HR w firmie

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
rozwiń więcej
Rekrutacja pracowników. /Fot. Fotolia / Fotolia
Działy HR są szarą eminencją średnich i większych firm, a już szczególnie korporacji. Przynajmniej powinny być. Tak, pora to w końcu przyznać. Dlaczego? Powodów jest kilka. Przede wszystkim to pracownicy tworzą firmę.

Specjaliści, jak A. Amstrong, nie od dziś mówią, że podstawą sukcesu jest efektywne kierowanie załogą, bo wtedy grupa nie tylko wypełnia zadania, ale też dostarcza nowych pomysłów i  jest gwarantem realizacji zamierzeń.

Piąte koło u wozu?

Dane statystyczne pokazują, że jedynie około 15 % działań „kadrowców” ma realny wpływ na decyzje biznesowe. Przez to można spotkać się z opinią, że to dział zupełnie zbędny. Kierownictwo najchętniej zaczęłoby zapewne każdą redukcję etatów właśnie od HR. Nic dziwnego, skoro badania wykazują, że dział ten za często zajmuje się np. wyłącznie formalnym zatrudnianiem pracowników, administracją personalną czy pośrednictwem w szkoleniach. Pracownicy z kolei uważają „kadrowców” za donosicieli i za tych, którzy bezpodstawnie przyczyniają się do zwolnień. 

Dlaczego HR niedoceniony?

Przede wszystkim brakuje odpowiednich szkoleń rozszerzających zainteresowania pracowników kadr o udział w procesie decyzyjnym odnoszącym się do najważniejszych kwestii w firmie. Brakuje ich, ponieważ menedżerowie nie widzą takiej potrzeby i nie traktują HR-u jako partnera w rozmowach o interesach. Działa  to więc niczym sprzężenie zwrotne. Na szczęście, większość pracowników tej specjalizacji ma jednak odrobinę samokrytyki i dostrzega nieefektywność wielu procesów, dostrzegają oni mylne założenia w strategiach działania i negatywne skutki podejmowanych decyzji. Ponad 40% z nich odczuwa wyraźną konieczność przebudowy procesów HR w organizacji czy wdrożenie strategii zarządzania talentami. HR-owcy wykazują potrzebę bardziej intensywnych szkoleń dla menedżerów i pracowników, ich zdaniem modyfikacji wymaga również bieżąca ocena efektywności działań zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, a przede wszystkim planowanie zadań HR zgodnie z rzeczywistymi potrzebami i strategią całej firmy.

Zobacz serwis: Szkolenia

Czas na zmiany

Pracownicy HR muszą zdobywać wiedzę w bardzo wielu dziedzinach. Podstawowa w tym zakresie jest umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach. Tę wiedzę zazwyczaj zdobywa się już w czasie studiów. W późniejszym czasie konieczne są jedynie szkolenia uzupełniające tę wiedzę, pogłębiające ją, ponieważ HR musi wiedzieć wszystko także na temat branży, w której funkcjonuje firma. Dlatego cenne dla pracowników HR mogą okazać się szkolenia z takich dziedzin jak: ekonomia, statystyka czy też analiza przedsiębiorstwa. Tak dokładne przygotowanie do pracy w efekcie zwiększa możliwości wykorzystania potencjału ludzkiego, by organizacja osiągała przewagę nad konkurencją. Mając solidną wiedzę na temat przeciwników, można skuteczniej szukać specjalistów w określonych obszarach.

Kontrola „z góry”

Aby usprawnić działania HR, sugeruje się również analizy funkcji działu. W zakres analizy wchodzi : ocena pracowników, świadczenia pracownicze, szkolenia, rekrutacja i inne. Przy tym konieczne jest uwzględnienie różnych punktów widzenia, zarówno samych pracowników kadr, jak i innych działów, oraz planu firmy. Dzięki temu uzyskujemy obraz powiązania z biznesowymi celami firmy oraz informacje o efektywności pracy HR. Kadry powinny skupiać się przede wszystkim na szkoleniach, na podnoszeniu zarówno swoich kwalifikacji, jak i innych działów. W tym celu przydatne jest badanie potrzeb szkoleniowych. Takie badanie powinno poprzedzać rozpoczęcie każdego cyklu szkoleń. Dzięki nim HR zyska okazję, by zweryfikować dotychczasowy plan działania i lepiej poznać resztę pracowników.

Zobacz serwis: Budowanie zespołu

Co można zyskać?

Jakie cele powinny stawiać sobie zmodernizowane działy HR? Przede wszystkim powinny kłaść nacisk na strategiczne działanie, czyli planowanie czynności ze świadomością ich wpływu na organizację. Dzięki temu dobrze przeszkolony dział HR może być podporą całego zespołu. Ponadto, jeśli kadry znają pozostałe osoby w firmie, jeśli będą się im przyglądać i uczestniczyć od czasu do czasu w spotkaniach, nie będą miały problemu z oceną pracy poszczególnych członków załogi.

Taki pracownik HR,  zorientowany w bieżących zadaniach firmy, znający konkurencję i posiadający najszerszą w organizacji wiedzę o zespole, powinien być najlepszym partnerem w rozmowach biznesowych. Może stać się niezastąpionym konsultantem w planowaniu ścieżek dalszego rozwoju firmy, bo zna potencjał załogi. Zna rynek, wie, jakie są na nim najsilniejsze potrzeby szkoleniowe i może ocenić tendencje zmian w przyszłości. Dzięki temu może być partnerem w rozmowach o potencjalnych działaniach konkurencji. Na co dzień HR powinien być niezbędnym ogniwem, działem, który nie tylko jako pierwszy reaguje na niepokojące sygnały, ale w głównej mierze wpływa na efektywność pracy i wspiera osiąganie celów w firmie.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...