r., nr PD-415/INT/23/07/ACH, postanowienie interpretacyjne Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 21 sierpnia 2007 r., nr 1472/ROP1/423-247/07/KM, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 14 czerwca 2007 r., nr PDI/42181- -0001/07/KMA. Co ciekawe, ta ostatnia zmieniała niekorzystne dla podatnika postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 30 marca 2007 r., nr PD/423- -1/AK/07, który nie pozwolił zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zagospodarowanie terenu, uznając je za wydatki na reprezentację.

Skutki w VAT

Należy zwrócić uwagę, że usługi związane z zagospodarowaniem terenu są opodatkowane od 1 maja 2008 r. stawką VAT 7%. Wraz z końcem kwietnia minął bowiem okres przejściowy na stosowanie 3% stawki VAT na tego rodzaju usługi.

Przepisy ustawy o VAT określają, że od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 30 kwietnia 2008 r. stosuje się 3% stawkę do czynności, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 01.04, wymienionym w poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy o VAT. Obecnie (od 1 maja 2008 r.) usługi te są wymienione w poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i na tej podstawie są opodatkowane stawką 7%.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...